به گزارش کلهرنیوز، محمد رضا مرندی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد ،اظهار داشت: سابقه ارتباط و علائق فرهنگی میان مردم ایران و عراق به سالها و قرنهای گذشته برمی گردد یعنی ایران و عراق از زمانی که نهاد تشیع در این دو کشور شکل گرفت با وجود اینکه عراق تحت سلطه امپراتوری عثمانی بود اما به دلیل وجود حرم های ائمه معصومین(ع) در نجف، کربلا، کاظمین و سامرا ایرانی ها به عراق بسیار توجه داشتند.

وی با اشاره به وجود حوزه علمیه نجف که عمدتا به وسیله علمای ایرانی رهبری می شد، افزود:  فتواهای علمای نجف که عمدتا ایرانی بودند در حمایت از مبارزین و مجاهدین ایرانی در حراست از ایران در طول وقوع جنگهای ایران و روس که از حدود ۱۹۰ سال پیش اتفاق افتاده، بسیار نقش داشت و اخیرا نیز پیروزی های مهمی که ما در جنگ با روس ها داشتیم مرهون حمایت مراجع نجف بوده است.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به  جنبش تنباکو که از سوی علما سامرا هدایت می شد، گفت: مراجع تقلید حوزه علمیه نجف رهبری نهضت مشروطیت را به عهده داشت به گونه ای که علمایی مثل میرزای نائینی، آخوند خراسانی و ملا کاظم مازندرانی از مشروطیت حمایت کردند بنابراین این علاقه میان ایران و عراق وجود داشته است.

جدایی بین ایران و عراق مخصوصا میان شیعیان مطرح نبوده است

مرندی تصریح کرد: البته شاهد هستیم عمده علما و مراجع عظام عراق، ایرانی بوده اند و اکنون هم مراجع اصلی عراق، ایرانی هستند؛ آقای سیستانی، آقای حائری که اخیرا از مرجعیت استعفا داد، شهید محمدباقر صدر و برادرشان اصالتا ایرانی هستند اگرچه اکنون عراقی شده اند برهمین مبنا جدایی بین ایران و عراق مخصوصا میان شیعیان مطرح نیست و آقای سیستانی که مرجع تقلید اصلی شیعیان عراق است ایرانی هستند و البته عراقی ها به این مساله اهمیت نمی دهند که ایشان دارای ملیت ایرانی است قبل از ایشان هم مرجعیت آقای خویی مطرح بود که ایشان هم ایرانی بودند.

وی عنوان کرد: از چند صدسال گذشته تاکنون ساخت و تعمیر حرم های ائمه اطهار(ع) در عراق همواره به وسیله ایرانی ها بازسازی می شود همچنین شاهد کمک ایران در جنگ عراق با داعش بودیم تا جایی که به اعتراف عراقی ها اگر ایران نبود داعش، عراق را تحت سیطره خود قرار داده بود اما ایران به عراق کمک کرد و سلطه داعش در عراق را به اتمام رساند.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اينكه بیش از هشت سالی است که حماسه بزرگ اربعین در عراق شکل گرفته البته عراقی ها از قبل هم به اربعین بیش از روز عاشورا اهمیت می دادند، گفت: پس از سقوط صدام که راهپیمایی اربعین آزاد شد عراقی ها در این مراسم راهپیمایی شرکت می کردند که با جمعیتی حدود پنج میلیون نفر آغاز شد و کم کم از کشورهای دیگر چون ایران بر شمار آنها افزوده شد تاجایی که جمعیت به ۱۵ میلیون تا ۲۵ میلیون نفر رسید و امسال هم گفته می شود تعداد زوار اربعین حدود ۳۰ میلیون بوده است.

مرندی خاطرنشان کرد: این حماسه بزرگ با استقبال گرم مردم و دولت عراق مواجه شد و شاهد هستیم که مردم عراق صمیمانه از زوار اربعین استقبال می کنند حتی با اصرار زوار از جمله ایرانی را برای اسکان به منزل می برند، کرایه راه شان را می دهند، در موکبهای برپا شده خدمات مختلفی را به آنها ارائه می کنند که شاید نوعی معجزه محسوب شود.

وی افزود: مردم عراق ثروتمند نیستند بلکه فقیر هستند اما می بینیم امکانات محدود خود را خالصانه در اختیار زوار اربعین قرار می دهند و به گرمی از زوار استقبال می کنند که بیشتر به معجزه شبیه است در واقع این تعداد جمعیت را در هیچ جای دنیا حتی در  مراسم حج به عنوان یکی از بزرگترین اجتماعات بشری و اسلامی مشاهده نمی کنیم.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در هیچ جای دنیا این همه خدمات برای جمعیتی که تقریبا ۱۰ برابر جمعیت حجاج است، بدون پرداخت وجهی آن هم با نیت قربه الی الله و با اصرار و با نظم و ترتیب نسبی، ارائه نمی شود درحالی که عراقی ها امکانات بسیار کمی دارند.

مرندی گفت: رسانه های غربی، این حماسه بی نظیر را  بایکوت کرده اند و هیچ خبری از آن منتشر نمی کنند درحالی که یکی از شواهد بزرگ مبنی بر اینکه در غرب آزادی اطلاع رسانی وجود ندارد همین بایکوت خبری اربعین است درحالی که در هر گوشه ای از دنیا اتفاقی رخ می دهد یا در کشورهای اسلامی یک پدیده منفی بروز می کند خبر آن منتشر می شود اما این راهپیمایی عظیم را که طی دو هفته با ۳۰ میلیون نفر جمعیت از اقصی نقاط دنیا برگزار می شود مورد تحریم خبری قرار می دهند البته چه بخواهند و چه نخواهند خبر آن جهانی شده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم پیاده روی اربعین، تمرینی برای آمادگی امت اسلامی به منظور ظهور امام زمان(عج ا…) باشد، افزود: امسال شاهد بودیم موکب فلسطینی ها  که اهل سنت هستند، در مسیر نجف به کربلا برپا شد و فلسطینی های اهل سنت از زوار ابا عبدالله الحسین(ع) پذیرایی کردند که پدیده جدیدی بود.

مرندی تصریح کرد: امیدواریم خداوند به این شور و هیجانی که مؤمنین در دفاع از حریم امام حسین(ع) انجام می دهند برکت دهد و زمینه ظهور امام عصر(عج ا…) را سریعتر مهیا کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :