به گزارش کلهرنیوز به نقل از  شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، درحالی که حدود سه سال از ابلاغ قانون اجبار پزشکان به نصب کارتخوان در مطب‌های شخصی آنها می گذرد همچنان شماری از پزشکان که البته دیگر فرصتی هم برای پذیرش بیماران جدید ندارند از نصب کارتخوان در مطب‌های خود سرباز می زنند و در صورت نصب آن با بهانه هایی چون خرابی دستگاه، قطعی اینترنت و…  از کارتخوان استفاده نخواهند کرد.

زینتی شدن دستگاه های کارتخوان در شماری از مطب‌های پزشکی سبب شده نه بیماران بتوانند از خدمات آن بهره مند شوند، نه اداره مالیات بتواند درآمدهای این پزشکان را محاسبه کند و نه حتی بازرسان دانشگاه علوم پزشکی موفق به شناسایی این پزشکان متخلف شوند برهمین مبنا باید چاره ای اندیشیده شود تا بر بار مشکلات بیماران بیش از این افزوده نشود.

صرف نظر از اینکه چرا برخی پزشکان به عنوان مدعیان قانون مداری حاضر به اجرای یک قانون اجتماعی نمی شوند مردم نیز باید در ارائه گزارشات تخلف پزشکان در عدم نصب و استفاده از کارتخوان مصمم باشند به این امید که این پزشکان هم در راستای رفاه حال بیماران و سهیم شدن در پرداخت مالیات گام بردارند.

نصب کارتخوان در مطب‌های پزشکی یک قانون است

قباد محمدی؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این باره، گفت: نصب کارتخوان در مطب‌های پزشکی یک قانون است اگرچه طی یکی دو سال پیش با ابلاغ این قانون پزشکان مقاومت می‌کردند اما اکنون در بسیاری از مطب‌های پزشکی کارتخوان نصب شده و از آن استفاده می شود.

۹۳ درصد مطب های پزشکی در کرمانشاه مجهز به دستگاه کارتخوان هستند

پرویز صوفیوند نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: پزشکان بر اساس قانون، ملزم به استفاده از دستگاه های کارتخوان در مطب‌های شخصی خود شده اند.

وی با بیان اینکه سال گذشته از سوی اداره کل امور اقتصاد و دارایی دستگاه های کارتخوان مشخصی برای پرداخت ویزیت تعریف شد، افزود: طبق بازرسی های انجام شده اکنون ۹۳ درصد مطب های پزشکی مجهز به دستگاه کارتخوان هستند اما اینکه آیا از آن استفاده می شود یا خیر مبحث دیگری است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: تیم های نظارتی درصدد انجام بررسی از مطب های پزشکی و برخوردهای قانونی با پزشکان خاطی هستند.

صوفیوند از برخورد جدی با هرگونه اجبار بیماران به پرداخت نقدی یا به صورت انتقال کارت به کارت خبر داد.

وی افزود: نظارت‌ بر مطب های پزشکی به صورت محسوس و نامحسوس در دو نوبت صبح و عصر همچنان ادامه دارد.

صوفیوند تصریح کرد: موارد تخلفات پزشکان از جمله عدم استفاده از دستگاه کارتخوان، در کمیسیون ماده ۱۱ مطرح خواهد شد و در ادامه افراد خاطی به تعزیرات حکومتی و دادگاه معرفی می شوند‌.

وی با تاکید بر اینکه برخورد با پزشکان خاطی ضمانت های اجرایی دارد، تصریح کرد: پزشکان متخلف در صورت تکرار تخلف به تعطیلی مطب و ابطال پروانه محکوم خواهند شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: مردم در صورت مشاهده مواردی مبنی بر عدم استفاده از کارتخوان در مطلب های پزشکی می توانند از طریق سامانه ۱۹۰ یا مراجعه حضوری به واحد رسیدگی به شکایات معاونت درمان واقع در ساختمان شماره دو دانشگاه علوم پزشکی مقابل بیمارستان امام علی(ع) شکایات خود را مطرح کنند.

پزشکانی که با عدم نصب کارتخوان خلاف قانون عمل می کنند باید تاوان آن را بپردازند

محمد باقر حیدری؛ رئیس سازمان نظام پزشکی استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: قانونگذار ناآگاهانه تنها جامعه پزشکی و چند قشر محدود دیگر را ملزم به  نصب کارتخوان کرده در حالی که ابتدا عنوان کردند که نصب کارتخوان ارتباطی به اخذ مالیات ندارد بلکه برای رفاه حال مردم است اما در ادامه مبنای اخذ مالیات شد.

وی افزود: الزام پزشکان به نصب و استفاده از دستگاه کارتخوان درحالی است که برخی از داروها در مطب های پزشکی تزریق می شود یا حتی انجام پانسمان یا بخیه که با نصب کارتخوان در مطب مشمول پرداخت مالیات خواهند شد اما پزشک هزینه تهیه مواد مذکور را پرداخته است.

رییس سازمان نظام پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی باید به سامانه هایی  دسترسی داشته باشند که بدون استفاده از کارتخوان درآمدهای اقشار مختلف را محاسبه کند با این حال قوانین تنها برای افراد قانون مدار وضع می شود و افراد قانون شکن از آن فرار می کنند هرچند که برخی پزشکان با عدم نصب کارتخوان خلاف قانون عمل می کنند و باید تاوان آن را بپردازند.

حیدری تصریح کرد: مالیات باید بر اساس مسائل دیگر  لحاظ شود، البته موافق اخذ مالیات توسط سازمان امور مالیاتی هستیم اما نه به قیمت متضرر شدن مردم چه اینکه اگر نصب کارتخوان برای همه صنوف اجباری شود خواهیم دید که دیگر کمتر کسی از دستگاه کارت خوان استفاده خواهد کرد با این باید با افراد خطاکار برخورد شود.

وی با بیان اینکه درحال حاضر مالیات ها به صورت غیر واقعی وضع شده و ممیز محور است، افزود: همه پزشکان پرونده مالیاتی دارند به گونه ای که در هنگام صدور پروانه برای آنها پرونده های مالیاتی تشکیل می شود.

رییس سازمان نظام پزشکی استان کرمانشاه گفت: در حالی که برخی نهادهای دولتی هم فرار مالیاتی دارند اما توسط سازمان امور مالیاتی عنوان می شود که پزشکان در پرداخت مالیات همکاری خوبی داشته اند با این وجود هجمه علیه جامعه پزشکی بسیار است.

روش فعلی اخذ مالیات فساد انگیز است

سید ابوالحسن سیدزاده؛ عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: اگرچه مشکلات و تخلفات جامعه پزشکی افزایش یافته اما باید ریشه های آن بررسی شود البته این تخلفات بیش از دیگر تخلفات موجود در جامعه افزایش نیافته است.

وی افزود: در بحث نصب کارتخوان ابتدا اعلام کردند که برای رفاه حال مردم است اما در ادامه تورم  ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی را از درآمدها کسر کردند و مالیات را ۸۰ درصد افزایش دادند درحالی که فساد انگیز است و البته کسی آن را نمی پذیرد و با زور هم اجرایی نمی شود.

سیدزاده خاطرنشان کرد: در جامعه پزشکی چالش‌هایی چون نصب کارتخوان، نرخ تعرفه ها، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی و… مطرح است درحالی که بر اساس تجربه شخصی عنوان می کنم که حرفه پزشکی از نظر شخصیت و توان پزشکان ایرانی در میان منطقه و کشورهای پیشرفته سرآمد است با این حال عده ای آگاهانه می خواهند به این سیستم ضربه بزنند و چنین حرفهای عوام فریبانه را مطرح می کنند و افراد جدید را در مجموعه های مدیریتی نمی پذیرند.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: اکنون شاهد چالش‌هایی چون فریز کردن تعرفه‌ها، افزایش مالیات، نصب کارتخوان، صدور نسخه های الکترونیکی غیرکارشناسی، ضرورت ارتباط پروانه مطب با بیمه ها هستیم درحالی که یک صنف باید چند چالش را پشت سربگذارد.

سیدزاده خاطرنشان کرد: چالش‌های مذکور سبب ضربه زدن به سیستم پزشکی قدرتمند ما می شود و در این ميان دانشجویان از بین می‌روند و در آینده هم شاهد خواهیم بود که اعمال جراحی کوچک انجام نخواهد شد.

به گزارش مرصادنیوز، از آنجا که اجرای قانون یک الزام است و پزشکان در زمره افراد قانون مدار تلقی می شوند انتظار می رود در راستای رفاه حال بیماران به اجرای قانون نصب و استفاده از کارتخوان پایبند باشند و از این دستگاه ها آن هم با تعداد بالا تنها برای زینت بخشیدن به مطب‌های خود استفاده نکنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :