به گزارش کلهرنیوز ،  استان کرمانشاه یکی از قطب‌های کشاورزی است که سالانه بیش از ۴٫۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در پهنای جغرافیایی آن تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

یکی از چالش‌های جدی پیش روی این حوزه وجود دشت‌های ممنوعه است که به دلیل بارش‌های کم در سالیان گذشته در استان ایجاد شده است و مانعی برای گسترش فعالیت‌های کشاورزی محسوب می‌شود.

این دشت‌های ممنوعه پتانسیل خود را از دست داده‌اند و امکان توسعه و بهره‌برداری از بخش کشاورزی در آن وجود ندارد؛ اسلام‌آبادغرب نیز جزو لیست دشت‌های ممنوعه قرار دارد و ضرورت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در این شهرستان بیش از پیش شده است.

کشت گلخانه ای یکی از شیوه های مهم و به روز دنیا و راهی مطمئن در مدیریت مصرف و صرفه جویی آب و البته راهی برای تولید محصولات باکیفیت و کاهش ضایعات در بخش کشاورزی محسوب می شود و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی هم گامی موثر است.

کامران کریمی، مدیر جهاد کشاورزی اسلام‌آبادغرب به خبرنگار مرصاد گفت: کمبود منابع آبی در سطح شهرستان داریم و خشکسالی این مشکل را تبدیل به یک تهدید جدی برای بخشهای مختلف به ویژه کشاورزی کرده که لازم است همه ما در استفاده از علوم و دانش مختلف روز دنیا در راستای حفظ منابع آب و تولید حداکثری با حداقل آب مصرفی برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: توسعه گلخانه ها یکی از راهکارهای ضروری است و لذا همه کارشناسان این مدیریت  باید با دیدی مثبت و قانونمند در راستای گره گشایی از مشکلات متقاضیان و فعالان این عرصه ها تلاش کنند و نهایت همکاری را با آنها داشته باشند تا بحث توسعه گلخانه ها را با جدیت و سرعت بیشتری دنبال کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی اسلام‌آبادغرب سطح فعال زیرکشت گلخانه در شهرستان اسلام آباد غرب را ۱.۲ هکتار اعلام و تأکید کرد: با توجه به اینکه تعهد ۱۵ هکتاری را برای شهرستان ایجاد کرده ایم از همه کارشناسان باغبانی، مسئولین ادارت ترویج، تولیدات گیاهی و مراکز جهاد کشاورزی دهستان تاکید می‌کنیم که همکاری لازم را برای تحقق آن داشته باشند.

 یکی دیگر از طرح های گلخانه ای قابل توجه در شهرستان اسلام آبادغرب طرح گلخانه کوثر است که در زمینی به مساحت ۵۳ هکتار در حال اجراست.

کریمی در رابطه با طرح گلخانه کوثر نیز گفت: این طرح دارای دو حلقه چاه عمیق است، تسهیلات مصوب شده از محل صندوق توسعه ملی سال ۹۳  با مبلغ ۴۱۵ میلیارد ریال بوده که مبلغ ۶۲.۵ میلیارد ریال آن پرداخت شده است. تعهدات شرکت احداث ۲۳ هکتار گلخانه است که تاکنون نیم هکتار احداث و  ۱۵ هکتار آن تسطیح شده که در ۳ هکتار آن کار ستون گذاری در حال انجام است.

یکی دیگر از گلخانه های شهرستان، گلخانه خیار در روستای علی آباد است که در سطح سه هزار متر که با نشاء تولید شده توشط خود گلخانه دار و میزان تولید آن در هر دوره  ۶۰ تن است و باروش خاکی کشت شده و در حال فعالیت است.

مدیر جهاد کشاورزی اسلام آبادغرب اظهار داشت: کارشناسان حفظ نباتات شهرستان در امتداد بازدیدهای دوره ای از واحدهای تولیدی زیرمجموعه بخش کشاورزی شهرستان به بازدید از واحد گلخانه ای شهرستان می پردازند و در راستای تولید بیشتر و بهتر به گلخانه دار مشاوره فنی ارائه می دهند.

کریمی گزارش کاملی از سیاستها و برنامه های اولویت دار سازمان جهاد کشاورزی استان و شهرستان را برای سال جاری ارائه کردکه توسعه گلخانه و گیاهان دارویی از جمله آنها است.

وی افزود: با ارائه راهکار و کمک به حل و فصل مشکلات و موانع  موجود بر سر راه تولید که توسط  تولید کننده بیان می شود کمک می‌کنیم تا همه کشاورزان و تولید کنندگان  بتوانند با دغدغه کمتر،  تمام هم و غم خود را در راستای تولید خوب و با کیفیت محصولات قرار داده و هر روز شاهد پیشرفت روز افزون در سنگر تولید داخلی باشیم

گلخانه محصولات خارج از فصل ۶۰۰۰ مترمربعی در بخش حمیل از دیگر گلخانه های شهرستان بوده که عملیات احداث در حال تکمیل است.

حاتمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه پیش از این در بازدید جهاد کشاورزی شهرستان اسلام‌آبادغرب بر رعایت نظم اداری، پیگیری ابلاغیه های سازمان در خصوص توسعه گلخانه ها و… تاکید کرد.

رئیس جهاد کشاورزی اسلام آبادغرب نیز در زمینه توسعه گلخانه در سطح شهرستان و مراکز خدمات تاکید کرد و گفت: در این زمینه شرایط بسیار خوبی فراهم شده که تسهیلات با نرخ سود پائین در اختیار متقاضیان کشت گلخانه قرار خواهد گرفت و از کارشناسان پهنه در این مرکز خواستند که تمام تلاش خود را جهت اطلاع رسانی به روستاهای تحت پوشش خود داشته باشند.

یک کارشناس باغبانی مرکز جهاد کشاورزی حومه شهرستان اسلام آباد غرب نیز با ارائه توصیه های کارشناسی، گفت: انجام چنین طرحهای هم باعث افزایش عملکرد در واحد سطح خواهد شد و میزان مصرف آب هم بطور چشمگیری کاهش خواهد یافت، و نیز باعث استغالزایی و رونق تولید در شهرستان خواهد شد.

بر اساس این گزارش، توسعه گلخانه‌ها گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است و با توجه به شرایط شهرستان اسلام‌آبادغرب در حوزه بیکاری و برای ایجاد اشتغال در این حوزه باید حمایت‌های اساسی صورت گیرد./مرصاد

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :