به گزارش کلهرنیوز، عباس مقتدای، نایب رییس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در عراق و دریافت کالا به جای پول گفت: گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای لزوماً واقعیت نیست. موضوعاتی که ما با سایر کشورها مذاکره کردیم و آنچه که در حال جریان است، تامین منافع ملت ایران و بدست آوردن پول‌های بلوکه شده ایران است. این پول‌ها، پول‌های مشروع حاصل از نفت ایران در خارج از کشور است که مدت‌ها با زور و فشار تحت عنوان تحریم نگه داشتند.

وی در ادامه بیان کرد: آنچه که اکنون در حال رخ دادن است چرخش قدرت از غرب به سمت کشورهای آسیایی است. در حقیقت کم شدن فشارهای تحریمی و به عبارتی هرز شدن پیچ تحریم‌هایی است که دائماً آن را محکم‌تر می‌کردند. از اینجا به بعد دیگر این تحریم‌ها نمی‌تواند جواب بدهد. به همین خاطر وقتی به عنوان عضو نهم سازمان شانگهای در اجلاس هند به عضویت کامل سازمان در بیاییم، به راحتی می‌توانیم امور پولی و بانکی و مراودات اقتصادی خودمان را باز تعریف کنیم.

وی افزود: بنابراین آنچه که اکنون بین بغداد و تهران، ایران و روسیه، ایران و چین، ایران و هند، ایران و کره و بسیاری از کشورهای دیگر در حال رخ دادن است، تامین منافع ملت ایران است. این آغاز روندی است که به بازگشت پول‌های ایران منتهی خواهد شد.

در نهایت این نماینده اشاره کرد: ما اگر قرار بود در قبال پول‌هایمان کالا بگیریم، خیلی زودتر از این باید روند اجرایی می‌شد. ولی دائماً بر این نکته تاکید داشتیم که ایران به عنوان یک کشور مستقل عزتمندانه پول خودش را پس می‌گیرد و با پول خودش آنگونه که صلاح می‌داند عمل می‌کند. بنابراین گزارش‌های مسئولان بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت امور خارجه و سایر نهادهایی که به ما گزارش دادند حاکی از آن است که ما در آینده نزدیک می‌توانیم به منافع ملت ایران بیش از پیش دست پیدا کنیم.

مقتدایی اظهار داشت: کمیسیون امنیت ملی در جلسات متعددی که با وزیر امور خارجه و مسئولان حوزه سیاست خارجی داشته، گزارش‌های لازم را دائماً گرفته است. در جریان امور هستیم برخی از مسائل زمانش که برسد، حتماً اطلاع رسانی خواهد شد. برخی از موضوعات و گمانه‌زنی‌ها و شایعات نیز عمقی در واقعیت ندارد؛ البته همواره آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها تبادل پیام با یکدیگر داشتند. ما به طرف آمریکایی به صراحت گفته‌ایم اگر منافع ملت ایران را تامین کنند حتماً این مذاکرات به نتیجه خواهد رسید. اما اگر بر نقض تعهدات، عدم پایبندی به آنچه که بیشتر پذیرفته‌اند اصرار بکنند، ایران کشوری نیست تحت فشار زور یا قلدری طرف مقابل عقب‌نشینی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی در پایان گفت: منافع ملت ایران بر هر چیز دیگری در سطح تصمیم‌گیری و اجرا اولویت دارد. اکنون آمریکایی‌ها خودشان متوجه شده‌اند که پیچ تحریم آنها هرز شده و بیش از این نمی‌توانند فشار بیاورند. ایران الان در کانون توجه آسیایی قرار گرفته است و حضور ما در شانگهای و بریکس و دیگر اجلاس‌های بین المللی می‌تواند راه‌های جدیدی را برای ایران باز کند. بنابراین به این نکته توجه داشته باشید که آمریکا روزگاری در اوج قرار داشت، اکنون در نقطه سقوط قرار گرفته است و مشکلات داخلی آمریکایی‌ها انقدر زیاد است که برای حل مشکلاتشان چاره‌ای ندارند جز اینکه منافع ملت ایران را تامین کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :