به گزارش کلهرنیوز به نقل از  شبکه اطلاع رسانی مرصاد ،ورودی هر شهر ویترین آن شهر محسوب می شود هر چه زیباتر و طراحی آن مناسب تر باشد برداشت مثبت تری از شهر ،فرهنگ ،و شرایط زندگی ساکنان برای میهمانان و رهگذران به جای می گذارد.

در دنیای امروز طراحی شهری آن هم به شکل اصولی از بخش های مهم  برنامه ریزی شهری محسوب می شود که کرمانشاه نیز از این امر مستثنی نیست.‌

کرمانشاه به عنوان یکی از کلان شهرهای کشور چندین ورودی و خروجی دارد از جمله میدان امام حسین(ع)، میدان امام خمینی (ره)،میدان آزادگان و میدان فردوسی.

با گذری در ورودی و خروجی شهرهای کرمانشاه آنچه بیشتر از همه به چشم می آید نبود طراحی های اصولی و از همه مهمتر انباشت نخاله های ساختمانی و گاهی زباله است.

دانش یکی از شهرک هایی است که در ورودی کرمانشاه قرار گرفته و اغلب مسافرانی که مبدا حرکتشان تهران ،همدان ،شهرهای شمالی و … بوده وقتی به استان کرمانشاه می آیند به شهرک دانش برخورد می کنند شهرکی که مملو از نخاله های ساختمانی در هر دو طرف خیابان است، می توان گفت کوچکترین جای خالی وجود ندارد.

وقتی در این شهرک قدم می زنید می بینید که داخل کوچه ها هم تپه های بزرگ انباشت نخاله به چشم می خورد.

انباشت نخاله ها عذابمان می دهد

زنگ در یکی از خانه ها را می زنم خانمی حدودا ۵۶ ساله در را باز می کند پس از احوال پرسی و معرفی، در خصوص تخلیه نخاله های ساختمانی از او می پرسم گویا داغ دلش زیاد است می گوید، انباشت نخاله ها عذابمان می دهد اگر از روز اول می دانستیم این شهرک چنین وضعی دارد هیچوقت اینجا خانه نمی ساختیم با کلی هزینه خانه را اینجا بنا کردیم ولی روز نیست که نخاله ساختمانی را اینجا خالی نکنند حتی گاهی اوقات منزل نبوده ایم نخاله را درب خانه خالی کرده اند مجبور شده ایم نخاله هایی که مربوط به ما نبوده را از مقابل خانه جمع کنیم.

از او پرسیدم شهرداری مگر جمع نمی کند؟ در پاسخ گفت با شهرداری تماس می گیریم گاهی اوقات می آیند و نخاله ها را جمع می کنند و گاهی هم نیامده اند معلوم نیست اینها کی هستند که نخاله هایشان را می آورند و اینجا خالی می کنند از دستشان آسایش نداریم آلودگی هوا از یک طرف گرد و خاک خالی کردن نخاله ها هم از طرف دیگر عذابمان می‌دهد.

این شهروند کرمانشاهی اظهار داشت: جلوی مهمانانی که از شهرستان می آیند، خجالت می کشیم وضعیت شهرک این گونه است ای کاش پولمان را می بردیم جای دیگری خانه می خریدیم همین چند وقت پیش پسر بچه همسایه که بالای نخاله ها رفته بود متاسفانه شیشه داخل پایش فرو رفت و به شدت زخمی شد بیشتر اوقات داخل نخاله ها زباله و خُرده شیشه است وقتی هوا گرم می شود بوی زباله داخل نخاله ها در کل شهرک می پیچد.

خالی کردن زباله ها در محل زندگی از فرهنگ ضعیف مردم است

اسدی یکی دیگر از ساکنان شهرک پردیس که بنگاه معاملات ملکی دارد می گوید، من و چند نفر دیگر از مردان همسایه چندین بار با افرادی که آمده اند اینجا نخاله خالی کرده اند درگیر شده ایم، حتی مارا زخمی یا تهدید کرده اند باید قانون و مراجع مرتبط جلوی آنها را بگیرد.

وی گفت: ده ها بار شماره ماشین هایی که نخاله خالی کرده اند را نوشته ایم اما فایده ندارد بیشتر اوقات ساعت ۲یا ۳ شب می آیند و نخاله خالی می کنند هر صبح که درخانه را باز می کنیم کوه جدیدی از نخاله می بینیم.

این شهروند کرمانشاهی افزود: داخل کوچه ها ،روی خیابان اصلی و فرعی همه پر شده از نخاله مثل اینکه هر کسی هر کجای شهر ساخت وساز می کند، می آید و نخاله را اینجا خالی می کند متاسفانه این از فرهنگ ضعیف مردم است اگر فردی درک و فرهنگش برسد و بداند زندگی شهری یعنی چه، اجازه چنین کاری به خود نمی دهد که آشغال ساخت و سازش را جای دیگر خالی کند و باعث اذیت و آزار مردم شهر شود.
از صاحب بنگاه معاملات ملکی میپرسم وجود این نخاله ها چه تاثیری بر شهرک داشته است؟ در جواب گفت: تاثیرش این است هر کی برای خرید خانه می آید پا به فرار می گذارد وقتی این وضعیت را می بینند تصور کنید خانه ات با نخاله ها احاطه شده باشد و هر روز بخواهی دعوا ودرگیری داشته باشی، نمی شود که اینجور زندگی کرد خانه و محله باید محل آسايش باشد.

وی افزود: همین نخاله ها باعث شده قیمت ملک هم اینجا ارزشش پایین بیاید ببینید تا چشم کار می کند نخاله است و زباله، هر کس وارد شهر کرمانشاه شود وحشت می کند، مسئولان باید رسیدگی کنند و البته بخش دیگرش هم به فرهنگ شهر نشینی مردم بستگی دارد که یاد بگیرند از این کارها نکنند ولی عده ای متوجه نیستند و ای کاش می شد این افراد را مجازات کرد تا بلکه به زور‌ دست از رفتارهای ناصحیح خود بردارند.

حجم نخاله های تخلیه شده به حدی است که گاها از توان شهرداری خارج است

برای پیگیری موضوع سراغ محمد پورداد مدیر کل هماهنگی و نظارت خدمات شهری شهرداری کرمانشاه رفتم.

وی گفت: ما دائما در حال جمع کردن نخاله های ساختمانی از شهرک دانش هستیم اما متاسفانه حجم نخاله های تخلیه شده به حدی است که گاها از توان شهرداری خارج است .عمدتا نخاله ها را در ساعات انتهایی شب خالی می کنند و ماموران شهرداری هم هنگام گشت زنی تا جایی که مشاهده کنند از تخلیه جلوگیری می کنند و همین موضوع بارها باعث درگیر شدن افراد با نیروهای ما شده است.

پورداد افزود: برای حل مشکل شهرک دانش ما به همکاری بیشتر اهالی هم نیاز داریم که به محض مشاهده تخلیه ساختمانی سریعا با شهرداری تماس بگیرند اما این همکاری بسیار کم است.

وی تصریح کرد: با همکاری مراجع ذی صلاح محلی برای تخلیه نخاله های ساختمانی مشخص کرده ایم که به محض تصویب نهایی تمامی نخاله ها از تمام سطح شهر کرمانشاه جمع آوری و به این مکان منتقل خواهد شد البته این موضوع تنها در اختیار شهرداری نیست و بسیاری از دستگاه ها و ادارات همچون  مرکز بهداشت و منابع طبیعی نیز نظرات و پیشنهادات خودرا در این زمینه می بایست مطرح کنند.

مدیر کل هماهنگی و نظارت خدمات شهری شهرداری گفت: تجهیزات و نیروهای گشت زنی شهرداری کافی نیستند ما با هر آنچه در توان داریم درحال پاکسازی هستیم اما متاسفانه حجم نخاله ها و تخلیه بسیار بالاست، در هر صورت درحال پیگیری هستیم که زودتر محل تخلیه نخاله ها تصویب شود و پاکسازی کامل شهر به ویژه ورودی ها از نخاله ها سریعتر انجام شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :