به گزارش کلهرنیوز ، هوشنگ بازوند روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مرز رسمی خسروی به همراه استاندار همدان و هیات همراه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ملاقات با رییس سازمان حج و زیارت درخواست مجوز شورای امنیت ملی را در خصوص بازگشایی مرز را ما داشت که سه روز پیش مجوز را به سازمان حج زیارت فرستادیم.
وی اظهار داشت: هم اکنون منتظریم تا حج و زیارت پاسخ داده و کاروان هایش را که قرار است از مرز عبور دهد اعلام کند و همانند مهران و سایر مرزها شاهد تردد باشیم که در این رابطه عوارض را هم کاهش داده ایم.
شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین با ۲۷ هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

** پیشرفت فیزیکی ساخت و ساز در روستاها ۹۰ و در شهر ۶۲ درصد است
استاندار کرمانشاه گفت: از مجموع ۶۷ هزار واحد تعمیراتی در مناطق زلزله زده کار تعمیر ۶۱ هزار به پایان رسیده و از ۳۵ هزار واحد احداثی نیز ساخت و ساز ۲۴ هزار و ۲۸۰ واحد پایان یافته که پیشرفت فیزیکی بازسازی در روستاها ۹۰ درصد و در شهر ۶۲ درصد است.
بازوند افزود: پیش بینی ما این است که سه ماه اول سال ۹۸ پایان بازسازی روستاهای مناطق زلزله زده خواهد بود که البته بنیاد مسکن معتقد است که عملیات بازسازی روستاها تا پایان امسال به اتمام می رسد.
نماینده عالی دولت در کرمانشاه گفت: عملیات بازسازی در شهر تا پایان سال ۹۸ به اتمام می رسد که البته در شهر قبل از وقوع زلزله هفت هزار پروانه ساخت صادر شده بود که اکنون نزدیک به ۱۱ هزار و ۸۰۰ پروانه ساخت صادر شده که حدود چهار هزار و ۸۰۰ پروانه جدید را شامل می شود و این حجم ساخت و ساز نیازمند زمان است اما کار شبانه روزی باعث شده پیشرفت خوبی را در بازسازی شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه بسیاری از واحد ها نیمه کاره است، گفت: کار ضربتی در حال انجام است و مشکلاتی هم بود که هم اکنون مشکل آهن حل شده و در مجموع ۱۵ هزار تن آهن آلات دپو داریم و تاکنون ۷۰ هزار تن آهن آلات و ۲۰ هزار تن آهن پیش ساخته در مناطق زلزله زده توزیع شده که با قیمت قبلی بوده و مشمول گرانی نشده است.
وی همچنین از افتتاح ۲۸ مدرسه در ایام دهه فجر در مناطق زلزله زده خبرداد و گفت: از مجموع ۷۸ واحد آموزشگاهی تخریبی امسال ۵۶ مدرسه نیز در مهرماه افتتاح شد.
زمین لرزه ۷٫۳ ریشتری ۲۱ آبان سال گذشته در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.
این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۰۳هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.
البته در زلزله ۶٫۴ ریشتری یکشنبه چهارم آذر ۹۷ هم ۷۷۱ مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده، به این آمارها اضافه شد.
مسئولان ارشد استان گفته اند که همه واحدهای خسارت دیده روستایی را تا پایان امسال و واحدهای شهری را تا نیمه اول سال ۹۸ تکمیل می کنند.

** در چهلمین سالگرد انقلاب با یک جنگ تمام عیار اقتصادی مواجه هستیم
استاندار کرمانشاه گفت: دهه فجر امسال با چهلمین سالگرد انقلاب، شعارمان این است و همه ملت با همین رویکرد به گذشته مان افتخار می کنیم و چهلمین سالگرد انقلاب مواجه به جنگ تمام عیار اقتصادی به سرکردگی دشمنان است.
بازوند افزود: اقدام های بسیار خوبی انجام گرفته است و ما هراسی از تحریم های دشمنان نداریم زیرا این اولین تحریم نیست و چهل سال است که درگیر تحریم هستیم ولی مردم امیدوارند و تحریم ها ملت ما را پخته تر می کند.
استاندار کرمانشاه به همراه استاندار همدان امروز دو هزار و دویستمین واحد احداثی در روستای تپه عظیمه بخش قلعه شاهین سرپل ذهاب را افتتاح و با حضور مزار شهدا به مقام شامخ آن ها ادای احترام کرد.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت دارد.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :