به گزارش کلهرنیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ،  سیل ویرانگر بهار امسال بود که رودخانه‌ گاماسیاب آرام را بعد از سالها خروشان کرد و خسارت فراوانی را روی دست کشاورزان و ساکنان حاشیه این رودخانه باقی گذاشت.

اما خسارت سیل تنها به زمین های کشاورزی و منازل روستایی نبود و در این بین آثار ملی و تاریخی در جریان سیل هم به شدت آسیب دید؛ یکی از این آثار که در مسیر سیل رودخانه گاماسیاب قرار گرفته بود پل چهر است که حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد.

این پل قدیمی که در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است به دلیل جلوگیری از تخریب قسمتی از آن برای خروج آبهای پشت پل تخریب شد و تا امروز با بی توجهی مسئولان مربوط از جمله راه و شهرسازی و میراث فرهنگی این پل با وضعیت اسفناکی رو برو شده و ترک خورده است.

در زمان سیل به خاطر خروج سریعتر آب از پشت پل اقدام به کندن غیرکارشناسی اطراف آن کردند که به دلیل قدرت و فشار زیاد آب، محل تخریب شده پیشروی کرد تا به پایه پل رسید و بعد از گذشت چند ماه هنوز اقدام مناسبی برای حفظ پل نشده و حالا اگر با شروع بارندگی‌ها در صورت بالا آمدن سطح آب خطر جدی تری برای پل ایجاد می‌شود.

ا

میراث فرهنگی باید این ترک بازسازی شده را مرمت کند

امیر شاه آبادی، فرماندار هرسین در این خصوص به خبرنگار مرصاد گفت: در فروردین‌ماه سال جاری که سیلاب جاری شد این حجم از آب به دلیل تلاقی رودخانه های دینور و گاماسیاب با کارخانه قند سه مانع شامل پل خسرو روستای چمبتان، پل قدیمی چهر و پل جدید چهر بر سر راه داشتند که باعث شد دبی آب به میزان ۱۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه وارد منطقه شود.

وی با بیان اینکه خروجی آب ۷۵۰ مترمکعب در ثانیه بوده است، افزود: به طور همزمان ۷۰۰ متر مکعب در ثانیه به صورت سد در منطقه انباشت می شد و این سبب شد که روستاهای جوار رودخانه های گاماسیاب و دینور تا پل شهدا به زیر آب روند و هشت روستا در محاصره آب قرار گیرد.

فرماندار هرسین بیان کرد: در پی این اتفاق راه ارتباطی مسیر سمنگان شامل بزرگراه همدان-کرمانشاه و بزگراه پلیس راه در کنار روستای بلوردی کوچک در حال قطع شدن و روستاها در حال غرقاب شدن بودند برهمین مبنا تصمیم گرفته شد ضلع شمالی پل قدیمی چهر که جاده ای متروکه بود، برش داده شود.

وی افزود: با هماهنگی به عمل آمده با میراث فرهنگی، راهداری، راه وشهرسازی و با کسب اجازه از استانداری و معاونت عمرانی این برش انجام شد در نتیجه آب فروکش کرد و روستاها از زیر آب بیرون آمدند.

شاه آبادی خاطرنشان کرد: پس از وقوع سیلاب مکاتباتی با معاونت عمرانی، راه و شهرسازی، راهداری، آبفا و آب منطقه ای و میراث فرهنگی انجام و باعث شد با دستور استاندار و نماینده مجلس راهداری پای کار آید و در حال حاضر نیز در حال بازسازی دیواره هستیم.

فرماندار هرسین گفت: بعد از ساخت دیواره تکیه گاه مطمئنی در کنار دستک شمالی پل قدیمی چهر زده می شود و پل برای همیشه حفظ خواهد شد، همچنین راهداری مکلف به بازسازی این ترک ایجاد شده است سپس میراث فرهنگی باید این ترک بازسازی شده را مرمت کند که امیدواریم قبل از بالا آمدن آب رودخانه گاماسیاب این کار انجام شود.

شاه آبادی با تاکید بر اینکه رسیدگی به پل چهر از جمله اولویت های کاری است، بیان کرد: پیگیری های بسیاری انجام شده و هر روز رصد می شود تا کار بازسازی به طور کامل انجام گیرد.

وی با بیان اینکه همه دستگاه های اجرایی پای کار هستند، افزود: روز پنجشنبه و جمعه به دلیل بارندگی کارگاه تعطیل شد اما از امروز مجددا پیگیری ها از سر گرفته شده و حجم زیادی از سنگ و بتن آماده شده تا پایه دیواره تکمیل شود.

فرماندار هرسین با اعلام اینکه راهداری باید دیواره را بازسازی کند البته اکنون نیز پای کار است همچنین مدیرکل دفتر فنی نیز پیگیر موضوع است، خاطرنشان کرد: پس از بالا آمدن دیواره، مرمت پل چهر در هر فصلی امکان پذیر است.

ا

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :