به گزارش کلهرنیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، مهارت‌آموزی نقش مهمی در توانمندسازی دانش‌آموزان دارد و برنامه‌ریزی صحیح و مفید برای آن به ویژه در ایام فراغت حائز اهمیت است.

اگر در برنامه ریزی برای گذران اوقات فراغت دقت و توجه ویژه اعمال نشود برای جامعه جوان ما آسیب‌پذیر خواهد بود، لذا باید با برنامه‌ریزی مناسب برای اوقات فراغت دانش‌آموزان و هدایت آنها به سمت برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و آموزشی احتمال گرایش آنها به سمت تفریحات ناسالم را به صفر برسانیم.

حضور و مشارکت والدین در برنامه‌های اوقات فراغت آرامش بیشتری به کودکان و نوجوانان داده و اثربخشی این برنامه‌ها را بیشتر می‌کند.

  

 والدین بایستی با توجه به علائق فرزندان خود آنها را هدایت کنند

کریم فاضلی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد اظهار داشت: با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین علل انحرافات و بزه‌کاری‌ها و کجروی‌های اجتماعی بی‌برنامه‌گی فردی و اجتماعی در حوزه اوقات فراغت است، افزود: والدین باید این مسئله را مد نظر داشته باشند که بچه ها به سمت تفریحات سالم هدایت شوند و از طرفی به تفریحات سالم دسترسی داشته باشند.

این روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه افزود: یکی از آسیب‌هایی که در اوقات فراغت بچه‌ها را تهدید می‌کند عدم برنامه ریزی صحیح از سوی والدین و مسئولان برای انجام تفریحات سالم است چرا که بدون تردید دانش‌آموزان هر جامعه، سرمایه های گران‌بهایی هستند که اگر مورد بی‌توجهی قرار گیرند برای جامعه مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آورند و باید سال‌ها تاوان ضرر و زیان آنها را پرداخت کرد.

فاضلی با بیان اینکه بهره‌برداری از اوقات فراغت تنها از طريق رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی خطری برای جوانان و مانع تقويت خلاقيت و آفرينندگی در آنهاست خاطرنشان کرد: اگر اين اوقات فراغت صرف اموری كه موجب خلاقيت، نوآوری، احساس ابتكار، بازسازی قوای انسانی در فرد شود می‌تواند نقش اصلی خود يعنی بازآفرينی قوای روحی را ايجاد كند.

فاضلی با تاکید بر اینکه والدین بایستی با توجه به علائق فرزندان خود آنها را هدایت کنند، ادامه داد: به هیچ وجه فرزندان را نباید تحت فشار قرار داد و نباید والدین به اصرار کودکان را در کلاس‌های متعدد و فشرده بفرستند زیرا این امر نه تنها منجر به فراغت کودک نمی‌شود بلکه حاصل آن خستگی و کم‌تحرکی و افسردگی در آنها است.

در اوقات فراغت، جوانان و نوجوانان ظرفیت خوبی برای مهارت‌آموزی دارند

وی با اشاره به اینکه در اوقات فراغت دانش‌آموزان، جوانان و نوجوانان ظرفیت خوبی برای مهارت‌آموزی دارد، افزود: فراغت از تحصیل، فرصت خوبی برای ارتقای داشته‌های جوانان و نوجوانان به ویژه در حوزه مهارت‌های زندگی است.

فاضلی ادامه داد: پایگاه‌های تابستانی اوقات فراغت دانش‌آموزان، یا کلاس‌های اوقات فراغت، فرصتی برای دانش‌آموزان است تا از زمانی که در فصل تابستان دارند، استفاده‌ایی مفید کرده و به پروررش یا ایجاد یک مهارت بپردازند.

وی خاطر نشان کرد: امروز تبلیغات و سرگرمی‌های گوناگون و پر زرق و برق فضای مجازی به صورت افسار گسیخته بر فضای ذهن و فکر دانش‌آموزان و افراد جامعه می‌تازد و با رنگ و جلای گوناگون سعی دارد زمینه تحول فرهنگی و تغییر آداب و رسوم مختلف ایران اسلامی را فراهم کند.

غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان، نباید از روی اجبار باشد

فاضلی با بیان اینکه جذابیت و کیفیت برنامه‌ها برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان ضرورری است، تصریح کرد: برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان، نباید از روی اجبار فعالیتی را برای آنان انتخاب کرد بلکه باید به آن فعالیت علاقه داشته و آزادانه آن را انتخاب کنند.

وی گفت: ایجاد شور و نشاط، استعدادیابی، پرورش و تقویت خلاقیت و نقاط قوت دانش آموزان با نیازهای ویژه از مهمترین برنامه‌های اجرایی در غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان است زیرا علاوه بر این دانش آموزان در فصل تابستان فرصت های زیادی در اختیار دارند که لازمه برنامه‌ریزی نهادهای آموزشی و پرورشی و خانواده‌های محترم آنها است و به تبع آن زندگی آپارتمانی، ماشینی نیز باعث ایجاد مشکلات خاص خود شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اوقات فراغت بهترین مولفه برای ارتقای سلامت و بهداشت روانی افراد خواهد بود، گفت: دانش‌آموزان در ایام فراغت می توانند با پرداختن به فعالیت‌های مورد علاقه خود تجربیات خوبی به‌دست آورند. ممکن است کارهایی که در اوقات فراغت انجام می‌دهند سبب تغییر مسیر زندگی آنها شود.

مهارت‌آموزی دو هزار دانش‌آموز کرمانشاهی در طرح مهارت تابستانه

عزیز نوری در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، با تاکید بر افزایش و گسترش فرهنگ مهارت‌آموزی در استان کرمانشاه، اظهار داشت: در بخش آموزش‌های غیر دولتی و دولتی در سه ماهه اول سال‌جاری تاکنون یک میلیون و سیصد و پانزده هزار و صدو هفتاد و سه نفر ساعت در حرفه‌های مختلف آموزش دیده‌اند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه مهارت آموزی از ارکان اصلی و مورد توجه در جوامع پیشرفته است، افزود: به تفکیک در بخش غیردولتی ششصد و سه هزار و سیصد و شش نفر ساعت در قالب سه هزار و چهار صد و ده نفر و همچنین در بخش دولتی قریب به هفتصد و یازده هزار و هشتصد و شصت و هفت نفر ساعت و به تعداد  پنج هزار و چهارصد و شصت و سه نفر متقاضی دوره‌های آموزشی داشتیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ مهارت آموزی باید در بین اقشار جامعه نهادینه شود، ادامه داد: سربازان وظیفه، متقاضیان مهارت‌آموزی، ساکنان مناطق روستایی، دانش‌آموزان، زندانیان، ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی، دانشجویان، شاغلان بنگاه‌های اقتصادی، زنان سرپرست خانوار، آسیب‌دیدگان اجتماعی، عشایر، مشمولان بیمه بیکاری و اتباع خارجی از جمله افرادی هستند که  مهارت‌های لازم را در حرفه های مورد علاقه فرا گرفته‌اند.

نوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: امسال طرح مهارت تابستانه به سمت آموزشگاه‌های آزاد سوق داده شده است زیرا در استان کرمانشاه حدود ۳۶۰ آموزشگاه آزاد با رشته‌های متنوع فعالیت می‌کنند همچنین در آموزشگاه‌های دولتی ۱۱۸ کارگاه در حال فعالیت هستند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به اینکه متقاضیان دوره مهارت تابستانه در رده‌های سنی ۱۲ تا ۱۸ سال قرار دارند، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود ۲ هزار نفر از دانش‌آموزان طی تابستان امسال آموزش‌های مهارتی یاد بگیرند.

ضرورت گسترش فرهنگ مهارت‌آموزی در استان

نوری تاکید کرد: سیاست‌گذاری دولت و نظام آموزشی معطوف به مهارت‌آموزی است و بی‌شک مسیر اشتغال از مهارت‌آموزی گذر می‌کند که در همین راستا کلاس‌های مهارت‌آموزی، ارتقا مهارت و آموزش مهارت‌های نوین و پیشرفته در استان کرمانشاه در حال برگزاری است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه سه جانبه مابین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، وزارت نفت و استانداری کرمانشاه در خصوص تربیت نیروی کار ماهر در حوزه نفت و گاز جهت پروژه‌های استان گفت: دوره‌های آموزشی مرتبط در رشته‌های برق صنعتی و جوشکاری در حال اجراست و در حرفه کنترل ابزار دقیق نیز تجهزات مورد نیاز تهیه و مقدمات کار جهت شروع دوره صورت گرفته است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای کرمانشاه با اشاره به افزایش متقاضیان دوره‌های مهارت‌آموزی گفت: در تلاش هستیم که فرهنگ مهارت‌آموزی را در استان گسترش دهیم چرا که یکی از راه‌های برون رفت از بیکاری  و ایجاد اشتغال داشتن مهارت است که الحمدالله با تلاش همکاران ما و تاکیدات استاندار محترم طی تفاهم نامه‌هایی در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، مطالعات نشان می‌دهد که اوقات فراغت همواره بستر مناسبی برای بروز خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها است. چون ذهن انسان به فعالیت موظفی مشغول نیست، لذا می‌تواند فارغ از قالب‌های ازپیش‌طراحی‌شده به مسائل مورد علاقه خود بپردازد. انسان در اوقات فراغت آزادانه می‌اندیشد و در حل مسائلی که در حوزه شناختی او مطرح‌اند از تفکر خلاق بهره می‌گیرد و همین خمیرمایه نوآوری‌ها و اختراعات بشری است.

قطعا مهارت‌آموزی به عنوان یک مولفه مهم در توانمندسازی افراد جامعه نقش بسزایی در ایجاد اشتغال پایدار خواهد داشت.

امیدواریم با فرهنگ سازی و تبین ضرورت‌های فراگیری آموزش های مهارتی در بین قشر جوان شاهد کشف استعداد، خلاقیت، مهارت و توانایی در بین دانش‌آموزان باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :