به گزارش کلهرنیوز ، هوشنگ بازوند در کارگروه سازگاری با کم آبی استان کرمانشاه که امروز (سوم اردیبهشت) برگزار شد، با اشاره به تنش آبی که در کل کشور با آن مواجه هستیم، گفت: اگرچه میانگین بارندگی‌ها در استان کرمانشاه مقداری از کشور بیشتر است، اما این به معنای نداشتن مشکل نیست.

وی ادامه داد: مدیران مرتبط با حوزه آب باید برنامه‌ ریزی‌های خود را متناسب با شرایط کم آبی حداکثر تا یک ماه آینده ارائه دهند و اینکه در انتهای فصل تابستان در برخی روستاها و یا مناطق شهری کم آبی داشته باشیم، اصلا پذیرفتنی نیست.

به گفته مدیر ارشد استان کرمانشاه، جهاد کشاورزی هم باید به سمت ترویج کشت‌های با مصرف کم آب برود.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه عمده تمرکز برای مدیریت مصرف آب را باید در بخش کشاورزی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: بیشترین پرت آب در کرمانشاه مربوط به بخش کشاورزی است و اگر الگوی مصرف در این بخش را فقط ۱۰ درصد اصلاح کنیم، آب مورد نیاز بخش شرب و صنعت تامین خواهد شد.

بازوند معتقد است، تا زمانی‌که اصلاح الگوی کشت در بخش کشاورزی و افزایش راندمان آبی نداشته باشیم، برخورد با چاه‌های غیرمجاز، هوشمندسازی کنتورها و … چندان نتیجه نخواهد داد.

وی اظهار کرد: اصلاح الگوی کشت فقط مسئولیت جهاد کشاورزی نیست و نیازمند فرهنگسازی طولانی مدت است. کشاورز هم تا سود اصلاح الگوی کشت را در افزایش درآمد خود نبیند آن را نخواهد پذیرفت.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه در حوزه آب شرب نباید خیلی به مردم سخت گیری کنیم، تاکید کرد: آب شرب با بهداشت مردم در ارتباط است و نباید در این بخش کاستی داشته باشیم.

بازوند به هدف گذاری شرکت آب منطقه‌ای استان برای انسداد ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سال جاری هم اشاره کرد و افزود: این هدف گذاری باید محقق شود.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی از مشکلات حوزه آب استان در کارگروه استانی قابل حل نیست، گفت: این مشکلات باید احصا و به دبیرخانه تهران برای طرح در کارگروه ملی ارسال شود و چون مشکلات استان‌های دیگر هم زیاد است ما باید هرچه سریع‌تر مشکلات خود را مشخص کنیم.

منبع: ايسنا

این خبر را به اشتراک بگذارید :