به گزارش کلهرنیوز ، آخرین روز معاملات هفتگی بازار سهام پس از تعطیلی دو روزه، مسیر پر رونقی را پیش گرفت. نماگر بورسی با رشد ۳هزارو ۱۹۸ واحدی و رسیدن به ارتفاع ۲۹۹ هزار واحد رسید و کم‌تر از ۱۰۰ واحدی دیگر می‌خواهد تا قله ۳۰۰ هزار را فتح و برای نخستین بار در تاریخ معاملات شاهد این اتفاق بی‌نظیر خواهیم بود.

این در حالی است که معاملات امروز در فضایی تقریبا نیمه تعطیل انجام می‌شد و برخلاف آنچه تحلیلگران انتظار داشتند، جو مثبت حاکم بر بازار و صدور مجوز افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیروی محرک در دادوستدهای امروز بود.

به علاوه در مهم‌ترین قسمت ماجرا، تعدادی از کارشناسان معتقدند، اقدام جنجال برانگیز و البته غیرمنتظره ترامپ، در خصوص برکناری جان بولتون، منجر به افت ‌خیزهای هیجانی در قیمت برخی محصولات با اهمیت جهانی شد، به گونه‌ای که قیمت نفت دیشب و پس اعلام خبر برکناری بولتون ناگهان ریزش قابل توجهی داشت و سایر بازارهای نیز به همین ترتیب  از این‌ امر تاثیر پذیرفتند.

از طرفی برکناری مشاور امنیت ملی کاخ سفید، زمزمه‌هایی را مبنی بر اقدام ترامپ، برای جلب اعتماد ایران به‌منظور تسهیل راه مذاکره در اجلاس پیش‌روی سازمان ملل متحد به گوش رساند. چرا که وی بی شک یکی از مشوقان اصلی تحریم‌های سنگین اقتصادی علیه ایران بوده و این اتفاق را می‌توان به عنوان تغییر موضع ایالات متحده در قبال کشورمان تلقی کرد. اما این پایان ماجرا نبود و پمپئو وزیر امو خارجه آمریکا از یک سو و منوچین وزیر خزانه‌داری این کشور از تمایل مذاکره ترامپ با ایران بدون هیچ پیش شرطی خبر می‌دهند.

شایان ذکر است ارزش معاملات امروز بورس تهران هزارو ۶۵۷ میلیاردتومان و ارزش معاملات خرد نیز هزارو۵۶۰ میلیارد تومان بود.

همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز با هزار ۳۸۷ معادل (۱.۶۹) همراه بود.

در ادامه موضوع افزایش سرمایه از منابع مختلفی چون سود انباشته تا تجدید ارزیابی دارایی به یکی از کانون‌های اثربخش برای حرکت رو به رشد سهام تبدیل شده است. اگر به رتبه‌های بالای فهرست نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که نمادهایی نظیر «شتران»، «وپاسار» و «خودرو» با نیروی افزایش سرمایه به همراه تقاضای بالا در حال صعود به مرزهای جدید هستند.

گفتنی است ، پالایش نفت تهران  امروز آگهی ثبت افزایش ٨٣ درصدی سرمایه از محل سود انباشته را راهی سامانه «کدال» کرد.

از طرفی، گروه‌ها‌ی خودرویی هم که همانند روز یکشنبه با صف‌های طولانی خرید همراه بود با همان سرعت معاملات امروز را به پایان رساندند.

این گروه علاوه بر جذب شدید تقاضا و برخورداری از صف‌های خرید، بیشترین ارزش معاملات را در بین صنایع بورسی را نیز از آن خود کردند. به اعتقاد برخی معامله‌گران بازار سهام، امید به بهبود شرایط سیاسی و سیگنال‌های مثبت در این زمینه، مهم‌ترین عامل در ایجاد وضعیت امروز گروه مذکور  است.

ترین‌های معاملات امروز

از میان نمادهای تاثیرگذار، غول پتروشیمی بازار یعنی « فارس» به همراه« پارس»، «شتران»، «فملی» و « خودرو» که پیش‌تر به آن به اشاره شد، در مجموع با هزار واحد رشد، مهم‌ترین محرک‌های در رشد قابل توجه شاخص کل بودند.

 همچنین در میان گروه‌های صنعتی نیز به غیر از خودرو سازی، فلزات اساسی و گروه‌های شیمیایی و  بانک‌های توانستند به ترتیب به عنوان برترین گروه‌های صنعت دست یابند.

گفتنی است در پایان معاملات ، یبشترین افزایش قیمت به «ثاخت»، «خوساز» و «بکاب» تعلق یافت و آن‌ها توانستند، سود بالاتری را به حساب سهام‌داران خود واریز کنند و درمقابل هم نمادهای « حتوکا»، «قثابت»و «غدشت» با کاهش قیمت قابل توجه، ضرر بیشتری را برای مشتریان خود به همراه داشتند.

چندی از فرابورس

آیفکس در پایان معاملات با صعود نزدیک به ۴۴ واحد به ارتفاع۳هزارو ۸۸۴ واحدی رسید تا در این سمت نیز شاهد ثبت رکورد جدیدی باشیم.

در میان نمادهای فرابورسی، «مارون»، «زاگرس»، و «شاوان»در مجموع با ۱۸ واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند و نماد هرمز هم به تنهایى با واحد افت ، بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل فرابورس بر جاى گذاشت./اقتصاد آنلاین

 

 

 

 

 

کلیدواژه ها : ,,

این خبر را به اشتراک بگذارید :