به گزارش کلهرنیوز به نقل از اسلام آباد خبر، حجت الاسلام  محمدطه مهری امام جمعه شهرستان اسلام آبادغرب در خطبه های نمازجمعه امروز اظهار کرد: نزديك به دو دهه است كه مقام معظم رهبرى با انتخاب شعار سال در آغاز هر سال زمينه‌اى را فراهم مى‌آورند تا ظرفيت‌ها و توان كشور در جهت تحقق يكى از اصلى‌ترين نيازهاى كشور در آن سال بسيج شده و رفع آن نياز كه هم مى‌تواند مادى و هم معنوى باشد، به گفتمان غالب در كشور تبديل شود.

وی افزود: در مورد شعار سال ۱۳۹۷ به‌دليل آن‌كه هم ضرورت‌ها و ابعاد آن در قالب شعارهاى سالهاى اخير مورد تأكيد قرار گرفته و تحقق آن به بسيارى از مولفه‌هاى اقتدار و امنيت ملى كشور پيوند خورده است بايد هم كارنامه دولت و دستگاه‌هاى اجرايى و انقلابى و هم اهتمام مردم جهت تحقق آن متفاوت از گذشته باشد.

امام جمعه شهرستان عنوان کرد: لزوم اهتمام دولت جمهورى اسلامى به مسائل و مشكلات مردم و رفع نيازها و دغدغه‌هاى آنان و به‌ويژه دغدغه‌هاى معيشتى و حفظ كرامت و عزت آنان ايجاب مى‌كند كه در سال ۱۳۹۷ دولتمردان نظام جمهورى اسلامى با همكارى مردم همه ظرفيت‌هاى درونى و فرصت‌هاى منطقه‌اى را بسيج كنند، تا با تقويت ساخت درونى، دشمنان را از بهره‌گيرى از مسائل داخلى براى پيشبرد اهدافشان باز دارند كه در اين ميان در عرصه اقتصادى انتخاب شعار سال به‌عنوان «حمايت از كالاى ايرانى» مى‌تواند نقشى اساسى در تقويت ساخت درونى به‌لحاظ مادى و اقتصادى داشته باشد كه البته ابعاد فرهنگى و اجتماعى آن نيز الزامات خاص خود را دارد.

وی با اشاره به مناسبت دوشنبه۲۰ فروردين روز ملي فناوري هسته‌اي گفت: سال‌ها قبل وقتى تقويم را نگاه مى‌كرديم و براى بيستم فروردين دنبال مناسبتى مى‌گشتيم، فقط به سالروز قطع رابطه سياسى ايران و آمريكا، شهادت هنرمند بسيجى (سيد مرتضى آوينى) و روز هنر اسلامى برمى خورديم، اما به همت جوانان غيور ايرانى كه با وجود تمامى ترفندهاى استكبار جهانى، به‌خوبى فعل خواستن را صرف كردند، از سال ۱۳۸۵ رخداد ميمون و بسيار غرورآفرين پيوستن ايران اسلامى به باشگاه هسته‌اى جهان با عنوان روز ملى فناورى هسته‌اى در تقويم‌ها به ثبت رسيد. بى ترديد ۲۰ فروردين، يادآور روز ملى فناورى هسته‌اى و اعلام بومى شدن دانش هسته‌اى در ايران اسلامى و مجهز شدن سرزمين ايران به انرژى هسته‌اى و در واقع روز بزرگ تحقق شعار «ما مى‌توانيم» است.

حجت الاسلام مهری با گراميداشت شهداى دانشمند هسته اى‌، بیان داشت: شهداى دانشمند هسته‌اى ايران، سند مظلوميت ايران اسلامى هستند. دانشمندانى كه با ويژگى‌هاى مشترك، اهداف هماهنگ و تلاش‌هاى مستمر در مسير زنده نگه داشتن چرخه هسته‌اى كشور گام برداشتند. اولين ويژگى مشترك اين شهيدان عشق به وطن بود. آنان به رغم تهديدهايى كه مى‌شدند، تا زمانى كه جانشان را فدا كردند و بزرگ‌ترين دارايى شان را در اين راه تقديم كردند، به وظيفه خود به بهترين شكل عمل كردند.

وی به روز هنر انقلاب اسلامي (سالروز شهادت سيدمرتضي آويني – ۱۳۷۲ ه‍.ش) اشاره کرد و گفت: هنر و رسانه ابزار بسيار مهم و تأثيرگذارى است كه هنرمند انقلابى همچون شهيد آوينى كه سالهاى عمر خود را در طول دفاع مقدس به ساخت برنامه‌هايى در مورد جنگ تحميلى و انتقال رشادت‌هاى رزمندگان اسلام گذراند،تواند در راستاى انتقال ارزش‌ها و مبانى فكرى انقلاب اسلامى و دفاع از آن بهره ببرد و آن‌را به كار گيرد.به‌همين دليل هنرمند انقلابى، مبانى انقلاب اسلامى همچون استكبارستيزى و حق‌جويى را خوب مى‌شناسد و خود را به آن‌ها متعهد مى‌داند و اين هدف را در تمام آثار خود منتقل مى‌نمايد. هنرمند انقلابى هنرمندى موحد است و ارزش‌هاى اسلامى كه انقلاب اسلامى برمبناى آن‌ها شكل گرفته است را مى‌شناسد و در مقابل تفكر غير الهى و ضد دينى غرب فعاليت نموده و «هنر دينى» را به نمايش مى‌گذارد. هنرمند انقلابى هنرمندى با بصيرت و حق‌جوست كه حقيقت جامعه جهانى امروز را مى‌شناسد و آن‌را آشكار مى‌كند و اسير تاريكى‌هاى جهل و نادانى زمانه نمى‌شود. اين ويژگى‌ها كه همگى در انديشه و شخصيت شهيد آوينى تبلور يافته بود، رسالت و شخصيت هنرمند انقلابى را شكل مى‌دهد و لازم است هنرمندان جامعه ما نيز به اين ويژگى‌ها و اهداف خود را متعهد بدانند و با هنر خود در مقابل تهاجم فرهنگى دشمن بايستند.

خطیب جمعه اسلام آبادغرب با بیان زوایای کختلف قطع رابطه ايران و آمريكا ابراز داشت: به‌دنبال تسخير مركز جاسوسى آمريكا در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ ابهت ظاهرى اين كشور در بين ملت‌هاى مظلوم از هم پاشيد. امام اين اقدام دانشجويان را عكس العمل ملتى ستمديده در مقابل استكبار جهانى اعلام كردند. امام خمينى درباره قطع رابطه آمريكا و ايران در همان روزهاى قطع رابطه اول انقلاب (۱۹ فروردين ۵۹) فرمودند: «ملت شريف ايران، خبر قطع رابطه بين ايران و آمريكا را دريافت كردم و اگر كارتر در عمر خود يك كار كرده باشد كه بتوان گفت به خير و صلاح مظلوم است، همين قطع رابطه است.

وی افزود: رابطه بين يك ملت به‌پا خاسته براى رهايى از چنگال چپاولگران بين‌المللى با يك چپاولگر عالَمخوار، هميشه به ضرر ملت مظلوم و به نفع چپاولگر است. ما اين قطع رابطه را به فال نيك مى‌گيريم؛ چون كه اين قطع رابطه دليلى بر قطع اميد آمريكا از ايران است. ملت رزمنده ايران اين طليعه پيروزى نهايى را كه ابرقدرت سفاكى را وادار به قطع رابطه – يعنى خاتمه دادن به چپاولگريها – كرده است، اگر جشن بگيرد حق دارد.»، به‌دنبال اين اقدام عملى مردم، دولت آمريكا دست به اقداماتى زد كه قطع رابطه سياسى با ايران در ۲۰فروردين ۱۳۵۹، حمله به طبس، كودتاى نوژه، جنگ تحميلى و تشويق به تجزيه ايران اسلامى را مى‌توان از آن جمله نام برد.

حجت الاسلام مهری با اشاره به  با سالروز شهادت امير سپهبد «على صياد شيرازى» كه در ۲۱ فروردين‌ماه سال‌۱۳۷۸ به دست منافقين كوردل به شهادت رسيد، گفت: امير سپهبد على صياد شيرازى ازجمله سرمايه‌هاى انقلاب اسلامى و شاگرد مكتب امام راحل(ره) بود كه از همان دوران انقلاب اسلامى فعاليت‌هاى مبارزاتى و انقلابى خود را از ارتش آغاز كرد و بعد از پيروزى انقلاب اسلامى در دوران جنگ تحميلى بسيار تأثيرگذار بود و نقش مهمى در سرنوشت بسيارى از عمليات‌هاى دفاع مقدس ايفا كرد.شهيد صياد از شخصيت معنوى و اخلاقى والايى برخوردار بود و به خودسازى و امور معنوى اهميت خاصى مى‌داد. او اين شخصيت معنوى و اخلاقى را با مهارت نظامى آميخته بود و اين امر باعث شده بود كه آن شهيد بزرگوار از شخصيت والا و ارزشمند انقلابى و نظامى برخوردار باشد. وجود اين سرباز بزرگ اسلام براى منافقين كوردل قابل تحمل نبود، مخصوصاً با ضربات سنگينى كه از او در عمليات مرصاد خورده بودند. به‌همين‌دليل با طرح‌ريزى عمليات ترور، آن سرباز امام و انقلاب را مظلومانه به شهادت رساندند. شخصيت اين شهيد بزرگوار براى مسؤولين نظامى و تمامى سربازان و خدمتگزاران نظام اسلامى ما الگوى بسيار مناسبى است. روحش شاد و يادش گرامى باد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به  سالروز افتتاح حساب شماره ۱۰۰ به فرمان حضرت امام(ره) و تأسيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي (۲۱فروردين‌ماه ۱۳۵۸ ه‍ ش)اشاره نمود و گفت:  اين بنياد ازجمله نهادهايى است كه امام راحل با هدف محروميت‌زدايى و بسط عدالت كه از انديشه‌هاى اصلى ايشان از ابتداى مبارزه و نيز ارزش‌هاى محورى انقلاب اسلامى بوده است، آن‌را تأسيس نمودند.

وی عنوان کرد: بنياد مسكن انقلاب اسلامى در راستاى عمل به اهداف اساسى خود، همواره توانسته خدمات مفيدى را به قشر محروم كشور به‌خصوص در مناطق روستايى و نيز در مواقع وقوع بلاياى طبيعى و آسيب افراد آن مناطق، ارائه دهد. اما با طى حدود ۴۰ سال از پيروزى انقلاب اسلامى، هنوز اين مشكل و معضل به‌طور كامل رفع نشده و نيازمند اقداماتى جدى هم از سوى دولت و هم از سوى مردم هست و همت و توجه مضاعفى را مى‌طلبد و همه بايد به اين مسأله به‌عنوان كارى اساسى و ضرورى توجه كنيم. همان‌طور كه امام راحل(ره) اين مسأله را مسأله‌اى مردمى و خداپسندانه مى دانستند و با افتتاح حساب ۱۰۰ از همان روز تأسيس، مشاركت مردمى را نيز خواستار شده‌اند. به‌همين دليل امروز نيز بايد همگان اعم از دولت و مسؤولين و مردم به اين موضوع توجه خاص نماييم تا مشكل محرومين در زمينه مسكن برطرف شود.

امام جمعه شهرستان با بیان دیگر مناسبت های پیش رو، بیان داشت:  ۲۵ ماه مبارك رجب (۲۳ فروردين‌ماه) مصادف است با شهادت امام هفتم شيعيان حضرت موسى ابن جعفر(ع)؛ شهادت آن امام بزرگوار را به محضر آقا امام زمان(عج) و شيعيان و پيروان ايشان تعزيت و تسليت عرض نماييم. آن امام بزرگوار پس از شهادت پدر بزرگوار خويش امام جعفر صادق(ع) در سن ۲۰ سالگى به امامت رسيدند و مدت ۳۵ سال امامت شيعه را به‌عهده داشتند. آن امام عزيز مستجمع جميع خصائل اخلاقى و علمى بودند و رفتار ايشان در مقابل دشمنان بسيار صبورانه و اخلاقى بود به‌حدى كه به‌دليل كنترل خشم خود در مقابل رفتار نادرست دشمنان، به لقب كاظم ملقب شدند. فعاليت‌هاى علمى ايشان در جهت حفظ و گسترش دين اسلام و تشيع علوى بسيار مهم و تأثيرگذار بود. ايشان هم شاگردان و روات حديث بسيارى را تربيت كردند و هم روايات متعددى از ايشان نقل شده است كه اكنون ذخيره فقه شيعى به‌حساب مى‌آيند. حتى بزرگان اهل سنت به امام هفتم شيعيان به‌عنوان يك عالم دينى احترام مى‌گذاشته و همچون شيعيان به زيارت قبر ايشان مى‌رفته‌اند.

وی افزود: امام هفتم معاصر با چهار تن از خلفاى عباسى بودند. در زمان حيات سياسى ايشان قيام‌هاى متعددى صورت گرفت كه آن امام عزيز وظيفه را در عدم حمايت از اين گروه‌ها ديده و اصل را حفظ و بقاى دين اسلام و تشيع نهاده بودند. هم‌چنين به‌دليل فشار سياسى‌اى كه عليه ايشان اعمال مى‌شد، شيوه اصلى رفتار سياسى خود را بر تقيه بنا نهاده بودند و اين شيوه را نيز از نزديكان و ياران خود نيز مطالبه مى‌كردند. اين مصلحت‌انديشى آن امام بزرگوار در مقابله با دشمنان و نيز اشاعه تعاليم الهى و دينى درسى عبرت‌آموز براى تمام شيعيان است و نيز وظيفه و عملكرد صحيح را بر مبناى بصيرت و مصلحت تبيين مى‌نمايد چراكه رسالت امام در هر عصر و دوران حفظ دين و تبليغ آن بر مبناى مصالح عامه است كه آن امام بزرگوار درزمان خود اين شيوه را بهترين روش مبارزه مى‌دانستند و هر يك از ائمه بزرگوار ديگر نيز در اين زمان بر همين روش عمل مى‌نمودند.

خطیب جمعه اسلام آبادغرب به سالروز شهادت آيت‌الله سيدمحمدباقر صدر و خواهر عالمه‌اش بنت‌الهدي صدر (يكشنبه۱۹ فروردين) نیز اشاره کرد و گفت: آن عالم مجاهد علاوه بر نبوغ و نوآورى علمى كه باعث مرجعيت ايشان در سن ۴۰ سالگى شد، از شخصيت اجتماعى و سياسى در ميان شيعيان عراق برخوردار بود و فعاليت‌هاى تأثيرگذارى انجام داد. سالهاى زيادى عليه رژيم بعث عراق مبارزه كرد و در اين مسير رنج و سختى و شكنجه زيادى شد تا اين‌كه به همراه خواهر عالمه خود، در اثر همين شكنجه‌ها به شهادت رسيد.

این خبر را به اشتراک بگذارید :