به گزارش کلهرنیوز ، بدون شک بر پایی نمایشگاه‌های کتاب استانی می‌تواند در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و آشتی مجدد مردم با کتاب نقش محوری داشته باشد.

بر هیچ کس پوشیده نیست که کتاب و کتابخوانی می‌تواند بینش، درایت، آگاهی و دانش مردم تأثیرگذار باشد. در این راستا برپایی نمایشگاه کتاب استانی این امکان را در اختیار مردم خاصه آنانی که در مناطق دور از پایتخت قرار دارند می‌گذارد تا با آثار نویسندگان حوزه‌های مختلف آشنا و از تازه‌های کتاب مطلع شوند.

جای هیچ تردیدی نیست که همۀ مردم ایران قادر نیستند، از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید کنند. از این رو برپایی نمایشگاه استانی این امکان را در اختیار اهالی قلم و دوستداران کتاب قرار می‌دهد تا به آثار مورد علاقۀ خود دست یابند.

در عین حال که نمایشگاه کتاب محرک خوبی است تا افرادی را که با فرهنگ کتاب و کتابخوانی بیگانه هستند و یا مدتهاست با کتاب آن یار مهربان قهر کرده‌اند، جذب فضای گرم و دوست داشتنی نمایشگاه کند.

تقویت کتابخانه‌هاو مجتمع‌های فرهنگی،ایجاد تحولات سازنده اجتماعی فرهنگی در مناطق مختلف کشور، عرضۀ مستقیم کتاب با تخفیف قابل توجه، ایجاد جریان‌های مناسب ادبی و فرهنگی، ایجاد فضای جذاب و مفرح فرهنگی و… تمامی می‌تواند از برکات برگزاری نمایشگاه کتاب استانی باشد.

نمایشگاه کتاب

امسال با وجود برگزاری چندین نمایشگاه مختلف از لوستر و مبلمان تا لواشک و ترشک، اما خبری از برگزاری نمایشگاه کتاب نبود!

گلایه دانشجویان و جوانان از عدم برگزاری نمایشگاه کتاب در کرمانشاه

دانشجویان دانشگاه های کرمانشاه شاید یکی از مشتریان پر و پا قرص این نمایشگاه بودند و بخشی از کتاب های درسی خود را از طریق این نمایشگاه تهیه می کردند.

حالا بعد از چند ماه انتظار هنوز هم این نمایشگاه برگزار نشده است و آنها برای تهیه کتب خود سردرگم هستند.

نمایشگاه کتاب استان فرصت خوبی برای تهیه کتب مورد نیاز مردم بود

زهرا الماسی در گفتگو با خبرنگار مرصاد به اهمیت کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و اظهار داشت: اهمیت این موضوع تا حدی است که رهبر معظم انقلاب ( مدظله العالی) بارها بر آن تأکید کردند و حتی فرمونده اند در ساعات بیکاری و یا فاصله تبلیغات میان سریال ها کتاب مطالعه کنید.

وی با بیان اینکه سرانه مطالعه هر ایرانی در شبانه روز ۲ دقیقه است، عنوان کرد: پایین بودن سرانه مطالعه در آینده زمینه ساز مشکلات متعددی می شود.

وی تصریح کرد: نمایشگاه کتاب که هر ساله در کرمانشاه دایر بود فرصت خوبی برای کتابخوان ها و دوستداران کتاب بود که کتب مورد علاقه خود را راحت تر و با قیمت مناسب تر تهیه کنند.

این جوان کرمانشاهی بیان داشت: نمایشگاه کتاب علاوه بر داشتن منافع برای کتابخوان ها، زمینه کتابخوان شدن جوانان و نو جوانان بسیاری را فراهم می کند.

وی عنوان کرد: امسال به بهانه هایی این نمایشگاه بسیار مفید علمی_فرهنگی در کرمانشاه دایر نشد. این در حالیست که در همان بازه زمانی نمایشگاه هایی از جمله نمایشگاه صنایع دستی دایر بود و پس از مدت کوتاهی نمایشگاه های دیگر با موضوعات مختلف در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی، با وجود نا آرامی های پنجم دی ماه، برگزار شد.

الماسی با اشاره به اینکه این موضوع این سؤال را در ذهن ها ایجاد می کند که چرا نمایشگاه کتاب لغو شده است، بیان کرد: امیدواریم مسئولان بتوانند جواب قابل قبولی در رابطه با این موضوع ارائه دهند.

نمایشگاه کتاب در هر استان نقش موثری در این توسعه دارد

مویدی، دانشجوی علوم تربیتی هم در گفتگو با خبرنگار مرصاد با بیان اینکه هرکس که با کتابها آرامش بگیرد راحتی و آسایش از او به طور حتم سلب نخواهد شد، اظهار داشت: درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی باید گفت که با نهادینه کردن عادت به مطالعه در همه تفکرات و اندیشه‌ها و دل‌ها بایستی اقدام کرد تا با همگانی کردن شور، شوق و عشق به کتاب وکتابخوانی این فرهنگ در جامعه استمرار داشته باشد.

وی بیان کرد:عادت به مطالعه جایگاهی در رشد همه جانبه در همه سطوح اجتماع ما پیدا نکرده است. و هنوز هستند عده‌ای که از خواندن کتاب سرباز می‌زنند که می‌بایست در پیشگیری از توسعه و گسترش بیشتر این آفت بمنظور رشد و اعتلای فرهنگ عمومی کوشش و تلاش زیادی نمود.

این دانشجوی کرمانشاه ادامه داد: اگر بتوان مردم را با هر ترتیبی به کتاب و کتابخوانی تشویق و ترغیب کرد و استعدادهایی که در جامعه وجود دارد، شناسایی کرد، می‌توان به توسعه و پیشرفت کشور و جامعه امیدوار بود.

مویدی بیان داشت: اگر فرهنگ کتاب و مطالعه در جامعه‌ی ما رونق پیدا کند و علاقمندان زیادی به آن روی آورند سبب توسعه و گسترش کشور و سرفرازی ملت و جامعه خواهد شد و صدرصد نمایشگاه کتاب در هر استان نقش موثری در این توسعه دارد.

بهانه های اداره ارشاد برای عدم برگزاری نمایشگاه کتاب

بهرام فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: نمایشگاه کتاب در استان کرمانشاه به تاخیر افتاده است، اما تمام تلاش را انجام می دهیم که این نمایشگاه در کرمانشاه برگزار شود.

وی با بیان اینکه تاریخ برگزاری نمایشگاه باید طوری باشد که با استان دیگری در داخل کشور تداخل نداشته باشد، عنوان کرد: نمایشگاه های کتاب در استان ها متصل به هم برگزار نمی کنند، بلکه منفصل و جدا از هم دیگر برگزار می کنند، لذا تاریخ برگزاری نمایشگاه نباید تداخل داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کرمانشاه عنوان کرد: نمایشگاه کتاب نیاز به حمایت دارد و باید هدیه دادن کتاب را در جامعه فرهنگ سازی کنیم.

فاضلی بیان کرد: باید رو به جامعه ای پیش برویم که مسئولان و مردم کتاب خوان باشند تا جامعه ای کتاب خوان داشته باشیم./مرصاد

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :