به گزارش کلهرنیوز ،  علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری  در حاشیه دیدار با اعضای هیات والدای روسیه و آندری بیستریسکی که عصر امروز یکشنبه ۱۹ فروردین انجام شد در جمع خبرنگاران گفت: ایران پایبند به برجام است و تا به حال هم به آن عمل کرده است؛ اما اگر آمریکایی ها بخواهند برجام را ترک کنند و یا هر موضوعی که خلاف متن برجام باشد توسط هر کشوری مستقیم و یا غیرمستقیم صورت بگیرد، دست های ایران باز است تا انتخاب خود را داشته باشد و همه گزینه ها روی میز است.

وی ادامه داد: بنابراین این گونه نیست که ما ناچار باشیم یک راه حل را در نظر داشته و خود را در بن بست قرار دهیم. در عملکرد صحنه بین المللی کمتر کشوری پیدا می شود که در استقلال و اعتماد به نفس لازم، مثل ایران عمل کرده باشد و در آینده هم همینطور خواهد بود.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کرد: با توجه به استقلال و اقتداری که ایران در تصمیم گیری های منطقه ای و بین المللی دارد، ما هر گزینه ای که به مصلحت ملی باشد را انتخاب خواهیم کرد.

ولایتی با اشاره به اقتصاد کشور و همکاری اقتصادی با روسیه تصریح کرد: این موضوعی است که توسط اقتصاددانان و متخصصان پولی و بانکی باید بررسی شود، زیرا که موضوعی فنی و پیچیده است.

وی افزود: با یک ارزیابی کلی می توان این مسئله را تبیین کرد که یکی از راه های نجات کشور ها تقویت پول ملی است و به همین خاطر ما با هیات روسی صحبت کردیم و آن ها بر این باور بودند که هر چه روابط اقتصادی و پولی ایران و روسیه بر اساس روبل و ریال باشد و نیاز ما به دلار کمتر باشد آسیب پذیری کشور کمتر خواهد بود‌.

ولایتی افزود: رابطه ایران و روسیه روز به روز شکوفا تر می شود و بر اساس احترام مقابل، همکاری نزدیک و صمیمانه است و می توانم بگویم که در دوره کنونی بی سابقه است و ایران نیز به عنوان کشوری مقتدر و روسیه نیز به عنوان کشوری مستقل و دارای اقتدار باهم همکاری می کنند، بدون آن که اجازه دخالت در امور داخلی یکدیگر را بدهند و اگر حضوری در صحنه های منطقه ای داریم بر اساس همکاری های مشترک خواهد بود.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری گفت: سوریه برای ایران تجربه بسیار خوبی بود و همکاری ایران و روسیه در موضوع سوریه می تواند تسریع یابد و به قفقاز و کل آسیا برسد.

اندری بیستریسکی رئیس هیأت والدای روسیه  نیز درحاشیه دیدار با ولایتی در جمع خبرنگاران گفت: دیدار و کنفرانس بسیار خوبی داشتیم و فکر می کنم در روابط دوجانبه ایران و روسیه بسیار موثر خواهد بود و به نظر می رسد که آینده دنیا به روابط این دو کشور بستگی دارد، اما برای اینکه آینده را به صورت مستمر پیش ببریم در مرحله اول باید یکدیگر را خوب بشناسیم و به هم اعتماد کنیم و فرصتی فراهم کنیم که حساس ترین مسائل به صورت شفاف مورد بررسی قرار دهیم.

بیستریسکی اظهار کرد: دنیا به شکل رادیکالی در حال تغییر است و ما نیز باید برای این تغییر ات آماده باشیم.

ولایتی در ادامه گفت: تلاش های این دو کشور در امنیت بین‌المللی بسیار موثر است و هر دو کشور معتقدند که روابط ایران و روسیه باید به شکل ترانزیتی ادامه یابد و انشاء الله این همکاری‌ها موجب تا بتوانیم از منافع مشترک در منطقه حمایت کنیم ، و هر دو کشور جلوی پیشرفت آمریکا و متحدانش را بگیریم، تا منطقه روی آرامش را ببیند.

وی افزود: اداره امور کشورهای منطقه به دست مردم و حکومت های قانونی آنهاست، هیچ قدرتی حق دخالت در این امور را ندارد./باشگاه خبرنگاران جوان

این خبر را به اشتراک بگذارید :