به گزارش کلهرنیوز، سیدمصطفی نچواک در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: بر اساس نظر اکثریت قریب به اتفاق متخصصین بیماران و افرادی که تست کرونای آنها مثبت است نباید روزه بگیرند بلکه باید تابع نظر پزشک باشند و درصدد درمان و رعایت پروتکل های بهداشتی برآیند تا بیماری آنها تشدید نشود و از ابتلای دیگران جلوگیری کنند.

این متخصص تغذیه افزود: برای دیگر افراد بنا به شواهد و مستندات علمی روزه داری می تواند اثراتی بر کاهش ابتلا به کرونا داشته و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

نچواک خاطرنشان کرد: بسیار از اطرافیان شنیده می شود که برای تقویت سیستم ایمنی فلان مواد غذایی مصرف یا چنین اقداماتی انجام شود اما براساس مستندات علمی روزه داری می تواند عامل ارزشمندی برای تقویت سیستم ایمنی باشد.

وی عنوان کرد: روزه داری باتوجه به جنبه معنوی آن می تواند القاگر آرامش به انسان باشد و استرس را به عنوان دشمن سیستم ایمنی کاهش دهد زیرا استرس عملکرد سیستم ایمنی بدن را کاهش خواهد داد و هر عاملی که استرس را کاهش دهد می تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه گرسنگی کشیدن می تواند سبب نوسازی سیستم ایمنی شود، گفت: در علوم بیولوژیک بحث محدودیت کالری مطرح است البته در حوزه تئوری نیز ثابت شده روزه داری می تواند سبب افزایش طول عمر و تقویت سیستم ایمنی شود.

نچواک تصریح کرد: در این صورت فردی که به دو هزار کالری نیاز دارد به شرط مصرف مواد مغذی مورد نیاز بدن نظیر ویتامین ها، املاح و پروتئین اگر یک هزار و ۸۰۰ تا یک هزار و ۹۰۰ کالری مصرف کند تنها مقداری دریافت انرژی وی کاهش خواهد یافت.

وی افزود: افرادی که اضافه وزن دارند باید وزن خود را در ابتدا، اواسط و اواخر ماه رمضان رصد کنند با این حال متاسفانه بر اساس نتایج مقالات علمی در بیشتر کشورهای اسلام مسلمانان پس از ماه رمضان دچار اضافه وزن می شوند زیرا در ساعات افطار تا سحر پرخوری می کنند و با مصرف مواد غذایی فراوان این فاصله را به جشنواره ای از غذا تبدیل می کنند.

نچواک گفت: باید پنج گروه مواد غذایی شامل لبنیات، میوه، سبزیجات، پروتئین، نان و غلات را مصرف کنیم که معمولا پروتئین، نان و غلات در سبد غذایی وجود دارد اما لبنیات و سبزیجات مغفول می ماند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه سفره سالم همه گروه های موادغذایی مذکور را شامل می شود، تصریح کرد: باتوجه به اینکه یکی از پدیده های شایع در ماه رمضان یبوست است مصرف سبزیجات می تواند سبب رفع این عارضه شود.

نچواک خاطرنشان کرد: سبزیجات حاوی فیبر است، به عملکرد خوب دستگاه گوارش کمک می کند، سبب تقویت سیستم ایمنی می شود و خاصیت نگهداری آب را دارد.

وی با بیان اینکه فرد روزه دار در فاصله افطار تا سحر باید همه گروه های مواد غذایی را دریافت کند، افزود: باید دو واحد لبنیات شامل دو لیوان شیر، یا دو کاسه ماست یا دو لیوان دوغ مصرف شود که ترجیحاً کم چرب باشند.

نچواک تصریح کرد: در این ایام مدیریت مصرف آب نیز حائز اهمیت است زیرا نزدیک افطار بدن دچار کم آبی می شود و یکی از علائم آن رنگ  ادرار فرد روزه دار است که به سمت‌ تیرگی پیش خواهد رفت در واقع ساز و کار طبیعی بدن سبب می شود ادرار غلیظ شود تا آب بدن از دست نرود.

این پزشک تغذیه خاطرنشان کرد: فرد روزه دار باید از فاصله افطار تا سحر هشت تا ده لیوان آب به صورت متناوب مصرف کند البته مصرف فراوان آب نیز خطرناک است زیرا نباید در هر وعده بیش از دو لیوان آب مصرف شود بلکه در فاصله افطار تا سحر این میزان آب مصرف شود.

نچواک گفت: فردی که سحر برمی خیزد باید به رنگ ادرار خود نگاه کند تا روشن باشد در واقع افراد روزه دار باید به مقداری آب مصرف کنند که تیرگی ادرارشان از دست برود که نشان می دهد بدنشان دچار کم آبی نیست.

وی عنوان کرد: مهمترین وعده در ماه رمضان سحری است که نباید فرد روزه دار آن را حذف یا فراموش کند البته در اسلام هم بسیار تاکید شده که سحری خورده شود.

نچواک خاطرنشان کرد: وعده سحری باید کامل و شامل کربوهیدرات شامل نان، برنج، ماکارونی با ترکیبات پروتئینی انواع گوشت و ترجیحا مرغ و ماهی، سبزیجات، سالاد بدون سس و لبنیات باشد.

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :