به گزارش کلهرنیوز ، سلیم خانی امروز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل اجتماعات این اداره کل برگزار شد، ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و آغاز دهه کرامت، اظهار داشت: پزشکی قانونی بازوی پرتوان قوه قضائیه است که از سال ۷۲ فعالیت خود را به صورت تخصصی آغاز کرده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه افزود: طبق بررسی‌های انجام شده بیش از ۹۸ درصد از نظرات کارشناسی پزشکی قانونی مورد پذیرش و بهره‌برداری مراجع قضائی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: خدمات کارشناسی و علمی سازمان نسبت به سال ۷۲ به لحاظ کمی حدود ۱۰ برابر شده است اما به لحاظ کیفی و تخصصی غیر قابل مقایسه است.

خانی در ادامه به مقایسه آماری عملکرد این سازمان طی سالهای ۹۷ و ۹۸ پرداخت و گفت: پزشکی قانونی کرمانشاه طی دو سال گذشته توانست ساختمان‌پزشکی اسلام آباد، پاوه و همچنین سالن تشریح اسلام‌آباد، سرپلذهاب، کنگاور، هرسین، صحنه و جوانرود را راه اندازی کند.

افتتاح و تجهیز مرکز استخراج پزشکی قانونی استان

وی از افتتاح و تجهیز مرکز استخراج پزشکی قانونی استان کرمانشاه طی امروز خبر داد و بیان داشت: ساختمان سالن تشریح شهرستان سنقر را نیز طی این هفته افتتاح خواهیم کرد تا گره‌ی از مشکلات این شهرستان باز شود.

این مسئول بیان داشت: در سال گذشته حدود ۴۶ هزار و ۲۵ معاینه بالینی داشتیم که این رقم در سال ۹۸ به ۴۵ هزار و ۴۸ مورد رسید.

وی ادامه داد: همچنین در بحث تشکیل پرونده با ادعای جراحت تصادفات درسال ۹۷ حدود ۱۱ هزار و ۴۰۰ مورد بود که در سال ۹۸ تغییر چندانی نداشت.

خانی با بیان اینکه در سال ۹۷ تعداد ۱۶ هزار و ۷۶۶ نفر به دلیل حوادث کار و ۸۷۷ نفر به دلیل حادثه کار مصدوم شدند، ادامه داد: این میزان در مدت سال ۹۸ تغییرات چندانی نداشتند.

وی فوت ناشی از مصرف مواد مخدر را در سال ۹۷ تعداد ۲۱۰ نفر عنوان کرد و گفت: متأسفانه در سال ۹۸ این آمار به ۳۱۲ نفر رسید و یک رشد عجیبی را در این مورد شاهد بودیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه اذعان داشت: کل اجساد که مورد معاینه قرار گرفتند در سال ۹۷ حدود ۱۸۳۶ نفر بودند که این رقم در سال ۹۸ به ۲۰۱۸ نفر رسید.

خانی بیان داشت: کل اجساد معاینه شده در سال ۹۷ حدود ۱۸۳۶ نفر بود که در سال ۹۸ این رقم ۲۰۱۹ نفر را نشان می‌دهد.

وی گفت: فوت ناشی از حوادث کار در سال ۹۷ تعداد ۳۲ نفر و در سال ۹۸ تعداد ۲۹ نفر بود همچنین فوت ناشی از تصادفات در سال ۹۷ حدود ۴۳۷ مورد و در سال ۹۸ تعداد ۴۷۲ نفر اعلام شد.

خانی فوت ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن را در سال ۹۸ با یک‌نفر کمتر از سال ۹۷ تعداد ۲۰ نفر اعلام کرد و افزود: همچنین فوت ناشی از قرص برنج ۳۲ نفر در سال ۹۷ که ۹ نفر زن و ۲۳ نفر مرد بود و در سال ۹۸ این آمار ۳۰ نفر بود که ۱۴ نفر زن و ۱۶ نفر مرد بودند.

این مسئول خاطر نشان کرد: آمار فوتی‌های ناشی از سوختگی در سال ۹۸ تعداد ۵۱ نفر بود که نسبت به سال ۹۷ تعداد ۱۴ نفر کاهش داشت و همچنین فوتی‌های ناشی از غرق شدگی در سال ۹۸ تعداد ۲۸ نفر را نشان می‌دهد که ۱۰ نفر از سال ۹۷ افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه آمار برق گرفتگی در سال ۹۸ را حدود ۲۰ نفر اعلام‌کرد که نسبت به سال قبلش فقط یک نفر کمتر را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: طی سال ۹۸ فقط ۲ مورد مسمومیت با الکل گزارش شد که یک مورد آن منجر به فوت شده است.

خانی گفت: ماهیانه حدود ۲۵ تا ۳۰ مورد درخواست سقط جنین داریم که پس از بررسی حکم نهایی صادر می‌شود.

تشکیل کمیته داخلی برای رسیدگی به پرونده‌ها

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش از تشکیل کمیته داخلی برای رسیدگی به پرونده‌ها خبر داد و اظهار داشت: در کمیسیون‌ها توانستیم حاکمیتی داخل تشکیل دهیم که از ورود پرونده‌ها به کمیسیون جلوگیری شود و این اساس شاهد کاهش ۱۶.۳ درصدی در ورود پرونده‌های کمیسیون بودیم که معادل ۱۵۳ پرونده در سال ۹۸ بود و به این ترتیب کل پرونده‌های ورودی در سال ۹۷ تعداد ۹۴۰ فقره و در سال ۹۸ حدود ۷۸۷ فقره بود.

وی خاطر نشان کرد: سال ۹۸ بیشترین پرونده‌هایی که به نتیجه رسیدن در خصوص قصور پزشکان زنان و زایمان بود.

خانی از کاهش مدت سم شناسی به کمتر از ۱۰ روز در مرکز استان خبر داد و گفت: همچنین جواب آسیب شناسی نیز در کمتر از یک ماه آماده می سود.

مدیر کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه بیان داشت: جواب پرونده‌های پزشکی قانونی که منجر به فوت می‌شوند نیز زیر ۵۰ روز انجام می‌شود این در حالی است که مطلوب سازمان پزشکی قانونی ۷۸ روز است که ما این را به کمتر از ۵۰ روز رسانده‌ایم.

وی همچنین میانگین جوابدهی به ارباب رجوع را کمتر از یکساعت عنوان کرد و افزود: با تلاش‌های صورت گرفته زیر ۲۱ روز پرونده‌ها در کمیسیون بررسی و جواب آنها اعلام می‌شود.

این مسئول علت فوت «آسیه پناهی» را بیماری حاد قلبی عنوان کرد و گفت: با توجه به اهمیت این موضوع توانستیم این پرونده را در کمتر از ۲۰ روز تعیین تکلیف کنیم.

وی گفت: اگر مقام قضائی تشخیص دهد که آیا بین استرس، بیماری و فوت این شخص رابطه سببیت وجود داشته این موضوع را مجدد مورد بررسی قرار خواهیم داد.

این مسئول در خصوص فوت جانبازی که اقدام به خودسوزی کرد نیز گفت: این شخص با سوختگی ۱۰۰ درصدی به پزشکی قانونی ارجاع داده شد و سم شناسی انجام شده اما هنوز جواب قطعی آماده نیست و گفتنی است خانواده متوفی هیچ گونه شکایتی ندارند./مرصاد

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :