به گزارش کلهرنیوز ،ایران کشوری خشک و نیمه خشک است که چند سال اخیر روزهای کم بارش فراوانی داشته است و طبق گفته کارشناسان منابع آب های زیرزمینی هم بسیار کاهش یافته به گونه ای که در بسیاری از نقاط کشور خاک دچار فرونشست شده و دیگر نمی توان برای احیای منابع زیر زمینی کاری کرد.

این یعنی زنگ خطری بزرگ آن هم برای مهمترین واصلی ترین مایه حیات یعنی آب، به تبع کشور ،استان کرمانشاه هم با این مشکلات مواجه است به گفته کارشناسان آب منطقه ای غرب تمام دشت های استان به لحاظ برداشت آب در وضعیت بحرانی قرار دارند ودر کنار برنامه ریزی های دستگاه های مربوطه همچون شرکت آبفا ،جهاد کشاورزی، آب منطقه ای غرب و…..قطعا فرهنگ صحیح مصرف آب آن هم از سوی شهروندان گام بسیار مهمی در جلوگیری از هدر رفت آب است.

 با شستن کوچه و معابر آب را هدر ندهیم

افضلی که از اهالی شهرک رودکی است در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز اظهار داشت: سال گذشته در تابستان قطعی آب داشتیم و برخی روزها هم اصلا آب فشارش خوب نبود، وقتی آب نداشتیم خود من قدر آن را بیشتر می دانستم چون موفق نمی شدم هیچ کاری را انجام دهم.

وی افزود: در شرایط قطع آب نه می‌توانستم غذایی پخت کنم ،لباس بچه هایم داخل ماشین لباسشویی مانده بود، دائما هم دعا می کردم با این بی آبی مهمانی به خانه ام نیاید، از آن روز به بعد قدر آب را بیشتر می دانم.

این شهروند کرمانشاهی خاطر نشان کرد: به همسر و بچه هایم دائما غُر می‌زنم شیر آب را کم باز کنید ،حمام می روید شیر آب را باز نگذارید، صرفه جویی برای خودمان خوب است با این وضع گرانی هم  پول آب برایمان کمتر می آید و هم آب آشامیدنی به خانواده دیگری می‌رسد. چون بارها شنیده ام همسایه ای گفته آب خانه ما فشار ندارد.

وی ادامه داد: البته الان تابستان شده خیلی می‌بینم که خانم ها و آقایان مشغول شستن داخل کوچه هستند اون هم با آب آشامیدنی تو را به خدا این کار را نکنید آب آشامیدنی را هدر ندهید کوچه هزار بار هم که بشوریدش باز ماشین و مردم عبور می کنند، خاکی می شود، جارویی بکشید کافی است، اینطور نعمت خدا را هدر ندهید آخه چطور با آب آشامیدنی حیاط و کوچه را می‌شورند، برخی از همسایه ها این کار را هر روز انجام میدادند چند بار بهشان تذکر دادم، ناراحت شدند والان ارتباطی با من ندارند.

حدود ۱۰۵۰ لیتر بر ثانیه در تولید آب کمبود داریم

علیرضا کاکاوند در گفتگو با خبرنگار مرصاد با اشاره به وضعیت نگران کننده آب شرب در کرمانشاه، اظهار داشت: برای شهر کرمانشاه حدود ۵ هزار لیتر بر ثانیه تولید آب نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه افزود: همچنین ذخیره مخازن ما باید ۲۵۰ هزار متر مکعب باشد تا مردم در۲۴ ساعت آب داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: اما در حال حاضر ۳ هزار و ۹۵۰ لیتر بر ثانیه تولید آب داریم یعنی چیزی حدود ۱۰۵۰ لیتر در تولید آب کمبود داریم.

کاکاوند بیان داشت: سرانه مصرف آب در استان کرمانشاه به ازای هر نفر ۲۵۰ لیتر است که با این احتساب میزان مصرف در استان از سرانه کشوری بالاتر است.

مدیر عامل شرکت آبفای استان افزود: برای ترویج فرهنگ صحیح استفاده از آب ما برنامه های بسیاری را برگزار کرده ایم به ویژه در بین دانش آموزان و بسیاری از برنامه ها هم به صورت مجازی بوده است، حتی برنامه های تشویقی برا مشترکان کم مصرف در نظر گرفته شده است.

تمام دشت های استان در وضعیت بحرانی قرار دارند 

محمود رضا شهلایی نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه ۱۲ سد مخزنی با حجم ذخیره یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب وجود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به ۷۷۷ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سد‌های استان وجود دارد که این مقدار معادل ۵۸ درصد حجم مخازن استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه افزود: این در حالی است که سال گذشته در همین تاریخ حجم ذخیره مخازن ما ۸۸۵ میلیون متر مکعب بود و این رقم کاهش ۱۰ درصدی حجم ذخایر آبی را می رساند.

وی خاطر نشان کرد: ما حدود ۱۸ دشت مطالعاتی در سطح استان داریم که از این تعداد ۱۶ دشت ممنوعه بحرانی و ۲ دشت شیان حسن آباد و روانسر سنجابی از وضعیت بحرانی عبور کرده و شرایط خوبی را تجربه نمی‌کنند.

شهلایی بیان داشت: برداشت های نامتعارف و کشت محصولات پر آب بر از جمله برنج و ذرت خسارت های جبران ناپذیری به سفره های آب زیر زمینی وارد می کند و همین امر تعداد دشت های ممنوعه استان را افزایش داده است.

وی افزود: با توجه به شرایط کم بارشی که در سال آبی جاری با آن مواجه بودیم، هیچکدام از سدهای استان در وضعیت سرریز قرار نگرفته است.

کرمانشاه ،استانی کوهستانی است که با قرار گرفتن در دامنه رشته کوه های زاگرس و بهره بردن از آب رُفت های رودخانه ای آنهم در طول هزاران سال توانسته صاحب دشت های حاصل خیز و سرسبز باشد. اما هرچه زمان جلوتر آمد وضعیت دشت ها بد وبدتر شد به گونه ای که امروز تمام دشت های استان کرمانشاه منطقه ممنوعه است و بی آبی و ظاهر شدن شوری خاک لب هایشان را خشکانده است.

به نقل از کارشناسان شرکت آب منطقه ای غرب ؛هم اکنون از ۲۳ محدوده مطالعاتی استان ،۱۶ محدوده کاملا بحرانی و دو محدوده دیگر شامل دشت  حسن آباد قلعه شیان و دشت  روانسرسنجابی در وضعیت بحرانی ممنوعه قرار دارند.

بر اثر برداشت های نامتعارف و بی رویه آب های زیرزمینی، این دشت ها کاملا در وضعیت بحرانی قرار گرفته بگونه ای که در برخی نقاط  علاوه بر احتمال شوری خاک، فرونشست زمین  نیز دور از انتظار نیست.

در حال حاضر اصلاح و تعدیل میزان برداشت آب چاه های مجوز دار می تواند در هدر رفت آب مفید واقع شود چرا که می توان با تهیه و نصب کنتورهای هوشمند میزان مصرف آب را رصد و کنترل کنند و درعین حال بهره برداران را مجاب می شوند به هیچ وجه بیشتر از سقف مشخص شده اجازه برداشت آب از چاه ها را ندارند.

در کنار این موضوع متاسفانه حفر چاه غیر مجاز یکی دیگر از مشکلات است و  انسداد این چاه ها در دستور کار آب منطقه ای قرار دارد، هر چند پرسنل صیانت کننده از دشت ها علی رغم برخورد های نامناسب از سوی خاطیان و حتی تهدید شدن جانشان در پلمب چاه غیر مجاز اندکی کوتاهی نمی‌کنند.

برداشت های بی رویه از منابع آب  زیر زمینی باعث خشک شدن لایه های تشکیل دهنده شده و در نتیجه فرونشست زمین اتفاق می افتد، موضوعی که اخیرا در بسیاری از استانها همچون همدان شاهد آن بوده ایم.

کاشت محصولات پرآب همچون برنج، ذرت و هندوانه  یکی از دلایل صدمه به دشت ها و منابع آبی استان است. البته آب منطقه ای سالها نسبت به این موضوع هشدار و مخالفت خود را اعلام کرده است اما به حمایت و پیگیری قاطعانه سایر دستگاه ها نیاز است که متاسفانه در مواردی میسر نشد.

زمانی که از وضعیت نامناسب دشت های استان و بی آبی  صحبت می کنیم عنوان می شود مگر سال ۹۸ سیل رخ نداد در صورتی که سیل با سرعت حرکت نموده و رونده است و برای جذب در زمین زمان می خواهد و از طرف دیگر جنس نفوذ پذیری خاک نیز در برخی مناطق متفاوت است و اصلا در بسیاری از نقاط با توجه به جنس خاک نفوذ آب رخ نمی‌دهد.

شرکت آب منطقه ای منابع آبی خود را مدیریت می کند و ما نمی‌توانیم پیش بینی دقیقی انجام دهیم که آیا سال آبی آینده سال پر بارشی خواهد بود یا نه چرا که اگر وضعیت بارش ها مناسب نباشد اولویت ما تامین آب شرب است و باید به صورتی منابع آبی را مدیریت کنیم که در صورت بروز شرایط نامطلوب بتوانیم پاسخ گوی اولویت های خود باشیم.

سالهاست که شرایط نامناسب آبی را بیان شده است و به نوعی زنگ خطر را به صدا درآمده است اما متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که تمام دشت های ما از خط  قرمز عبور کرده و بحرانی هستند.

بیشترین هدر رفت ها در بخش کشاورزی و کشت محصولات پر آب بر همچون برنج خصوصا در شرق استان  است. البته آب منطقه ای نزدیک به سه سال است که کشت برنج را در استان ممنوع و با هر نوع کشت در این زمینه برخورد کرده است چرا که به شدت به منابع آبی ما لطمه می زند.

به گزارش مرصاد، یکی از راهکارهای مدیریت مصرف آب بستن به موقع شیر آب را در خانواده خود فرهنگ سازی کنیم، به همین منظور با نوشتن توصیه های مناسب و قرار دادن آن کنار شیرآلات، این موضوع را میان اعضای خانواده نهادینه کنیم.

همچنین برای شستن میوه و سبزیجات، بهتر است، ابتدا آنها را حدود ۲۰ دقیقه در ظرفی بخیسانیم و سپس آب کش کنیم و با قرار دادن یک ظرف زیر مواد غذایی درحال شستشو، آب ها را جمع آوری و در آبیاری گلدان ها و یا باغچه منزل استفاده کنیم.

و نیز از جریان آب برای باز شدن یخ مواد غذایی منجمد استفاده نکنیم، برای آب شدن یخ مواد غذایی منجمد فقط کافی است از چند ساعت قبل اقدام کنیم و در تابستان آب خنک مورد نیاز خود را در یخچال نگهداری کنیم، تا برای نوشیدن آب خنک مجبور نباشیم مدت طولانی شیر آب را باز بگذاریم.

منبع: شبکه اطلاع رسانی مرصاد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلیدواژه ها : ,,,

این خبر را به اشتراک بگذارید :