به گزارش کلهرنیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، بازار خودرو از بازارهای سرنوشت‌ساز بر تغییر شاخص‌های اقتصادی است با این‌حال سال‌های سال است که عنان آن از دست دولت و مجلس خارج شده است.

افسارگسیختی بازار خودرو تا جایی است که یک‌شبه قیمت‌ها دو برابر می‌شود و البته در این کشور به‌دنبال افزایش قیمت هرگز حتی پس از کاهش التهابات بازار، قیمت به نرخ قبلی باز نخواهد گشت و همین سرآغاز گرانی و تورم در بازارهای موازی می‌شود.

در یک کلام اکنون در بازار خودروهای داخلی سوء‌مدیریت و رانت‌خواری موج می‌زند اما با اقداماتی نظیر واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال، بخش زیادی از حباب قیمتی خودرو شکسته می‌شود و البته سایر بازارها هم قدری باثبات‌تر خواهندشد.

قیمت خودرو با واردات آن واقعی می‌شود

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، با اشاره به تصویب واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال و فراهم شدن امکان واردات خودرو برای افراد متقاضی، اظهار داشت: به‌دنبال آزادسازی واردات، حتی اگر تعداد خودروهای وارد شده کم باشد، می‌تواند این التهاب را در جامعه کاهش دهد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط فعلی واردات خودرو این فرصت را فراهم خواهد کرد که حباب قیمتی ایجاد شده در بخش تقاضا تخلیه شود وقیمت خودرو واقعی شود.

قادری گفت: همچنین به‌موازات واردات خودرو کسب درآمدهای ارزی اتفاق می‌افتد از سوی دیگر تعاملات تجاری و ارتباطات سیاسی با کشورهای همسایه، ورود به بازار کشورهای آمریکای لاتین و تعامل با کشورهای آفریقا، افزایش ارتباطات با چین و روسیه هم به افزایش  درآمدهای ارزی کمک می‌کند.

وی افزود: وضع مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر زمین‌های رها شده و خانه‌های خالی در کنار تصویب قانون نظام اجاره‌داری می‌تواند کمک کند که بازار خودرو، زمین، مسکن، ارز و سکه سر و سامان بگیرد و بخش عمده‌‌ای از مشکلات موجود را شاهد نباشیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: مجموع  اقدامات مذکور می‌تواند آرامش را بر بازار حاکم کند و کمتر تلاطم‌هایی را که سبب بهم‌ریختن کل اقتصاد می‌شود، مشاهده شود.

واردات خودروهای کارکرده در کاهش قیمت خودرو تاثیر چشمگیری دارد/ نامناسب‌بودن وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی در داخل کشور

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی‌کیا در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: روز گذشته مورخ بیست و هشتم خرداد ۱۴۰۲، واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال در مجلس شورای اسلامی تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد.

به‌گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اگر شورای نگهبان طرح واردات خودروهای کارکرده را تایید کند، این موضوع برای اجرا به هیئت دولت ارجاع خواهد شد.

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا تصریح کرد: واردات خودروهای کارکرده در کاهش قیمت خودرو تاثیر چشمگیری دارد زیرا در حال حاضر در بازار خودروی ایران ناترازی وجود دارد.

کمبود تولید ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در داخل کشور

وی افزود: اکنون نیاز کشور به خودرو یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه است درحالی‌که یک میلیون دستگاه خودرو تولید می‌شود درنتیجه ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو کمبود وجود دارد و همین سبب گرانی خودرو می‌شود.

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا اذعان کرد: واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال بخشی از ناترازی موجود در این بازار را از بین می‌برد و با توجه به مناسب بودن کیفیت خودروها سبب کاهش قیمت خودرو خواهد شد.

مشکلات موجود در بازار خودرو عموما به‌دلیل ناترازی است

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: مشکلات موجود در بازار خودرو عموما به‌دلیل ناترازی موجود و نه مدیریتی است و البته بخشی از این موضوع ناشی از عدم کنترل نقدینگی است.

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا خاطرنشان کرد: در حال حاضر نقدینگی موجود در جامعه به  سمت خودرو هدایت شده از سوی دیگر ناوگان حمل و نقل عمومی در داخل کشور وضعیت خوبی ندارد، درحالی‌که در دنیا این ناوگان از شرایط خوبی برخوردار است.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: اکنون خودروهای پر مصرف در ناوگان حمل و نقل عمومی به‌کارگیری می‌شوند که باید فکری به حال آنها شود.

ضرورت انجام اقدامی چندجانبه به‌منظور ساماندهی بازار خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به‌منظور ساماندهی بازار خودرو باید کاری چندجانبه صورت گیرد.

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا درباره عرضه خودرو در بازار بورس هم عنوان کرد: عرضه خودرو در بازار بورس تنها در راستای مقابله دولت با ورود دلالان به این عرصه است اما اقدامی راهگشا نیست.

دولت در بازار خودرو راهکاری بهتر از عرضه این محصول در بورس ندارد

وی افزود: درحال حاضر دولت برای جلوگیری از ورود این هزینه‌ها به جیب دلالان، در بازار خودرو راهکاری بهتر از عرضه این محصول در بورس ندارد و اکنون این هزینه‌ها به‌جای رفتن به جیب دلالان به خزانه دولت واریز می‌شود.

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا با تاکید بر اینکه عرضه خودرو در بازار بورس، دردی از مردم و مشتری دوا نمی‌کند، گفت: بر اساس اعلام شورای رقابت نباید خودرو در بورس عرضه شود، هرچند که منعی ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، مصوبه اخیر مجلس تحت‌عنوان واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال، آثار و نتایج مثبتی به‌دنبال دارد که امیدواریم به‌زودی شاهد تحقق آن باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :