به گزارش کلهرنیوز ، جمال رحمانی در گفت و گو با  ایسنا منطقه کرمانشاه، با اشاره به وضعیت نامناسب میزان آب تنها تالاب کرمانشاه، گفت: سطح آب تالاب هشیلان برای این فصل پایین و احتمال خشک شدن آن در فصل گرما بسیار زیاد است.

وی از کاهش بارندگی‌ها که باعث کم شدن دبی سراب “سبزعلی” به عنوان منبع تامین ۹۰ درصد آب تالاب هشیلان شده یاد کرد و افزود: به علاوه عامل دیگر تامین آب تالاب هشیلان آب شدن تدریجی برف ارتفاعات شاهو و خورین است که متاسفانه امسال بارش برف هم نداشتیم.

کارشناس تالاب‌های اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه یادآور شد: اگرچه محدودیت کشت در اطراف تالاب هم اعمال شده، اما کشاورزان تا اول خرداد حق کشت گندم، نخود و… در این منطقه را دارند که خود باعث مصرف آب و کم شدن آب تالاب خواهد شد.

رحمانی با اشاره به اینکه هر سال با باز و بسته کردن دریچه انتهای تالاب برای فصل گرما آب ذخیره می‌شد، عنوان کرد: وضعیت آب بگونه‌ای نیست که بتوان برای فصل گرما ذخیره انجام داد.

وی معتقد است، با وجود این شرایط و با توجه به اینکه سابقه خشک شدن تالاب هشیلان در سال‌های ۸۷ و ۹۴ هم وجود دارد، بعید نیست امسال شاهد خشک شدن تالاب باشیم.

به گفته این کارشناس، با از دست رفتن آب تالاب و فرسایش خاک آن، تالاب هشیلان به کانون ریزگرد تبدیل می‌شود و مناطق اطراف را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رحمانی درباره تخصیص حق‌آبه به تالاب هشیلان برای کمک به احیا این تالاب نیز خاطرنشان کرد: هشیلان حق‌آبه‌ای از سد گاوشان دارد، اما ذخیره آب سد نیز به اندازه‌ای نیست که هم آب شرب شهر کرمانشاه را تامین کند و هم به احیا تالاب هشیلان کمک کند.

وی گفت: به علاوه اگر این حق‌آبه تخصیص داده شود، در مسیر هم نیمی از آن به دلیل خشکسالی و یا برداشت توسط کشاورزان از دست می‌رود و آب زیادی به تالاب وارد نمی‌شود.

کارشناس تالاب‌های اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد، باقی مانده بارش‌های بهاری به احیا تالاب هشیلان کمک کند.

رحمانی با بیان اینکه در شرایط کنونی هنوز سطح تالاب خشک نشده، افزود: تالاب هنوز وارد مرحله خط قرمز نشده، اما خطر خشکی کامل تنها تالاب کرمانشاه را تهدید می‌کند.

وی اظهار کرد: با خشک شدن این تالاب بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری آن از بین می‌رود.

به گفته این کارشناس، در سال گذشته هم به دلیل کاهش آب تالاب هشیلان میزان حضور پرندگان مهاجر در این تالاب به عنوان یکی از مراکز اصلی فرود پرندگان مهاجر در کرمانشاه کمتر از سال‌های قبل بود.

منبع: ایسنا

این خبر را به اشتراک بگذارید :