به گزارش کلهرنیوز ، بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی و هواشناسی سامانه بارشی مستقر روی کشور به تناوب تا روزهای پایانی هفته در کشور فعال است؛ بیشترین فعالیت سامانه بارشی امروز و فردا در نیمه شمالی کشور به صورت رگبار باران، گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در نقاط مستعد، بارش تگرگ است و در نیمه جنوبی کشور در برخی استان‌ها رگبارهای باران را انتظار داریم.

روز دوشنبه بارش با شدت بیشتری علاوه بر نیمه شمالی کشور، در جنوب‌غرب، مرکز و شرق همراه با رگبار و رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود و این شرایط فقط در شمال‌غرب کشور حاکم نیست.

روز آینده شدت بارش‌ها در استان‌های جنوب کردستان، کرمانشاه، مرکزی، همدان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب و شمال اصفهان، بوشهر خواهد بود، ضمن آنکه بارش برف در ارتفاعات البرز و در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، قزوین، البرز، تهران و سمنان پیش‌بینی می‌شود.

روز دوشنبه بارش با شدت بیشتر به صورت رگبار و رعدوبرق در جنوب کردستان، کرمانشاه، مرکزی، همدان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب و شمال اصفهان، بوشهر پیش‌بینی می‌شود؛ بارش برف روز دوشنبه در ارتفاعات البرز در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، قزوین، البرز، تهران و سمنان خواهد بود.

با تداوم‌ بارندگی در نیمه شمالی کشور در برخی نقاط وقوع طوفان تندری موجب رگبار موقت باران، رعد و برق و وزش تند باد لحظه‌ای و در برخی نقاط بارش تگرگ می‌شود‌، بنابراین احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در برخی نقاط وجود دارد و همچنین بارش برف در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی در مناطق مرتفع البرز و زاگرس مرکزی پیش‌بینی می‌شود‌.

روز یکشنبه ‌۹۷/۱/۲۶‌ در جنوب آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، مرکزی، شمال لرستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، غرب سمنان و برخی نقاط استان‌های شرق تهران، قم، سیستان و بلوچستان و ارتفاعات کرمان احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها ‌نقاط وجود دارد؛ در این روز بارش برف در ارتفاعات البرز، در جنوب استان‌های اردبیل مازندران، شمال سمنان، شمال تهران‌، جنوب گلستان، برخی مناطق سردسیر چهار محال بختیاری پیش‌بینی می‌شود.

روز دوشنبه ‌۹۷/۱/۲۷‌ ‌رگبار و رعدوبرق و وزش باد در جنوب کردستان، کرمانشاه، مرکزی، همدان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، غرب و شمال اصفهان، بوشهر پیش‌بینی می‌شود؛ در این روز بارش برف در ارتفاعات البرز در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، قزوین البرز، تهران و سمنان وجود دارد.

مردم از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند و شرایط جوی حاکم در منطقه مربوط را مورد توجه قرار دهند.

مردم با مشاهده سیلاب در مسیرهای عبوری از ورود با خودرو به درون سیلاب خودداری کنند، زیرا اغلب به سبب گل آلود بودن عمق سیلاب مشخص نیست.

در روزهای یکشنبه و دوشنبه بارش برف در ارتفاعات البرز در مسیرهای ارتباطی شمال و جنوب این رشته کوه بین استان‌های اردبیل-زنجان، رشت-قزوین، مازندران-تهران، سمنان-مازندرا‌ن، سمنان-‌گلستان و خراسان شمالی-خراسان رضوی پیش بینی می‌شود‌؛ بر این اساس احتمال لغزندگی و اختلال در حمل و نقل در جاده‌ها و گردنه‌های کوهستانی نواحی ذکر شده وجود دارد‌، بنابراین مسافران ضمن به کارگیری تجهیزات زمستانی، با کسب اطلاع از وضعیت جاده نسبت به تردد در این مسیرها اقدام کنند.

دریای خزر تا روز دوشنبه مواج است همچنین تنگه هرمز از اواسط وقت فردا تا پایان روز مواج خواهد بود.

تا روز دوشنبه وزش باد شدید در نیمه شرقی کشور به ویژه دامنه‌های البرز مرکزی و شرقی پیش‌بینی می‌شود که روز دوشنبه در برخی مناطق شرق و جنوب‌شرق احتمال وقوع گردوخاک وجود دارد.

آسمان تهران روز آینده نیمه‌ابری، گاهی بارش پراکنده و وزش باد و اواخر وقت ابری با رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود، همچنین روز دوشنبه آسمان تهران ابری، در برخی ساعات رگبار و رعدوبرق و وزش باد خواهد بود؛ بعدازظهر امروز وزش باد شدید در تهران خواهیم داشت همچنین بیشینه و کمینه دما فردا در تهران ۱۸ و ۹ درجه خواهد بود.

روز آینده اهواز و بوشهر با بیشینه دمای ۳۳ درجه بالای صفر گرمترین مراکز استان و اردبیل با کمینه دمای ۳ درجه زیر صفر سردترین مرکز استان خواهد بود.

میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی تا روز ۱۷ فروردین‌ماه سال جاری ۹۵٫۲ میلی‌متر ثبت شد، بارش در سال گذشته در این بازه زمانی ۱۷۹٫۹ میلی‌متر بود، بنابراین بارش سال جاری ۴۷٫۱ درصد کمتر از سال گذشته است،بیشترین میزان بارش در هفته بیست و هشتم متعلق به منطقه مینودشت در استان گلستان به میزان ۳۱ میلی‌متر بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید :