به گزارش کلهرنیوز ، محسن دارابی در نشست خبری که ظهر امروز در اتاق بازرگانی استان کرمانشاه برگزار شد با اشاره به اینکه کاهش صادرات استان تنها مربوط به تصحیح پایه‌های صادراتی نیست اظهار داشت: در سال گذشته سه میلیارد دلار صادرات در استان انجام شد که یک میلیارد دلار آن مربوط به سومار بود اما این مرز از نیمه دوم تیر ماه امسال از طرف عراق مسدود شد و همین موضوع سبب کاهش صادرات استان شد.

دارابی با بیان اینکه در واقع استان کرمانشاه پنجره مهم تنفسی در حوزه صادرات را در ۶ ماه گذشته از دست داده است عنوان کرد: با پیگیری انجام شده اشکالات این مرز رفع شده و به زودی شاهد بازگشایی آن خواهیم بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه افزود: ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک استان با عراق در واقع مرز رسمی جمهوری اسلامی ایران با عراق است و بنابراین تمام دستگاه‌های مربوطه باید در حوزه زیرساخت مرزها همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه براساس مصوبه هیئت وزیران برپایی نمایشگاه در عراق به کارگروه توسعه صادرات استان تفویض شده است عنوان کرد: با این وجود برپایی نمایشگاه با استفاده از یارانه نیازمند مصوبه سازمان توسعه تجارت است و بر همین اساس نمایشگاه استان کرمانشاه در یکی از استان‌های سلیمانیه، اربیل یا اقلیم در سال ۹۹ برپا می‌شود.

دارابی با بیان اینکه در استان کرمانشاه کوله‌بری به آن صورت که در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی انجام می‌شود وجود ندارد گفت: در سال ۹۶ با اصلاحیه‌ای کوله‌بری به بازارچه‌های موقت غیررسمی تغییر یافت و در سال گذشته میزان اقلام کالا برای مرزنشینان محدود شد.

وی با بیان اینکه دو شرط سبب بی‌رغبتی مرزنشینان برای فعالیت‌های تجاری شده است افزود: مرزنشینان باید ثبت سفارش انجام دهند و دیگر اینکه باید نمایندگی رسمی داشته باشند اما طی نامه‌ای درخواست شده که موضوع داشتن نمایندگی رسمی حذف و ثبت سفارش به ثبت آماری تبدیل شود که در این صورت سبب رونق منطقه می‌شود.

دارابی با اشاره به وجود اعتراضاتی مبنی بر حضور یک سرمایه‌گذار چینی در استان به منظور ایجاد واحد تولیدی کاشی در استان عنوان کرد: براساس قانون چنانچه واحد تولیدی درخواست صدور مجوز برای تولیدات صادراتی را داشته باشد صدور مجوز باید انجام شود و پذیرش سرمایه‌گذار چینی خلاف قانون نیست و نمی‌توان صرف اشباع شدن کالایی از صدور مجوز برای واحدی ممانعت شود./تسنیم

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :