به گزارش کلهرنیوز و به نقل از خبرگزاری فارس؛ از کار افتادن بخاری یا کولر، خرابی مواد غذایی به دلیل کار نکردن یخچال، نداشتن آب به دلیل از کار افتادن پمپ و فرو رفتن در تاریکی تصویری هولناک از یک روز بدون انرژی است.


زندگی یک خانواده بدون انرژی در یکی از کشورهای فقیر آسیا

در شرایطی که تمامی صنایع ایران و حتی رفاه خانواده‌ها به جریان انرژی وابسته است، موسسه ELineN گزارش داده که صنعت فولاد ایران نزدیک به نیمی از انرژی مصرفی شامل برق و گاز طبیعی را هدر می‌‌دهد.

فولادی‌ها فقط در سال ۱۴۰۱، ۲۴ میلیارد کیلووات ساعت برق را هدر داده‌اند. این میزان برق معادل انرژی لازم برای ۲۳ میلیون ایرانی ساکن در در همه کلانشهرهای کشور است.

کمبود برق پدیده‌ای تکراری در تاریخ ایران از سال ۱۳۹۹ بار دیگر به کشور بازگشته و اگر مصرف بهینه فقط در دستور کار صنعت فولاد قرار می‌گرفت، یک سوم مسئله ناترازی برق در ایران حل می‌شد.

بیشترین اتلاف برق در صنعت فولاد مرتبط با واحدهای احیا است، پس از آن کوره قوس، فرآیند نورد گرم، نورد سرد و در نهایت آگلومراسیون، بیشترین هدر رفته انرژی را به خود اختصاص می‌دهند.

کارشناسان اعتقاد دارند، ناترازی برق به معنای کمبود عرضه نسبت به نیاز کشور به دو دلیل نساختن نیروگاه برق و همچنین بی‌توجهی نسبت به صرفه‌جویی در مصرف انرژی به ویژه در صنایع شدت گرفته است.

کارشناس انرژی سید دانیال شه‌بخش به قیمت‌گذاری انرژی در حامل‌هایی نظیر برق و گاز در ایران انتقاد کرده و معتقد است که وقتی انرژی در ایران رایگان است، مصرف کننده انرژی از جمله صنایع و مردم هیچ‌گاه به فکر صرفه‌جویی نمی‌افتند.

کارشناس انرژی صالح اعتمادی می‌‍گوید که تجربیاتی نظیر هدفمندی و پاداش صرفه‌جویی برق نشان داد، با یک برنامه جامع و جلب انگیزه مصرف کنندگان انرژی می‌توان بدون آسیب به تولید یا رفاه مردم مصرف انرژی را کاهش داد.

تمامی کارخانه‌های تولید فولاد در چین برای صرفه‌جویی، آن بخش از انرژی هدر رفته در فرایند تولید را به یک بویلر هدایت کرده و به کمک بویلر چرخ یک توربین برای تولید برق را به حرکت در می‌آورند.

پژوهشگر انرژی سعید جوادی با اشاره به اینکه فولادی‌ها با تولید برق از انرژی هدر رفته خود می‌توانند هزینه تولید را کاهش دهند می‌گوید، «فناوری تولید برق از هدررفت انرژی در ایران وجود دارد.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :