به گزارش کلهرنیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده، در برنامه «تهران ۲۰» در خصوص طرح اقدام ملی مسکن، با اشاره به اینکه ثبت‌نام برنامه اقدام ملی مسکن از ۲۱ آبان آغاز شد و تا ۳۰ آذر ادامه یافت، گفت: در مرحله اول طرح اقدام ملی مسکن در ۳۱ استان و ۵۳۸ شهر در مجموع ۲۶۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند. از این میزان ۲۰ هزار نفر در بافت‌های فرسوده و ۲۴۰ هزار نفر در سایر بافت‌ها ثبت‌نام شدند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ثبت‌نام‌های مرحله اول طرح اقدام ملی، پالایش و نتایج به اطلاع عموم شهروندان خواهد رسید، افزود: سایت ثبت‌نام با اطلاع‌رسانی قبلی برای همه شهرها مجدداً بازگشایی و ثبت‌نام انجام شد. اما به رغم تاکید برخی از متقاضیان شروط اولیه را که در قانون ساماندهی بر آن تاکید شده بود، رعایت نکردند و ثبت نام انجام دادند که در پالایش حذف خواهند شد.

ظرفیت پردیس در کمتر از نیم ساعت تکمیل شد

محمودزاده گفت: سایت ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن برای شهر پردیس در کمتر از ۳۰ دقیقه به اتمام رسید ولی برای سایر شهرهایی که ثبت نام کردند بیش از این میزان به طول انجامید.

وی تصریح کرد: تلاش وزارت راه و شهرسازی ایجاد تعهد واقعی بر اساس میزان ظرفیت واقعی زمین‌های تأمین شده در اراضی مختلف بوده است و با این ویژگی، ثبت نام بدون پشتوانه زمین انجام نشده و برای تک به تک ثبت نامی‌ها زمین تأمین شده است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، چهار شرطِ آئین‌نامه قانون ساماندهی برای طرح اقدام ملی تأهل، سابقه سکونت پنج ساله در شهر مورد تقاضا و یا شهرهای جایگزین از سوی دولت، عدم استفاده از امکانات دولتی در حوزه زمین، مسکن و تسهیلات از اول انقلاب است. همچنین از دیگر شروط ثبت‌نام طرح اقدام ملی بر اساس آئین‌نامه قانون ساماندهی، این است که سرپرست خانوار و افراد تحت تکلف از اول فروردین ۸۴ فاقد مالکیت خصوصی باشند.

محمودزاده یادآور شد: طرح اقدام ملی مسکن احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را تضمین می‌کند که در مرحله اول این طرح ۲۶۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند. از میزان ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده است که تاکنون ۲۰ هزار واحد در این بافت‌ها، ثبت‌نام کرده‌اند.

ثبت‌نام ۷۰ هزار نفر در استان تهران

وی از ثبت‌نام در ۱۸ شهر استان تهران در مرحله اول خبر داد و گفت: در مرحله اول در استان تهران، ۷۰ هزار نفر ثبت نام کردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: طرح اقدام ملی مسکن برای درآمدهای مختلف پیش‌بینی شده است. در این طرح در شهرهایی که دولت دارای زمین باشد و قیمت زمین بر اساس ضوابط قانونی اجازه دهد، زمین ۹۹ ساله اجاره داده می‌شود. همچنین، در شهرهایی که قیمت زمین دولتی بیشتر از جزئیاتی است که در قانون آمده، واگذاری به شیوه فروش اقساطی انجام می‌شود که در عین حال این شیوه ارزش افزوده بسیار خوبی برای متقاضیان ایجاد می‌کند.

به گفته وی، زمین‌هایی که گران قیمت‌تر هستند و شرایط خاص دارند به صورت مشارکت با سازندگان ساخته می‌شود.

قیمت زمین در شهرهای بزرگ برای هر مترمربع بین ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان

محمودزاده در بخش دیگری از اظهارات خود با اعلام اینکه در شهرهای استان تهران در طرح اقدام ملی، میانگین یک مترمربع زمین بین ۳.۵ تا ۴ میلیون است، گفت: برای آپارتمان‌های پرتراکم که مساحتی بین ۳۸ تا ۴۳ متر دارند، در شهرهای استان تهران قیمت زمین ۱۲۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود که متقاضیان باید این مبلغ را در اقساط ۱۲ ساله پرداخت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در موضوع ساخت نیز قیمت تمام شده محاسبه و به اطلاع متقاضیان می‌رسد. در عین حال متقاضیان باید آورده‌ای بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان داشته باشند و پرداخت اقساط واحدهای مسکونی توسط متقاضیان بعد از تحویل واحد، آغاز می‌شود.

محمودزاده با تاکید بر اینکه سیاست وزارت راه و شهرسازی تولید مداوم و تدریجی مسکن است، گفت: در صورتیکه در استان‌های ثبت نام شده، مجدداً زمین تأمین شود، ثبت نام برای این طرح از سر گرفته خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بیشتر اراضی تخصیص یافته به طرح اقدام ملی مسکن داخل محدوده شهری هستند و نیاز کمتری به احداث زیرساخت‌های شهری دارند تا بتوانیم زودتر واحدها را احداث کرده و به بهره‌برداری برسانیم. در این دوره از مدیریت کلان وزارتخانه از تجارب پیشین در ساخت مسکن بهره گرفته شده است تا مسائل کمتری را در حین اجرا داشته باشیم.

محمودزاده اعلام کرد: در طرح اقدام ملی مسکن تلاش شده است تا اگر متقاضیان آورده خود را در زمان مقرر تأمین نکنند، افراد واجد شرایط دیگر جایگزین شوند تا پروژه معطل نماند.

پیشرفت فیزیکی برخی پروژه‌های طرح اقدام ملی ۶۰ درصد است

به گفته این مقام مسئول، پروژه‌های اقدام ملی هم اکنون شروع شده و در برخی از شهرها برخی از پروژه‌های اقدام ملی با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی همراه است. همچنین، در برخی از استان‌ها، پروژه‌های مشارکتی شروع شدند.

محمودزاده تصریح کرد: احداث ۷۵ هزار واحد از پروژه‌های مشارکتی طرح اقدام ملی مسکن در کرمان، زنجان، سیستان و بلوچستان و برخی از دیگر استان‌ها آغاز شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: عزم وزارت راه و شهرسازی بر انجام به موقع طرح اقدام ملی مسکن است.

وی میانگین مساحت آپارتمان‌های طرح اقدام ملی را ۷۵ متر برشمرد و از انعقاد تفاهمنامه با برخی از وزارتخانه‌های دیگر جهت تسهیل در شرایط خانه‌دار شدن شهروندان به عنوان دیگر اقدامات وزارتخانه برای در تأمین مسکن یاد کرد

این خبر را به اشتراک بگذارید :