به گزارش کلهرنیوز ،  معامله‌‌گران بورس تهران امروز شاهد رکورد تاریخی دیگری برای مولفه‌های تاثیرگذار بر بورس تهران بودند به طوری که برای نخستین بار در طول یک سال گذشته ارزش کل معاملات بازار سهام در بورس و فرابورس در آستانه هزار میلیارد تومانی قرار گرفت. البته گفتنی است دادوستدهای خرد سهام و حق تقدم نیز در این دو بازار عدد ۶۸۵ میلیارد تومان را ثبت کرد که در هفته رکوردشکنی بورسی اخیر بی سابقه است.

هفته طلایی بورس چگونه گذشت؟

در مجموع پنج روز کاری گذشته، شاخص اصلی بازار با رشد ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحدی (معادل ۱۳ درصد افزایش) روبرو شد که این خیز بلند در نهایت به ورود ۳۸۰ میلیارد تومان نقدینگی غیر بورسی و جدید به بازار سهام منجر شد. از سوی دیگر همچنین ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم نیز در این هفته طلایی بالغ بر  دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که رشد قابل توجهی را از خود به ثبت رساند.

سیل نقدینگی جدید، سهام تشنه را سیراب کرد

امروز همچنین شاهد تغییر مالکیت ۱۷۳ میلیارد تومانی از حقوقی به حقیقی بودیم که مقدار قابل توجهی از این مبلغ به گروه پالایشی و خودرویی سرازیر شد. این حجم از نقدینگی تازه نفس توانست شاخص را تا ۲۳۶۸ واحد (معادل ۲٫۲۲ درصد) بالا برد و نهایتا دماسنج بازار در ارتفاع ۱۰۸ هزار و ۸۷۲ واحد به کار خود در این هفته پایان داد. شاخص هم وزن اما با شیب کمتری در کانال صعودی حرکت کرد و با رشد ۱۷۴ واحدی (معدل ۰٫۹۵ درصد) به رقم ۱۸ هزارو ۵۱۹ واحد رسید.البته گفتنی است نمادهای گروه معدنی-فلزی همچنان به پیشتازی خود در تقویت شاخص ادامه دادند تا جایی که «فارس»، «کگل»، «فولاد» و «ومعادن» هرکدام به ترتیب ۳۴۷، ۱۵۹، ۱۵۶ و ۱۳۶ واحد شاخص را بالا بردند. اما از سویی دیگر معاملات منفی «فملی» و «وبملت» تا حد اندکی از رشد بیشتر شاخص کل جلوگیری کردند.

اما گفتنی است بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی در نمادهای «فارس»، «شپنا» و «کچاد» اتفاق افتاد. از سوی دیگر اما تحرکات حقوقی ها در نمادهای «ولساپا»، «شسپا» و «کروی» بیش از سایرین به چشم می خورد.

پالایشی ها و خودرویی ها نیز سوار موج تقاضا شدند

یکی دیگر از اتفاقات قابل توجه روز جاری بازار، افزایش اقبال به گروه پالایشی بود که در چند روز اخیر از روند رشد قیمت ها جامانده بودند. از این رو امروز شاهد ورود بیش از ۶۰ میلیارد تومان نقدینگی به این گروه بزرگ و شاخص ساز بودیم که این امر موجب تشکیل صف خرید در نماهای «شپنا»، «شتران»، «شبندر»، « شبریز»، «شاوان» و «شنفت» شد. به نظر می رسد با تقاضای قوی شکل گرفته در این گروه، روزهای آتی شاهد پیشتازی پالایشی ها و پتروشیمی ها در رشد شاخص باشیم

اما در گروه منفی خودرویی که تا روز گذشته در محدوده های قرمز رنگ معامله می شدند، روز جاری به رهبری «خساپا» و «خدیزل» مورد توجه سهامداران قرار گرفتند و معاملات مثبتی را ثبت کردند.

کوتاه از تحولات نفتی دنیا

پس از اوج گرفتن قیمت نفت برنت تا نزدیکی سطح ۷۷ دلار، با بروز تنش های تجاری به وجود آمده بین دو ابر قدرت (چین و آمریکا) بر سر اعمال تعرفه های آمریکا بر واردات دو محصول فولاد و آلومینیوم که چین یکی از بزرگترین صادر کنندگان است با کاهش نسبی قیمت مواجه شد.

ابتدای هفته جاری چین به منظور پاسخ به راهبرد های تجاری جدید آمریکا، اعلام کرد که در نظر دارد در روز های آتی برای واردات نفت سبک آمریکا تعرفه ۲۵ درصدی اعمال کند. این موضوع موجب متشنج شدن بازار نفت شده و منجر به سقوط قیمت نفت سبک آمریکا در معاملات دو روز گذشته شد. در ادامه، این نوسانات به بازار نفت برنت نیز نفوذ کرده و تاثیرات خود را با کاهش قیمت به نمایش گذاشت تا جایی که هر بشکه نفت به محدوده ۷۲ دلار رسید.

 مسئله دیگری که در همین هفته مطرح شده است زمزمه هایی از سوی کشور های روسیه و عربستان مبنی بر ارائه پیشنهاد در اجلاس پیش روی اوپک برای تولید بیشتر نفت به گوش می رسد. اما در سوی دیگر ایران مخالف اجرای این پیشنهاد است زیرا این امر تاثیر به سزایی در افت قیمت نفت خواهد داشت.

 از سوی دیگر با اجرای تحریم های آمریکا علیه ایران در نیمه پاییز میزان فروش نفت ایران را محدود خواهد کرد و همین امر می تواند محرکی بر ادامه رشد قیمت آن باشد، به همین منظور آمریکا از افزایش تولید دو کشور مذکور حمایت می کند. در عین حال آمریکا در پی متعادل نگه داشتن قیمت نفت است زیرا افزایش بیش از حد قیمت با وجود افزایش تولیدات این طلای سیاه در ایالات متحده شرایط مناسبی را فراهم می کند.

 اما در طرف دیگر موجب افزایش صرفه استخراج توسط دیگر کشور ها خواهد شد و این یعنی ورود رقیب در بازار عرضه می شود، همچنین نوسانات مثبت قیمت نفت موجب جذابیت این بازار شده وسبب خروج سرمایه از بورس های آمریکا به سمت بورس های نفتی می شود. با این حال به نظر می رسد بازار سرمایه در این روز ها که با ورود سرمایه های سرگردان مواجه شده است و پس از تذکرات مسئولان اقتصادی مبنی بر سرمایه گذاری در سهام شرکت های بزرگ امروز پس از دو روز گذشته که گروه فلزات اساسی مورد توجه قرار گرفته بودند، حال نوبت گروه پالایشی و پتروشیمی رسیده است.

 البته عوامل دیگری نیز در این قضیه مزید بر علت شده است، عواملی همچون افت قابل توجه قیمت نماد های این گروه در ماه جاری که یکی از مهم ترین علل آن قطع همکاری کمپانی های خارجی با شرکت های داخلی و تک نرخی شدن ارز محساباتی خوراک و فروش محصولات بود.

از دیگر عوامل مثبت که توجه معامله گران را به این گروه معطوف کرد، کاهش قیمت دلار برای خوراک شرکت های پالایشی پتروشیمی (دلار خوراک این شرکت ها با نرخ ۳۸۰۰ محاسبه شده و محصولات تولیدی با دلار ۴۲۰۰ تومان به فروش می رسد) که حاشیه سود آن ها را افزایش می دهد. با این وجود باید به انتظار نشست تا نتایج حاصله در جلسه در پیش روی اوپک به چه سمت و سویی خواهد کشید. البته باید توجه داشت که به اصطلاح بورسی ها زمانی که پول وارد یک صنعت می شود، دیگر عوامل از درجه تاثیر ساقط می شوند.

در فرابورس چه خبر بود؟

آیفکس اما بیشترین رشد خود را در هفته اخیر تجربه کرد و با جهش ۲۹ واحدی (معادل ۲٫۳ درصد) برای اولین بار به ارتفاع یک هزار و ۲۴۱ واحد رسید. در این بین معاملات مثبت «زاگرس»، «ذوب»، «مارون» و «ارفع» بیشترین نقش ار در تقویت شاخص فرابورس داشتند.

در این بازار پتروشیمی زاگرس در ابتدای معاملات با توجه به رشد بیش از ۲۰ درصدی در پنج روز کاری دیروز متوقف شده بود با افزایش ۱۱ درصدی قیمت به گردونه معاملات بازگشت و تاثیربسزایی در تقویت آیفکس داشت./اقتصاد آنلاین

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :