به گزارش کلهرنیوز، پتروشیمی اسلام‌آباد غرب به عنوان چهارمین پتروشیمی استان کرمانشاه چند سالی است که با پستی و بلندی‌های بسیاری رو‌به‌روی بوده و هرزگاهی اخباری امیدوارکننده یا ناامیدکننده از آینده آن به گوش می‌رسید که البته تاکنون تغییری در وضعیت آن ایجاد نشده است.

با توجه به اینکه بیکاری مهمترین معضل و دغدغه خانواده‌های کرمانشاهی محسوب می‌شود انتظار می‌رفت اینچنین طرح‌ها که در تمام مراحل، اشتغالزایی بسیاری را به دنبال دارد بیشتر مورد توجه مسئولان و نمایندگان استان قرار می‌گرفت.

اما و اگرها از سرنوشت پتروشیمی اسلام‌آباد غرب به جایی رسید که امام جمعه این شهرستان در این رابطه گفت: بعد از درخواست ما مبنی بر ورود دستگاه قضایی به مسئله پتروشیمی اسلام آباد غرب این موضوع در صفحه رسمی رئیس دستگاه قضا در فضای مجازی قرار گرفت و این نکته حکایت از ورود دستگاه‌های مسئول به این مسئله است و ان شاءالله سازمان بازرسی کشور نیز این مسئله را جدی پیگیر باشد.

مهری عنوان کرد: قدم‌هایی برای احیا و راه اندازی و ساخت پتروشیمی برداشته شد که اولویت باید حقوق مردم شهر شهیدان مرصاد باشد، نه اینکه از متخصصان جاهای دیگر استفاده شود و مجدد به بومی‌های منطقه بی‌توجهی صورت گیرد.

اکنون چند روزی است که اخباری مبنی بر شروع عملیات اجرایی آن به گوش می‌رسد که البته مردم استان به ویژه مردم بومی منطقه امید دارند که این اخباری تنها وعده‌ای برای امیدواری زودگذر نباشد و بالاخره گره کور این پتروشیمی باز شود.

هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: عملیات اجرایی ساخت پتروشیمی اسلام‌آباد غرب با ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در آینده‌ای نزدیک آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از پروژه‌های مهم منطقه پتروشیمی اسلام‌آباد غرب است اظهار داشت: این طرح در هشت سال گذشته با وجود مطرح شدن به عنوان یک موضوع مهم اما اجرایی نشده بود و سرمایه‌گذاران نتوانستند این سرمایه‌گذاری را شکل دهند.

حاتمی عنوان کرد: سال گذشته این موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و سراغ سرمایه‌گذار جدید رفتیم و اکنون دولت براساس قول خود به این موضوع ورود پیدا کرده و سرمایه‌گذاری این طرح بیش از ۶۰۰ میلیون دلار است.

وی با اشاره به اینکه در این مجموعه سه محصول متانول، پروپیلن و پلی‌پروپیلن تولید می‌شود گفت: مجموعه برای ایجاد یک تحول در منطقه اسلام‌آباد غرب آماده می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه افزود: این پروژه در داخل منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب در سطح ۷۰ هکتار قرار دارد و دولت سرمایه‌گذاری آن را به عهده گرفته است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی این مجموعه ۲٫۵ تا سه سال زمان نیاز دارد بیان کرد: این طرح در دوران ساخت زمینه اشتغال بیش از ۲۰۰۰ نفر و در زمان تولید و فعالیت نیز زمینه اشتغال ۲۰۰۰ نفر را فراهم می‌کند.

حاتمی گفت: این طرح زمینه‌های ایجاد صنایع پایین دست پتروشیمی را نیز فراهم می‌کند و سرمایه‌گذاران می‌توانند این آمادگی را برای سرمایه‌گذاری داشته باشند.

وی افزود: زمینه‌های کار فراهم شده و امید داریم در روزهای آینده با حضور مقامات ملی در استان این طرح کلنگ زنی شود هرچند از بهمن سال گذشته وارد فاز اجرایی شده و فاز مطالعاتی آن در حال انجام است.

استاندار کرمانشاه نیز با اشاره به اینکه کرمانشاه یک قطب در صنعت پتروشیمی کشور است می‌گوید: اکنون سه پتروشیمی بزرگ با اشتغالزایی ۵۰۰۰ نفر در استان کرمانشاه مشغول به فعالیت هستند.

بازوند عنوان کرد: یک شرکت خصوصی ۶۷ درصد سهام پالایشگاه آناهیتا را خریداری کرده و مابقی سهام نیز توسط وزارت نفت خریداری شده و عملیات اجرایی این پروژه عظیم در سال ۹۹ آغاز می‌شود.

استاندار کرمانشاه افزود: به زودی عملیات اجرایی پتروشیمی چهارم اسلام آبادغرب نیز توسط وزارت نفت آغاز می‌شود که یک تحول چشمگیر در این صنعت ایجاد خواهد کرد.

چندین سال از چشم انتظاری مردم استان کرمانشاه و خصوصا شهرستان اسلام آبادغرب برای اجرای پتروشیمی چهارم کرمانشاه می‌گذرد، اما طبق اظهار نظر مسئولین ارشد استان این چشم انتظاری رو به پایان است و به زودی این پروژه مهم اقتصادی اجرایی می‌شود.

کیوان کاشفی رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی زاگرس با اشاره به اینکه راه‌اندازی این پروژه رونق صادرات را به دنبال دارد گفت: شرکت ملی پتروشیمی ایران احداث این پروژه را با سرمایه‌گذاری ۶۷۰۰ میلیارد تومان برعهده گرفته است.

وی با بیان اینکه این پروژه در سه فاز اجرایی خواهد شد عنوان کرد: مقرر شده ظرف مدت دو سال این پروژه به پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصد بود که احتمالا در همین مدت فاز اول آن افتتاح خواهد شد.

کاشفی بیان کرد: برآوردها نشان می‌دهد ۱۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم در آن مشغول به کار شوند.

وی با اشاره به اینکه طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی زاگرس از ۱۲۰ به ۴۵۰ هکتار در دست اقدام است گفت: امید داریم سود این تحولات اقتصادی به مردم اسلام آبادغرب و کل استان برسد./تسنیم

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :