تعددجاذبه های طبیعی گردشگری در کرمانشاه برای بازدید گردشگران نوروزی؛

استان کرمانشاه جاذبه های طبیعی گردشگری فراوانی برای بازدید گردشگران نوروزی دارد.

به گزارش پایگاه خبری کلهرنیوز نوروز همیشه فرصت مناسبی برای بازدید از زیبایی های طبیعت استان هاست. استان کرمانشاه نیز از جمله استان هایی است که در گوشه و کنار آن می توان طبیعت زیبایی را دید که پتانسیل بازدید گردشگران را دارد.

در ادامه با تعدادی از این جاذبه های طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه آشنا می شویم.

سراب فش در کنگاور

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از آفتاب کنگاور، یکی از جاذبه های گردشگری کنگاور، سراب فش و از مهم‏ترین جاذبه‏‌های طبیعی روستای فش، سراب زیبا و باشکوه فش است که در نزدیکی روستا قرار دارد و اطراف آن را درختان بلند جنگلی و گل‏ها و گیاهان خودرو فرا گرفته است.

این سراب حدود ۱۶۴۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و دبی متوسط سالانه آن ۷/۴۶۱میلی متر در ثانیه است.

این سراب از چشمه های متعددی که از رشته کوه های زاگرس تغذیه می شوند، تشکیل شده است. آب کشاورزی کل روستا از این سراب تامین می شود. ویسار و بایجان از مهم ترین رودهایی هستند که از سراب فش سرچشمه می گیرند.

رود ویسار در بالای روستا جریان دارد و بیشتر برای آبیاری باغ ها و باغچه های خانگی مورد استفاده قرار می گیرد و در پایان به رود بایجان می ریزد.

رود بایجان که از داخل روستا عبور می کند برای سیراب کردن زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

سراب فش همانند سایر سراب ها از تشکیلات آهکی منطقه تغذیه و بوجود آمده است. بدلیل قرار گرفتن این سراب در کنار آثار تاریخی و نیز سرسبزی و طبیعت زیبا این مکان یکی از نقاط تفریحی شهر کنگاور بحساب می آید.

درختان سرسبز، آب زلال، وجود پرندگان مهاجر و طبیعت سرسبز این منطقه توجه هر گردشگر و مسافری را به خود جلب می کند.

غار قوری قلعه در روانسر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از سراب روانسر، غار قوری قلا یا قوری قلعه بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه با پیشینه ۶۵ میلیون سال از مهمترین جاذبه های گردشگری کشور به حساب می آید.

این غار در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر، در دامنه کوه شاهو و مشرف بر جاده روانسر- پاوه و در همسایگی روستایی به همین نام جای گرفته است.

درازای این غار ۱۲ کیلومتر و ژرفای آن ۳۱۴۰ متر است و به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران، به ثبت رسیده‌است. در سال ۱۳۵۵ یک گروه از غارشناسان انگلیسی و در سال ۱۳۵۶ گروه دیگری از غارنوردان فرانسوی بخش هایی از غار را بطول پانصدوپنجاه متر بررسی و اکتشاف کردند. در دهه ۱۳۶۰ نیز گروهی از غارنوردان کرمانشاهی بخش های جدیدی از غار را تا عمق بیش از سه کیلومتر اکتشاف و شناسایی کردند.

ژرفای حوضچه‌های این غار به ۱۴ متر می‌رسد؛ همچنین دمای درون غار ۷ تا ۱۱ درجه و در همگی فصل‌های سال ثابت است. این اثر طبیعی دارای تالارهای زیبا در ۱۴۰۰ متری و ۵۰۰ متری به نام‌های تالار مریم، تالار کوهان شتر، تالار مسیر برزخ، تالار بلور و تالار عروس است. این غار یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی و جهانگردیِ شهرستان روانسر محسوب می شود.

از لحاظ زیست‌شناسی غار مسکن گونه نادری از خفاش بنام خفاش موش گوشی است.

سد شیان در اسلام آبادغرب

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از اسلام آباد خبر، سراب ۲۴۰۰ ساله شیان امکان ایجاد سد شیان را به عنوان یکی از سدهای مخزنی کرمانشاه و به منظور تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی، استفاده بهینه و افزایش راندمان توزیع و انتقال، سیستم آبیاری مدرن و ایجاد امکانات تفریحی و سیاحتی در منطقه اسلام‌آبادغرب فراهم کرد و با بهره‌برداری از این سد به دلیل سودآوری پرورش ماهیان گرمابی و از همه مهمتر ایجاد اشتغال، مسئولان به این نتیجه رسیدند که با استفاده از آب سد زمینه پرورش ماهیان گرمابی را نیز در این مکان فراهم کنند.

سد شیان

همچنین میراث فرهنگی و گردشگری اسلام آبادغرب در سال های گذشته با ساخت و نصب تعدادی آلاچیق مکان مناسبی را برای گردشگران تهیه کرد.

سراب صحنه

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از امروله، سراب صحنه در منطقه ای به نام دربند قرار گرفته که مملو از درختان سرسبز است. طبیعت زیبا و بکر آن باعث شده که امکانات تفریحی و اقامتی زیادی در این ناحیه درست شود و گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

آب دره از چهارچشمه تامین می شود که در آنجا در زمان های دور آبشار کوچکی قرار داشته که خشکسالی آن را به آبشار خشکه معروف کرده است. آبی که از طریق چهار چشمه تامین می شود، باعث شده که منظره ای تماشایی را پیش رویتان به نمایش بگذارد.

آب با فشار زیاد از دل کوه به بیرون می ریزد و شکوهی بی نظیر را نمایش می دهد. اگر در بهار به این منطقه سفری داشته باشید، می توانید شاهد این باشید که آبشار در اوج زیبایی است.

وجود جلبکی سبز رنگ در صخره زیر آبشار رنگ سبز زیبایی را ایجاد کرده که دیدنی است. این سراب زیبا منبعی برای آبیاری زمین های زراعی و باغ های اطراف شده و آن ها را سیراب می کند. این ناحیه دارای درختان خودرو از قبیل گردو، انجیر، گلابی، سماق و سنجد بوده و مناظری بسیار زیبا و دلنشین را به وجود آورده است که در حال حاضر با امکاناتی که دارد، در فصل تابستان پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

جهت رسیدن به سراب صحنه باید از جاده کرمانشاه -همدان استفاده کنید. به ۵۵ کیلومتری کرمانشاه که برسید، زیبایی از خلقت خداوند متعال چشمانتان را نوازش می کند. شمال شهر صحنه یکی از خوش آب و هواترین مناطق را در خود جای داده که همان سراب صحنه است. در آنجا رودخانه های متعدد سرزمینی حاصلخیر را پدید آوردند و آن به اصلی ترین منبع آب شهر صحنه تبدیل کرده است.

آبشار پیران در سرپلذهاب

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از بازی دراز، آبشار پیران یکی از جاذبه‌های طبیعی و بسیار دیدنی شهرستان سرپل ‌ذهاب بوده که گردشگران و مسافران بسیاری برای دیدن این آبشار زیبا به روستای پیران سفر می‌کنند.

روستای پیران در ۹ کیلومتری شهر سرپل ذهاب واقع شده و جنگل‌های انبوه و متراکم، درختان بلند و زیبای چنار، تبریزی، گردو و انجیر چشم‌اندازهای بسیار زیبا و زمینه مساعدی را برای گذراندن اوقات فراغت فراهم کرده‌اند.

آبشار بلند و زیبای پیران که از دل کوه‌ها و صخره‌های اطراف سرازیر می‌شود، در زمره جاذبه‌های بسیار کم‌نظیر و طبیعی روستای پیران است اما متاسفانه در اثر زلزله اخیر در سرپل ذهاب قسمتی ازارتفاع پایین آن تخریب شد.

آبشار پریشان در سنقر و کلیایی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از سهیل سنقر، کوهستان بدر در بهار دامنه های آن پر از مراتع سبز و گیاهان خودرویی می شود که تابلوهای طبیعی و شگفت انگیزی را پیش چشمانتان به نمایش می گذارد.

آبشار پریشان که از دیواره های صخره ای کوهستان “بدر” سرازیر می شود، یکی از زیباترین آبشارهای استان است. اطراف آبشار در فصول مساعد سال طراوت و زیبایی فراوانی برای گردشگران به ارمغان می آورد.

منطقه گلین در گیلانغرب

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از مطلع الفجر، منطقه گلین در مسیر جاده گیلانغرب به سرپل ذهاب و در دهستان دیره قرار دارد که از مناطق نمونه گردشگری است؛ همچنین روستای هدف گردشگری انجاورود نیز در این منطقه قرار دارد.

منطقه گلین شامل روستاهای دیدنی و جذابی همچون انجاورود، اله مراداست.

منطقه گلین دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است که از آن جمله می‌توان به طاق فرهاد، قلعه گرگین، بان قلعه چمن و چندین چشمه جوشان که منجر به شکل گیری رودخانه گلین شده است، اشاره کرد.

فاصله منطقه‌ای گلین با شهرستان گیلانغرب ۳۳ کیلومتر، با شهرستان سرپل ذهاب ۲۵ کیلومتر و با مرکز استان کرمانشاه ۱۷۵ کیلومتر است که دارای جاده آسفالته است.

از آب رودخانه گلین سد بزرگی به نام سد زاگرس احداث شده و به صورت کانال آب این سد به سد ذخیره تنگه کورک گیلانغرب برای آبیاری زمین‌های کشاورزان منطقه هدایت می‌شود.

در حال حاضر با حمایت مسئولین استان، یک طرح توریستی در منطقه گلین و در روستای انجاورود در دست اجراست که قطعا پس از اجرای این طرح، جذابیت این منطقه دو چندان خواهد شد.

چشمه ریزه در ثلاث باباجانی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از شاخ شمیران، چشمه ریزه در ۱۳۰ کیلومتری مرکز استان کرمانشاه در جوار کوه های سر به فلک کشیده شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است؛ از لحاظ جغرافیایی یک منطقه معتدل کوهستانی به حساب می آید و فاصله آن تا مرکز شهرستان ثلاث باباجانی ۲۰ کیلومتر است.

اگر در مسیر فی ما بین شهرستان جوانرود به ثلاث باباجانی حرکت کنیم بعد از طی مسیر ۲۰ کیلومتر به دوراهی بخش میرآباد خواهیم رسید و در همان مسیر و به فاصله ۵۰۰ متری روستای حشمر واقع است که جاده فرعی به سمت راست جدا شده است. اینجا مسیر مربوط به چندین روستا و همچنین چشمه شفا بخش ریزه است؛ از اینجا به بعد تا فاصله ۴ کیلومتر جاده آسفالت است و در مسیر منتهی به چشمه ریزه به طول ۵ کیلومتر جاده شن ریز شده است تا خود چشمه ریزه.

چشمه ریزه در نطقه ای واقع شده است که در مسیر خود آبادی های زیادی را در بر می گیرد و طبق روایات این چشمه نظر گاه (( شیخ عبدالقادر گیلانی )) است و به همین خاطر مریضان کلیوی میبایستی برای رفتن به نظر گاه ایشان از کوه روبروی چشمه بالا بروند.

چشمه ریزه خواص درمانی دارد و مهم ترین خاصیت آن خلاص شدن از سنگ کلیه است به این صورت که به هنگام ورود به محوطه مریض از آب چشمه را می نوشد و بعد از کمی استراحت مسیر نظرگاه را در پیش گرفته تا به بالای کوه ( نظرگاه ) برسد در آنجا هم بعد از استراحتی کوتاه راه پس را در پیش بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید :