به گزارش کلهرنیوز ، بارش نزولات آسمانی در ابتدای امسال هرچند مردم استان را با بحران سیل مواجه کرد و خسارت‌های سنگینی را به بار آورد اما از طرف دیگر این استان را به بهشت گیاهان بهاری و جنگل‌های سرسبز تبدیل کرد.

اما آنچه که در این موقعیت نگران‌کننده است این است که با گرم شدن هوا این علوفه سبز خشک شده و به عنوان یکی از ضلع‌های مثلث حریق با ضلع دوم یعنی اکسیژن تلفیق می‌شود و با ایجاد کمترین حرارتی ضلع سوم آن تکمیل شده و می‌تواند آغازکننده حریقی وسیع و جبران‌ناپذیر در سطح جنگل‌ها و مراتع باشد.

در این شرایط علاوه بر آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای پیشگیری و اطفای به موقع حریق، عامه مردم نیز باید نسبت به سرنوشت جنگل‌های غنی زاگرس احساس مسئولیت کنند زیرا بیش از ۹۸ درصد آتش‌سوزی در منابع طبیعی ناشی از عوامل انسانی است.

پوشش مناسب علفی در تابستان همچون بنزین عمل می‌کند

جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: با توجه به بارش مناسب باران و رویش بیش از حد پوشش علفی، امسال سالی بحرانی از نظر حریق منابع طبیعی پیش‌بینی می‌شود.

فرشید سنجری اظهار داشت: بارش‌های رخ داده در سال گذشته و ابتدای امسال سبب رویش بیش از حد پوشش علفی شده است و این پوشش‌های علفی چنانچه در فصل تابستان خشک شوند همچون بنزین عمل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اداره کل منابع طبیعی امسال را به عنوان یک سال بحرانی از نظر آتش‌سوزی پیش‌بینی کرده است گفت: امسال از محل صندوق توسعه ملی اعتبارات مناسبی برای استان جذب شد و تجهیزات اطفای حریق انفرادی و گروهی از جمله ۱۰۰ دستگاه دمنده خریداری شد.

سنجری عنوان کرد: چنانچه دهیاران و سازمان‌های مردم نهاد تمایل به کمک در عرصه اطفای حریق داشته باشند گروه‌های ۱۰ نفره‌ای تشکیل می‌شود و در زمان بحرانی آماده تجهیز آن‌ها به وسایل انفرادی و گروهی هستیم.

 با اشاره به اینکه تاکنون ۲۶۰۰ نفر ساعت کلاس آموزشی اطفای حریق برگزار شده است بیان کرد: به منظور جبران خسارت جانی و مالی افراد بومی فعال در اطفای حریق منابع طبیعی برای ۱۰۰ نفر پوشش بیمه‌ای بی‌نام در نظر گرفته شده است.

ایجاد ۳۲۰ کیلومتر آتش‌بر در مناطق جنگلی استان کرمانشاه

جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمانشاه با بیان اینکه ۳۲۰ کیلومتر آتش‌بر در مناطق جنگلی استان ایجاد شده است گفت: این اقدام مانع از گسترش آتش می‌شود و حریق با رسیدن به این آتش‌برها خاموش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری و اطفای حریق، آتش‌سوزی‌ در منابع طبیعی در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ از نظر مساحت ۸۲ درصد و از نظر فقره ۵۱ درصد کاهش یافت گفت: در سال گذشته ۱۴ فقره آتش‌سوزی در استان کرمانشاه رخ داد که به دنبال آن ۴۲ هکتار از عرصه‌های منابع جنگلی و مرتعی دچار حریق شد.

سنجری با بیان اینکه بیش از ۹۸ درصد آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع مربوط به عوامل انسانی است عنوان کرد: عامل نخست گردشگران و طبیعت‌گردان هستند که ۶۵ درصد عوامل حریق مربوط به آن‌ها است.

سنجری عامل دوم آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی را آتش زدن پس‌چر مزارع عنوان کرد و گفت: برخلاف تصور کشاورزان با آتش زدن پس‌چر مزارع بهره‌دهی مزارع افزایش نمی‌یابد بلکه با این اقدام حاصلخیزی و نفوذپذیری خاک از بین می‌رود و بهره‌‌دهی سال بعد به طور قطع کاهش می‌یابد. اختلافات قومی عامل دیگر حریق در منابع طبیعی است.

شناسایی ۷۳ نقطه بحرانی حریق در منابع‌طبیعی استان کرمانشاه

سنجری از تهیه طرحی با عنوان مدیریت اطفای حریق در منابع طبیعی استان کرمانشاه خبر داد و بیان کرد: در مرحله نخست تمام نقاط بحرانی حریق منطقه با آنالیز پنج ساله حریق‌های رخ داده شامل ۷۳ نقطه شناسایی شد.

جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمانشاه با بیان اینکه برای هریک از نقاط بحرانی اقداماتی انجام شده است افزود: در مرحله نخست کمیته حفاظت در سطح شهرستان‌ها تشکیل و وظایف هر کدام از اعضا در زمان بحران مشخص شد.

سنجری با بیان اینکه ۲۵ تیم واکنش سریع در سطح استان تشکیل شده است بیان کرد: با توجه به کمبود نیرو در این اداره از نیروهای دیده‌بان به عنوان همکار استفاده می‌شود و در سال گذشته ۹۵ دیده‌بان فصلی اطفای حریق به کار گرفته شد.

امسال خطر آتش‌سوزی‌ها جدی است

فریدون یاوری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در این رابطه گفت: بارش‌های مناسب امسال در نقاط مختلف استان سبب پرتراکم شدن پوشش گیاهی و افزایش خطر آتش‌سوزی شده است.

وی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی خطر آتش‌سوزی‌ها افزایش می‌یابد عنوان کرد: زمانی که پوشش متراکم باشد هم احتمال آتش‌سوزی بیشتر می‌شود هم امکان گسترش آتش بیشتر و کنترل آن سخت‌تر خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه بعد از پایان بارندگی‌ها و احتمالا از اواخر خرداد ماه خطر آتش بیشتر می‌شود گفت: محیط زیست برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی از آمادگی برخوردار است.

یاوری با بیان اینکه ۱۵ تیم واکنش سریع برای اطفا آتش تشکیل شده است بیان کرد: تلاش می‌شود همچون گذشته از ظرفیت خود مردم وسازمان‌های مردم نهاد نیز استفاده شود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه خواستار همکاری بیشتر مردم برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی‌ها شد و افزود: از گردشگران تقاضا داریم در حد امکان در منابع طبیعی آتش روشن نکنند و چنانچه مجبور شدند به طور حتم موقع ترک منطقه از خاموش شدن کامل آن مطمئن شوند.

یاوری بیشترین منطقه‌ای که هر سال درگیر آتش‌سوزی می‌شود را منطقه حفاظت شده بیستون بیان و تأکید کرد: خطر آتش در نقاط گرمسیر هم بیشتر است.

عاملان آتش‌سوزی منابع طبیعی در کرمانشاه باید مجازات شوند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه ۹۸ درصد از آتش‌سوزی‌‌های منابع طبیعی عوامل انسانی دارد گفت: باید با تعامل با دستگاه قضایی عاملان و مقصران آتش‌‌سوزی منابع طبیعی مورد پیگرد قانونی قرار گیرند و به جدیت مجازات شوند

مهرداد سالاری معاون هماهنگ کننده امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: مقصرین آتش‌‌سوزی به طور حتم باید مسئولیت و عواقب کار خود را بپذیرند و برای جبران آن اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی یک حق همگانی است و باید مورد مراقبت جدی قرار بگیرد عنوان کرد: مدیرکل مدیریت بحران استانداری باید آمار و ارقام عاملان آتش‌سوزی‌های سال‌های اخیر منابع طبیعی را احصا کند که چه تعداد از آنها مورد مجازات قرار گرفتند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه وقوع آتش‌سوزی در منابع طبیعی در جهان طبیعی است گفت: باید تمام اقدام‌های پیشگیرانه انجام شود که تعداد آن‌ها کاهش یابد یا در سریعترین زمان ممکن کنترل و اطفای حریق شود.

وی بر ساماندهی تمام ظرفیت‌ها، تجهیزات و امکانات برای اطفای حریق به موقع آتش‌سوزی‌ها توسط همه فرمانداران و اداره منابع طبیعی تأکید کرد و افزود: به طور قطع کمبود تجهیزات و امکانات اطفای حریق وجود دارد اما باید از تمام نیروها و تجهیزات موجود اعم از عشایر، اعضای شورای روستاها، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و سازمان‌های مردم نهاد برای اطفای حریق استفاده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه در صورت ساماندهی امکانات می‌توان از آتش‌سوزی پیشگیری کرد گفت: تقویت همیاران طبیعت یکی از عوامل مهم برای پیشگیری است و از همه ادارات مربوطه درخواست می‌شود برای پیشگیری از آتش‌سوزی تمام تلاش خود را انجام دهند زیرا در بحران‌ها در نهایت باید از منابع دولتی برای جبران خسارت استفاده کرد.

سالاری با اشاره به وقوع بحران‌های طبیعی همچون سیل، زلزله و آتش‌سوزی گفت: همه این بحران‌ها قبل از وقوع قابل پیش‌بینی بود اما اقدام پیشگیرانه‌ای انجام نشد و این سبب تحمیل خسارت جدی به مردم و دولت شد.

امید داریم تمام دستگاه‌های اجرایی در این شرایط بحرانی حفاظت و صیانت از جنگل‌های زاگرس را از تکالیف خود بدانند و جوامع محلی مستقر در روستاها، سازمان‌های مردم نهاد و گردشگران نیز ضمن جلوگیری از ایجاد حریق در صورت مشاهده هرگونه خسارات وارده به عرصه‌های منابع طبیعی از سوی افراد ناآگاه و سودجو به سامانه ۱۵۰۴ گزارش دهند.

منبع: تسنیم

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :