در حوزه دیپلماسی آمریکا درصدد حل بحران سوریه از طریق مذاکرات ژنو بود، اما مذاکرات آستانه با محوریت ایران و روسیه جایگزین ژنو شد و به پیروزی‌های بسیاری در زمینه حل بحران سوریه دست یافت که طبیعتا چنین اتفاقی شکست سنگینی در حوزه دیپلماسی برای آمریکا و هم‌پیمانان این کشور بود.

آمریکا در حوزه نظامی و میدانی نیز با شکست‌های سنگینی روبه‌رو شد و گروه‌های مسلح مورد حمایت این کشور از جمله داعش و النصره یا از صحنه خارج شده یا ضربات سهمگینی بر آنها وارد شد و به این ترتیب دولت سوریه قادر به تسلط بر سرزمین خود شد.

این تحولات برای آمریکا قابل تحمل نبوده و به همین دلیل به دنبال بهانه‌جویی و انتقام است تا ورق را برگردانده و جایگاهی در سوریه داشته باشد.

بر همین اساس یکی از بهانه‌های نخ نما شده، اتهام استفاده از سلاح‌های شیمیایی است، همانند اتهاماتی که در جنگ تحمیلی و بمباران شیمیایی حلبچه علیه جمهوری اسلامی ایران داشتند. آمریکا درصدد مقصر جلوه دادن ایران در آن حمله شیمیایی و به دنبال آن آماده کردن زمینه برای حمایت بین‌المللی علیه ایران بود.

آمریکا در سوریه هم به بهانه بمباران شیمیایی دولت سوریه و حمایت ایران از آن به دنبال ایجاد اجماع و جبران شکست‌های خود در سوریه است.

همکاری ایران و روسیه چنین شکستی را بر آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان تحمیل کرد به همین جهت ایران و روسیه مورد هدف آمریکا قرار گرفته‌اند تا به نحوی حمایت جامعه جهانی را علیه ایران و روسیه بسیج کنند. این در حالی است که آمریکا و هم پیمانانش توطئه حمله شیمیایی را خودشان طراحی کرده اند و به تائید کارشناسان، دولت سوریه نقشی در این حمله شیمیایی نداشته است.

آمریکا بارها به دنبال بهانه‌ای برای حضور نظامی در سوریه بوده است و برخلاف ادعاهای ترامپ مبنی بر خروج نیروهای نظامی این کشور و مطرح کردن اظهاراتی مبنی بر این‌که حضور در سوریه هزینه‌زاست اما از سوی دیگر شاهد اعزام ناو جنگی از سوی آمریکا به منطقه هستیم.

قطعا در چنین شرایطی که موضع ایران مخالفت با تجاوز بیگانگان در منطقه است و با آن مقابله می‌کند اگر کشورهای مورد هدف استکبار، درخواست کمکی داشته باشند، دریغ نخواهیم کرد.

سید حسین نقوی حسینی – سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس

این خبر را به اشتراک بگذارید :