به گزارش کلهرنیوز،حجت الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری امروز پنج شنبه در کنگره بزرگداشت چهارمین شهید محراب شهید آیت الله اشرفی اصفهانی این شهید بزرگوار را اسطوره جهاد و شهامت معرفی کرد و اظهار داشت: نام های ماندگار نباید فراموش شوند و باید همواره در کنار نام هر کدام از این انسانهای عالم و وارسته، پیام ها، روش و سیره زندگی آنها بازخوانی شود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه افزود: ارزش هایی که در وجود انسان های الهی مصداق ویژه پیدا کرده باید مورد توجه قرار گیرد و به یاد آنها ارزش های والای انسانی و الهی در جامعه منتشر شود و یک خط تربیتی فعال به صورت دائم در جامعه وجود داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: همانطور که در قرآن بسیار تاکید شده است هیچ راهی برای تربیت انسان‌ها موثرتر از راه اسوه یابی و زیست همراه با الگو ها وجود ندارد.

حجت‌الاسلام حاجی علی اکبری بیان داشت: اگر استخوان ها و صفحه های برجسته علمی و عملی باشند همانند شهید اشرفی اصفهانی آن زمان یاد و نامش آن نه تنها تربیت کننده افراد محدودی است بلکه الهام بخش یک منطقه وسیع خواهد بود.

وی با بیان اينکه شهدای محراب، هم مؤثر بودند و هم سیره آنان برای امروز الگوساز است، گفت:  این‌ها برای همیشه حق بزرگی بر گردن اسلام، مسلمین و جامعه دارند و راهشان باید ادامه پیدا کند. زنده نگه‌داشتن یاد این بزرگان بسیار با ارزش است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اذعان داشت: با مطالعه شخصیت این رجال بزرگ و مجموعه‌ای از ویژگی هایی که در کنار هم قرار گرفته می توان درک کرد که آنها به لطف خدا در مسیر خودسازی قرار گرفته اند و توانسته اند به یک جامعیتی برسند که جنبه الگو بودن و الهام بخش بودن آنها برای همه اقشار در تمام زمان ها پیش برنده باشد.

وی ادامه داد: شهدای محراب یک گنجینه بزرگ برای پیگیری آرمان های الهی ما هستند و دائم می توانیم از آنها سر خط بگیریم لذا برای علما، طلاب و روحانیون و به ویژه ائمه جمعه یک الگوی تمام عیار و دائمی هستند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با تأکید بر اهمیت و ضرورت تجلیل از شخصیت و خدمات شهدای گرانقدر محراب گفت: هدف گذاری ملی و استانی با طراحی های متفاوتی در این زمینه انجام شده است و به نظر می‌رسد پس از چهل سال این مملکت می تواند شاگرد پروری کند و خال‌های از نور و عرفان انقلابی را بر سر جامعه قرار دهد.

وی اظهار داشت: عمده این کار، با همت، سرمایه‌گذاری و سازماندهی نمایندگان محترم ولی فقیه در استان‌های مرتبط صورت خواهد پذیرفت و مستندسازی آثار و سیره شهدای محراب و نگاه علمی به ایشان مدنظر قرار خواهد گرفت.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: باز خواهری که داریم باید به خوبی رفتار کنیم و در گرامیداشت یاد و خاطره آنها تاخیر نداشته باشیم چرا که زیبنده نیست و امام همواره تاکید داشت که مفاخر علمی خود را دریابید.

وی افزود: آیت الله اشرفی اصفهانی یک ذخیره عادی نیست لذا باید همه جوانان کشور، روحانیت، طلاب و سایر اقشار با آن زندگی کنند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری بیان داشت: صدا و سیما، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه باید برای برگزاری یاد و خاطره رجال ملی بیشتر دقت داشته باشند چرا که اگر به مفاخر نگاه جزئی داشته باشند به همان نام گذاری خیابان ها و مدارس خلاصه می‌شود و این ظلم به نسل آینده است.

وی خاطر نشان کرد: به زودی کنگره ملی شهدای محراب را در سراسر کشور برگزار خواهیم کرد و دبیرخانه شهدای محراب و امتداد های استانی برای آن در نظر گرفتیم.

این مسئول در خصوص فضائل اخلاقی شهید اشرفی اصفهانی بیان داشت: ایشان یک عالم عامل عارف بود و در خصوص و امام راحل در خصوص حقیقت وجودی این شهید فرمود ایشان خالی از هواها و مطیع امر مولا بود و صفای روح و اطمینان قلب چیزی است که حاصل یک عمر مجاهدت در جهاد اکبر است که این عالم به آن مشغول بوده و در عرصه جهاد اکبر یک قهرمان است.

وی انس با دعا را از خصوصیات بارز شهید اشرفی اصفهانی برشمرد و ادامه داد: آیت الله اشرفی اصفهانی (ره) یک چهره کاملاً قرآنی بوده و تمام آثار ایشان رنگ و بوی قرآن دارد که نشان از انس ویژه این شخصیت با کتاب آسمانی دارد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اظهار داشت: زهد این شهید بزرگوار مثال زدنی است و خدمت گذاری و خدمات اجتماعی در جامعه شهدای محراب وجود دارد و در خصوص این شهید بزرگوار این مورد برجسته است چرا که ایشان به ساخت مساجد، حوزه علمیه و … توجه ویژه داشت و این روحیه اجتماعی و از تاسیس های تقوایی نمونه‌های فراوانی است که در این شخصیت بزرگ می بینیم.

وی ادامه داد: شهید اشرفی اصفهانی پرچمدار نهضت امام در غرب کشور به خصوص استان کرمانشاه بودند و توانستند در این منطقه بزرگ خدمات شایسته‌ای از خود به جای بگذارد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری تصریح کرد: در هنگام نبرد لباس بسیجی بر تن می کرد که بسیار بر ایشان برازنده بود و جوانان باید این را الگوی خود قرار دهند.

وی عنوان کرد: همان طور که خود شهید اشرفی اصفهانی آرزو کرده بود که چهارمین شهید محراب باشد و همین طور شد و به آرزوی خود رسید.

این مسئول ادامه داد: در خصوص شهید اشرفی اصفهانی لازم است سه نکته در دستور کار قرار بگیرد اولین مورد شخصیت تقریبی آیت الله اشرفی است که نباید از کنار آن آسان گذشت چرا که در محیط ماموریت ایشان منطقه ای قرار داشت که تنوع مذهبی و قومی در آن موج می زد و این رجل الهی محور، مدار و بنیانگذار وحدت در استان شد و همین امر سبب شده که امروز وقتی از بیرون به استان کرمانشاه نگاه می‌شود آن را یک استان متحد می شناسند.

وی گفت: هر عالمی نمی‌تواند شخصیت تقریبی داشته باشد لذا باید سعه صدر، بصیرت و زمان شناسی داشته باشد و آیت الله اشرفی اصفهانی چنین شخصیتی بود و نگاه و سیره او تقریبی بود.

حجت‌الاسلام حاج علی اکبری بیان داشت: نکته دوم مسئله قرآن شناسی و ارتباط نزدیک با قرآن است که با توجه به آثار این شهید متوجه می‌شویم که تمام آنها ریشه قرآنی دارد و این شخصیت حافظ و عاشق قرآن بود لذا ضروری است که این شخصیت ایشان برجسته شود.

وی افزود: انقلاب اسلامی انقلاب قرآنی بود و کارهای بزرگی در این راستا انجام شده و برای کارهای بر زمین مانده باید به قرآن پناه ببریم.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خاطر نشان کرد: نکته سوم که بین شهدای محراب مشترک است موضوع عرفان انقلابی و معنویت آمیخته با جهاد است و وقتی به این موضوع بی اعتنایی شود نحله های پوشالی سربلند می‌کنند و اگر جوانان ما با شهید مدنی، اشرفی اصفهانی، دستغیب و صدوقی ارتباط پیدا کنند بدون شک عارف به انقلاب خواهند شد.

وی گفت: اگر فعالان عرصه سیاسی، اجتماعی و عرصه عمل جدای از معنویت، معرفت ناب و اخلاق باشند خسارت های عجیبی به کشور وارد خواهد شد و برعکس این موضوع اگر کسانی دارای معنویت و سیر و سلوک هستند اما فارغ از مسائل اجتماعی و سیاسی باشند به کشور ضربه خواهند زد و چنین افرادی اگر پرچمدار شوند بیشتر خسارت وارد می کنند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری بیان داشت: ما همواره از تحتک و تحجر ضربه خوردیم و راه آن بازگشت به سیره معیار است که در راس آنها امام(ره) قرار داشت./

/شبکه اطلاع رسانی مرصاد

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :