به گزارش کلهرنیوز به نقل از  شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، با وجود فرارسیدن فصل بهار و به بازار آمدن میوه های نوبرانه، قیمت ها به گونه ای که دست کمتر کسی به این میوه ها می رسد؛ قیمت هایی که با نرخ گوشت، مرغ و برنج برابری می

در واقع نابه سامانی های بازار و سو استفاده دلالان از جمله دلایل افزایش بی رویه قیمت محصولاتی چون میوه است و همین امر سبب کاهش چشمگیر خرید میوه توسط اقشار کم درآمد جامعه شده است.

صرف نظر از پیامدهای منفی حذف میوه از سبد خانوار که در بلندمدت مشهودتر خواهد بود، اکنون میوه و نه حتی صرفا میوه های نوبرانه به کالایی لوکس تبدیل شده است.

مسئولان امر باید با توجه به آشفته بازار موجود بر وضعیت تامین و عرضه میوه نظارت بیشتری اعمال کنند تا با حذف دلالی ها و واسطه گری ها اوضاع بدتر از بد نشود.

کاهش ۶۰ درصدی فروش میوه

عیسی حاجی علیانی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: با توجه به وضعیت پیش آمده قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته و شاهد کاهش ۶۰ درصدی فروش میوه نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.

وی افزود: در حال حاضر، قیمت گذاری میوه تقریبا مانند سال گذشته و حتی در برخی اقلام کمتر از آن هم انجام شده است.

حاجی علیانی تصریح کرد: میوه های نوبرانه چندان وارد بازار نشده اند البته در ابتدا قیمت ها گران هستند، اما در ادامه متعادل خواهند شد.

وی عنوان کرد: با توجه به وضعیت افزایش چندبرابری قیمتها، نرخ میوه هایی چون پرتقال و خیار کمتر از ده هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است.

رییس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه گفت: همچنین کرایه حمل هر کیلوگرم هندوانه دو هزار تومان است و هندوانه کاران از محل فروش هندوانه سود چندانی کسب نمی کنند.

حاجی علیانی خاطرنشان کرد: هزینه های کشاورزی نظیر هزینه بسته بندی، خرید سبد، کرایه حمل بار و دستمزد کارگر بسیار افزایش یافته درحالی که قیمت میوه چندان افزایش نداشته است.

وی با بیان اینکه۴۰۰ واحد میوه فروشی در سطح کرمانشاه فعالیت دارند، افزود: نظارت بر مراکز عرضه میوه توسط بازرسان سازمان صمت و اتاق اصناف انجام می شود.

ضرورت برخورد با موارد احتکار و گران فروشی میوه

رحمت اله نوروزی نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: با توجه به اینکه دغدغه رهبر معظم انقلاب، تامین معیشت آحاد جامعه است، مجلس، قانون انتزاع را به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کرد تا نسبت به سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت اقدام کند.

وی افزود: با واگذاری قانون انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی، انتظار داریم مسئولان وزارت خانه مذکور شرایط را به گونه ای مدیریت کنند که اقشار کم درآمد، بازنشستگان، کارمندان، کارگران و مددجویان حداقل در هفته یکی دو بار میوه بخرند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر اینکه باید از احتکار میوه توسط دلالان جلوگیری و با موارد گران فروشی برخورد شود، سازمان تعزیرات حکومتی هم باید به طور جدی بر بازار میوه نظارت کند.

نوروزی خاطرنشان کرد: در حالی که اقلامی چون پرتقال با قیمتی مناسب از استان‌های شمالی خریداری شده اما با قیمتهای بالایی در بازار عرضه می شود همچنین موز هم با نرخ های بالایی به فروش می رسد در حالی که با قیمت بسیار کمتری خریداری شده پس باید زنجیره تولید تا مصرف میوه مورد نظارت مسئولان قرار گیرد.

وی افزود: بر اساس قانون، فلسفه تشکیل شرکت‌های تعاون روستایی این است که میوه با قیمت های حداقلی و نه چند برابری به دست مصرف کنندگان برسد.

به گزارش مرصاد، اگرچه بیداد گرانی در شرایط فعلی غیر قابل کتمان است اما وجود دلالان و سودجویان بر وخامت اوضاع افزوده، برهمین مبنا انتظار می رود که مسئولان امر نظارت‌های بیشتری بر بازار میوه اعمال کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :