به گزارش کلهرنیوز، افشین یگانه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مدیریت بحران منابع آب یکی از بزرگترین مسائل مهم برای حفظ امنیت منابع آب صنایع و جامعه هدف و نیز حفظ ذخایر آب برای آیندگان است و سرعت بخشی به مدیریت تصفیه فاضلاب و هدایت آن به جامعه هدف و کاهش مصرف آب‌های زیرزمینی مهم است.

وی با اشاره به بازیافت فاضلاب استان کرمانشاه و روند بازگشت آن در صنعت، افزود: بازیافت فاضلاب موضوعی است که سالیان سال در اکثر کشورهایی که با موضوع خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند، جاری است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با بیان نیاز کشور به چنین راهبردی، تصریح کرد: استان کرمانشاه بر اساس آخرین تقسیم بندی که انجام شده در رده رنگ قرمز یعنی خشکسالی با شدت بالا قرار گرفته و یکی از روش‌های که بتوانیم به میزان کمتری از خشکسالی آسیب ببینیم، استفاده بهینه و بازچرخش حوزه آب است.

یگانه اشاره به میزان بالای مصرف آب حوزه‌های مسکونی، بیان کرد: بخش قابل توجهی از آب که در حوزه مسکونی از طریق دفع فاضلاب هدر می‌رفت را به سمت تصفیه خانه‌های فاضلاب مدیریت می‌کنیم، این میزان فاضلاب هدایت شده در نهایت توسط شرکت آب و فاضلاب هر استانی که تصفیه خانه دارد تصفیه می‌شود.

وی ادامه داد: در استان با پیگیری که شرکت آب و فاضلاب داشته توانسته است تقریباً فاضلاب اکثر شهرستان‌های کرمانشاه را به تصفیه خانه فاضلاب مجهز کند، سپس فاضلاب بعد اینکه وارد تصفیه خانه شد یکسری اقدامات روی آن انجام می‌گیرد هم از نظر فیزیکی، شیمیایی و هم از نظر بیولوژیکی بعد از اینکه مورد تصفیه قرار گرفت معیار و شاخص آلودگی آن را اندازه می‌گیرند و هنگامی که از نظر شاخص‌های شیمایی و بیولوژیکی آب در محدوده مجاز قرار بگیرد، تصفیه خانه آب تصفیه شده را خارج می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با اشاره به روند آب تصفیه شده در مدت اخیر، گفت: در گذشته بعد از اینکه تصفیه آب انجام می‌شد این آب که سرمایه ملی بود برای حفظ محیط زیست، بدون هیچ مدیریتی وارد رودخانه می‌شد در نهایت هیچ استفاده‌ای از آن صورت نمی‌گرفت.

یگانه افزود: پس از این صنایع بزرگ و پر مصرفی مثل پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها، ذوب آهن‌ها و سایر صنایع که بیشترین میزان مصرف آب را برای تولید نیاز دارند به جای اینکه بیایند از آب‌های زیر زمینی استفاده کنند برای ادامه فعالیت از سیستم آب تصفیه شده استفاده می‌کنند.

وی با توجه به عملکرد در زمینه مدیریت پساب مسکونی و تصفیه آن در یکی از شهرستان‌های استان، گفت: در همین راستا تصفیه خانه‌هایی که در نزدیکی این صنایع هستند وظیفه تصفیه و خروجی و هدایت این آب را به صنایع به عهده خواهند گرفت از جمله، تصفیه خانه شهرستان اسلام آباد غرب که پتروشیمی اسلام آباد غرب در آن قرار دارد، برای استفاده از پساب فاضلاب شهرستان اسلام آباد توافقی با شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه انجام داده و بنابر این موضوع آنجا نیازی به حفر چاه و استفاده از آب‌های زیرزمینی برای صنایع ندارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در خصوص صنایع شهرستان‌های شرقی استان کرمانشاه، گفت: برای طرح‌های بزرگ شامل سه حوزه پتروشیمی بیستون، اوره و آمونیاک و پلیمر که از شهر کرمانشاه هستند بعلاوه پالایشگاه آناهیتا و همچنین نیروگاه حرارتی اینها همگی از پس آب استفاده می‌کنند، بر اساس آخرین توافقی که با سازمان صمت انجام گرفت مقرر شد که این صنایع یک کنسرسیوم تشکیل بدهند که با کشیدن یک خط لوله از تصفیه خانه فاضلاب کرمانشاه، پساب شهر کرمانشاه را جایگزین برداشت آب‌های زیر زیرزمینی برای برداشت صنایع خود داشته باشند./مهر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :