به گزارش کلهرنیوز:

اسلام آبادغرب نه تنها یکی از شهرهای تاریخی ایران بلکه یکی از شهرهای تاریخی جهان می باشد. ردپای انسان نئاندرتال در غار وزمه(بین چهل تا هفتاد هزار سال پیش) یا کشف انبار غله در تپه چیاگاوانه، که یکی از اولین خاستگاه های کشت بشر را در ۱۲ هزار سال پیش، مربوط به دشت اسلام آبادغرب می داند، دو نمونه از منابع تاریخی است که وجه جهانی این شهر را اثبات می کند.

در کاوش‌هایی که در سال ۱۳۴۹ در تپه چیاگاوانه انجام گرفت ۸۴ لوح گِلی پیدا شد که در ترجمه این الواحه به کارگاه‌های تولید نمد(پارچه) اشاره شده است که متعلق به بابل قدیم و شهر پلوم در ۱۸۰۰ قبل از میلاد می‌باشد.

با توجه به این که نمد را نوعی پارچه ضخیم می‌دانند در ترجمه این الواح که با زبان اکدی است، متن مربوطه توسط باستان شناسان امریکایی به پارچه زبر و ضخیم ترجمه شده است.

همچنین اشاره به خرید فروش احشام و نگهداری آنها نشان می دهد که در کارگاه های شهر تاریخی پلوم نمد تولید شده است و بعنوان لباس سربازان در جنگ مورد استفاده قرار گرفته است.

نمد نوعی پارچه ضخیم است که توسط نمد مال درست می شود. استان کرمانشاه با توجه به آب و هوای چهار فصل، دامداری از گذشته در آن رونق داشته و نمد و وسایل نمدی جزء لاینفک از زندگی عشایر و مردم روستایی آن بوده است.

اسلام آبادغرب در یک قرن گذشته دارای نمدمالان قابلی بوده است و همچنان در این شهرستان نمدمالی رونق دارد و نه تنها نیاز مردم شهرستان بلکه صادرات به استانهای دیگر نیز در دستور کار است.

میراث فرهنگی و گردشگری اسلام آباد برای حفظ و رونق صنعت نمدمالی اولین جشنواره نمد را در تاریخ ۱۵/ ۱۱/ ۱۴۰۲ در محوطه بازارچه صنایع دستی این شهرستان برگزار می کند.

طراح پوستر: مسعود میاور

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :