به گزارش کلهرنیوز به  شبکه اطلاع رسانی مرصاد ،مجلس پیش قراول حرکت به سوی شفاف سازی بود هرچند که مدتها طول ‌کشید که مصوبه مربوطه به تصویب رسید با این حال فتح بابی برای توجه دیگر نهادها و دستگاه ها به موضوع شفافیت شد.

از سوی دیگر اگرچه آثار و برکات شفاف سازی بر کسی پوشیده نیست اما تعارض منافع و دلایل بی شمار دیگری همواره مانع اجرای این موضوع در برخی از نهادها و دستگاه ها شده است.

اخیرا هم راه اندازی سامانه شفاف سازی در برخی مراکز استانها خبرساز شده و گذشته از وارد شدن هجمه هایی از سوی مخالفین شفاف سازی، سبب شده رسانه ها به واسطه درخواست‌های مردمی در این عرصه، بیش از پیش مطالبه گری کنند.

شرایط راه اندازی سامانه شفاف سازی در شهرداری کرمانشاه هم وجود دارد

پوریا فخری در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، با بیان اینکه موافق راه اندازی سامانه شفاف سازی هستم، اظهار داشت: بهتر است شفاف سازی عمدتا درباره هزینه کرد بودجه ها صورت گیرد که مردم در جریان پیشرفت پروژه ها و تخصیص اعتبارات قرار گیرند.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به طراحی سامانه های مربوط به حقوق و مزایا و نیز اعتبارات بودجه ها در بستر اینترنت، شرایط راه اندازی سامانه شفاف سازی در شهرداری کرمانشاه وجود دارد که البته از نظر اجتماعی نیازمند فرهنگ سازی است.

عضو شورای شهر کرمانشاه گفت: در شورای شهر هم می توان فضا را فراهم کرد  که شفاف سازی از نظر حقوق و مزایای کارکنان و تخصیص اعتبارات به پروژه ها صورت گیرد.

برنامه هایی نظیر سامانه شفاف سازی شهرداری کرمان در حوزه مالی شهرداری کرمانشاه هم داریم

احسان حیدریان در گفتگو با خبرنگار  مرصادنیوز، با بیان اینکه شفاف سازی امری بسیار مطلوب است، اظهار داشت: در حوزه مالی شهرداری کرمانشاه برنامه هایی نظیر سامانه شفاف سازی شهرداری کرمان داریم تا شفافیت های مالی در معرض دید همگان قرار گیرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمانشاه افزود: به منظور انجام شفاف سازی در حوزه دستمزد و حقوق نیروی انسانی باید بانک اطلاعاتی موجود به صورت صحیح ساماندهی شود که مبادا کاری شتاب زده انجام شود و پس از رسانه ای شدن آثار بدی به وجود آید چه اینکه درباره سامانه شفاف سازی کرمان هم عده ای معترض بودند.

حیدریان با تاکید بر اینکه باید با اطلاعات جامع و آگاهی قبلی وارد این فضا شویم، گفت: در مجموع شفافیت خوب است و در هر حوزه ای به آن مجموعه سلامتی می دهد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط فضای مجازی و دسترسی هایی که وجود دارد، ابهامی نیست و خطاهای احتمالی دیده می شود و به سمت اصلاح پیش می رود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمانشاه گفت: درباره شفاف سازی امور مالی شهرداری کرمانشاه صحبت هایی انجام شده که امیدواریم اجرایی شود البته مباحث بودجه شهرداری  که در دستور کار شورای شهر قرار دارد،  مشهود است و بر اساس تعریفی مشخص، ارزیابی می شود و بسته به سازمان مربوطه، نحوه عملکرد و چگونگی اعتبار بخشی به برنامه ها صرف خواهد شد.

حیدریان با بیان اینکه اکنون در حوزه پرداخت حقوق و دستمزد  ابهامات چندانی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: بر اساس قوانین استخدامی، حقوق و مزایای کارکنان با عضویت های مختلف تعیین شده و فراتر از آن چیزی نیست.

وی افزود: شهرداری یک سازمان نیمه خصوصی است و از آنجا که اعتبار و بودجه آن کشوری نیست نسبت به درآمد زایی اقدام می کند در نتیجه باید مدیریت شهری به سمت درآمدهای پایدار پیش رود.

حیدریان گفت: اکنون شهرداری کرمانشاه به طور متوسط ماهیانه ۶۰ میلیارد تومان حقوق، مزایا و دستمزد می پردازد که در این ایام نزدیک عید با احتساب پاداش و عیدی به ۴۰۰ میلیارد تومان هم می رسد.

وی افزود: شهرداری مجموعه عریض و طویلی است و افراد فراوانی از نیروهای روزمزد تا خدماتی ها در آن شاغل هستند.

حیدریان تصریح کرد: حرکت به سمت شفاف سازی سبب می شود که آثار و پیامدهای مطلوب آن بلافاصله مشخص شود و اذهان عمومی متوجه رویش ها، ریزش ها و تغییرات و تحولات ساختار مالی دستگاه مربوطه شوند‌ همچنین حقوق و مزایای مدیران شفاف خواهد شد.

وی افزود: به دنبال شفاف سازی، پنهان کاری از بین خواهد رفت و افراد وظایف خود را به نحو احسنت و درستی انجام می دهند و هیچ ابهامی نیز باقی نخواهد ماند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمانشاه گفت: اگرچه در برخی مواقع شفاف سازی به بن بست رسیده اما مجموعا نتایج آن خوب است و خیر آن متوجه همگان خواهد بود.

موافق شفاف‌سازی علمی و منطبق با اعتبارات و ساختارهای سازمانی هستم

 هاشم درویشی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، با بیان اینکه شفاف سازی در همه ابعاد مملکت خوب است، اظهار داشت: شفاف سازی تنها نباید مختص شهرداری باشد زیرا شهرداری مجموعه ای عریض و طویل و بسیار بزرگ است که قابل قیاس با برخی ادارات نیست.

وی افزود: در ادارات دیگر عده ای نیروی رسمی، عده ای پیمانی و عده ای هم به صورت خرید خدمت روزانه یا ساعتی خدماتی را ارائه می دهند اما انجام شفاف‌سازی در شهرداری با حدود پنج تا شش هزار نیرو که برخی از رده هایش تابع شرکت‌های مختلف بخش خصوصی  بوده اند و البته با تدبیر شهردار قبلی یک پارچه شد و همسان سازی در آن صورت گرفت، کاری مشکل است با این حال اگر شفاف سازی انجام شود بسیار خوب خواهد بود.

درویشی با بیان اينکه راه اندازی سامانه شفافیت مانند آنچه در شهرداری کرمان انجام شد، مشتی از خروار بود که بسیاری از ابعاد آن هم پنهان ماند، تصریح کرد: در آن سامانه لیست افرادی که دو حقوق دریافت می کنند یا حقوق های کلان و تخصصی در قسمت های مختلف می گیرند، مطرح نشده است.

وی عنوان کرد: به اعتقاد بنده اگر قرار است شفاف سازی صورت گیرد لحاظ کردن رتبه، جایگاه، نگاه ساختاری به جایگاه شهرداری شامل میزان حقوق دریافتی توسط شهردار و معاونین وی و عضویت برخی کارکنان در سازمان های دیگر کاری سخت است که باید به صورت تشکیلاتی انجام شود و تا حدودی هم نیاز است به صورت تحکمی انجام گیرد نه اینکه با تحصن چند نیرو، آنها محق شمرده شوند.

عضو شورای شهر کرمانشاه با اشاره به اینکه مساله ای در شهرداری کرمان روشن نشد، گفت: بنده با شفاف سازی علمی و نه آنچه که حالت پوپولیستی داشته باشد، موافق هستم.

درویشی خاطرنشان کرد: شهرداری کرمانشاه با تلاش شهردار قبلی موفق به تجمیع شرکت‌هایی شد که با رابطه، مزایده یا مناقصه وارد شهرداری شدند و بخشی از شهرداری را در دست گرفتند در حالی که ساز و کارهای خاص خود را داشتند با این حال اکنون برخی نیروهای خدماتی بدون دریافت اضافه کاری شاید چندین برابر دیگران کار انجام می دهند، یا نیروهای حوزه بازیافت معمولا خدماتی ها، کارگران، نگهبانان، پاک بانان هستند که از نظر حقوق شهروندی مورد غفلت واقع شده اند، پس باید نگاهی علمی و تشکیلاتی ایجاد شود.

وی افزود: راه اندازی سامانه شفاف سازی مانند شهرداری کرمان کار بدی نیست اما علمی و عملیاتی نبوده زیرا اگر بخواهیم نيروها را تفکیک کنیم از رئیس، معاون، مدیرکل سازمان، مدیر میانی، کارشناس تا پاک بان و کارگر باید همگی احصا شوند و قیاس نیز این گونه صورت گیرد مثلا افراد دارای مدارک بالاتر در قیاس پست مسئولیتی ممکن است زیر مجموعه افرادی قرار گیرند که مدارک پایین تری دارند، پس از مزایای مدیریتی پایین می آیند و خود به خود محق خواهند شد.

درویشی گفت: شفاف سازی بسیار خوب است و رسانه ها هم با دعوت کارشناسان مطالبه گری کنند که برای‌ آن پیش نویس داشته باشیم، بنده هم با شفاف سازی علمی و منطبق با اعتبارات، بودجه و ساختارهای سازمانی موافق هستم.

به گزارش مرصادنیوز، مطالبه گری رسانه ها در راستای ضرورت اجرای شفاف سازی در دستگاه های اجرایی سبب خواهد شد که مخالفین و افرادی که تعارض منافع دارند نتوانند مانع اجرای این خواسته جمعی شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :