کلهرنیوز: با سلام و عرض ادب خدمت شما استاد گرانقدر و تشکر بابت وقتی که در اختیار ما گذاشتید.

بنام روشنی بخش صحنه ی هستی

سلام وخسته نباشید خدمت جنابتان و تشکر از نگاه مهربان شما و ممنون از فرصتی که در اختیار بنده قرار داده اید.

کلهرنیوز: استاد گرامی لطف کنید ابتدا بیوگرافی از خود برای خوانندگان بیان بفرمایید؟

سید مجتبی رضابیگی هستم متولد ۱۳۵۱ بزرگ شده محله املاک سابق و پشت مسجد قمربنی هاشم کوچه شهید محمود شهبازی که افتخار بچه محلی این شهید والامقام را دارم. محله ای که شهریور ۵۹ بر اثر بمباران هواپیماهای عراقی با خاک و خون آغشته شد. محله ی پهلوان سهراب باقری، محمد باقری، شهید فرامرز باوندپور، پهلوان علی احمد اعظم و…

دوران دبستان را تا کلاس چهارم در دبستان ۲۲ بهمن سپری کردم بعد پایه پنجم را در مدرسه انقلاب اسلامی که تا منزلمان ۳۰۰ متر فاصله داشت به اتمام رساندم جالب است بدانید که این مدرسه قبل از این یکی از مکانهای بازی دوران کودکی من بود این که فاصله اش را خوب به یاد دارم بله آن مکان کاروانسرای شاه عباسی بود که به تصمیم یک مشت آدم بی خرد با خاک یکسان شد و به دبستان تغییر کاربری داده شد. جالب اینجاست که بعد از این همه سال خبری از این موضوع هیچ کجا درز نکرد انگار اصلا اینجور مکانی وجود نداشته و نه خانی آمده و نه خانی رفته ولی دریغ و صد افسوس.

دوران راهنمایی را در مدرسه آیت..طالقانی و شهید مصطفی خمینی به اتمام رساندم. در همین دوران بود که با تئاتر آشنا شدم و همان زمان هم در مدرسه کارهایی انجام می دادم. دوران دبیرستان را در دبیرستان حمزه سیداشهدا مشغول تحصیل شدم در اوایل دوران دبیرستان گروه تئاتر دبیرستان را که وابسته به امور ترببتی آموزش و پرورش شهرستان بود تشکیل دادیم. اعضای این گروه شامل استاد حمید رضا نعیمی، تورج زنگیشه ای، قباد دارابی، ایرج مطاعی، نعمت فتحی و… بودند که من افتخار همکاری با این عزیزان رو هنوز در کارنامه هنری خود دارم حاصل فعالیت این سالها اجرای عموم در سطح شهرستانهای استان و شرکت در جشنواره های متعدد دانش آموزی ناحیه ۲ استان کرمانشاه و کسب عناوین مختلف از این جشنواره ها بود که در مقاطعی به صورت منطقه ای نیز بر گزار می شد.

لازم به ذکر است تمام این سالهای طلایی کودکی و نوجوانی و جوانی من و همسالان من تحت تاثیر جنگ و بمبارانهای وحشتناک آن سالها گذشت.

در همان ایام دبیرستان من و تعدادی از اعضای گروه به طور حرفه ای وارد کار نمایش شدیم و نگاهمان به این هنر متفاوت شد. سال۱۳۷۰ به صورت رسمی جذب انجمن نمایش وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شدم و تا کنون فعالیت و همکاریم را با این انجمن و اداره قطع نکرده ام.

کلهرنیوز: از شغل، آثار و مقام های خود می شود بیشتر توضیح بفرمایید؟

نویسنده، کارگردان، بازیگر (تئاتر و سینما)

عضو شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش شهرستان اسلام آباد غرب، تقدیر شده روز جهانی تئاتر در اردیبهشت سال ۹۳ داور ناظر بخش خیابانی جشنواره ملی مرصاد داور بازبین از برگزار کنندگان جشنواره تئاتر مرصاد در تمامی ادوار، بازی و کارگردانی در نمایشهای متعدد اجرای عموم و شرکت در جشنواره های مختلف استانی منطقه ای ملی و کسب عنواین مختلف و تقدیر از جشنواره های فوق، بازی در چند فیلم سینمایی تله فیلم و…

حاصل دسترنج و فعالیت من بعد از سی سال سابقه ی هنری و همکاری با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برخورداری از یارانه بیمه هنرمندان می باشد که آن هم به علت گرانی نرخ ببمه و سرانه درمان مجبور به حذف سرانه درمان شده ام و چه بسا هنرمندان شهرستان و استان و حتی کشور به علت عدم تمکن مالی مجبور به قطع بیمه شده اند.

کلهرنیوز: جایگاه تئاتر را در میان هنرهای هفتگانه چگونه می بینید؟

به نظر بنده هیچ هنری از هنرهای هفت گانه (امروزه در تقسیم بندی به هنرهای هشتم و نهم و.. نیز بر می خوریم) جایگاه هنر تئاتر را به عنوان هنر ششم ندارد، زیرا با نگاهی اجمالی به سایر هنرها متوجه این مهم می شویم که تئاتر به عنوان هنر مادر تمامی هنرهای دیگر را در خود جا داده است. تئاتر ریشه در اسطوره دارد، یعنی اسطوره به نوعی هم سازنده ی تئاتر است و هم آغاز کننده ی آن اولین متن نمایشی را متعلق به مصر باستان می دانند که قدمت آن به سه هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد. این متون در مورد رستاخیز مردگان است که به آن متون اهرامی می گویند که بر دیواره های داخلی معابد نوشته شده است ولی هیچ کشوری مانند یونان نتوانست آیین ها را به نمایش تبدیل کند. ریشه هنر نمایش در یونان باستان را در مراسمی می دانند که برای ستایش دیونیزوس خدای شراب و تاکستان بود و برگزار می شد.

برتراند راسل می گوید دیونیزوس متعلق به کوهپایه های زاگرس است و بعد به بابل رسیده است یعنی این خدای عسق و شور و شراب مسیر زیاد پیموده تا به یونان
رسیده است. تئاتر هنر کهن واسطوره ای است که فلاسفه مختلفی از آن سخن به میان آورده اند و حتی قواعد و فنونی برای آن وضع کرده اند. از نظر ارسطو تراژدی تقلید عملی جدی و  کامل است به صورت نمایشی و نه روایتی به نظر ارسطو کار کرد صحیح تراژدی بیدار کردن حس ترس و رحم و همدردی که از طریق تزکیه ی نفس(کاتارسیس) تماشاگر تراژدی حاصل می شود. ارسطو عقیده دارد اصل انگیزه انسان برای تئاتر تقلید و لذت بردن (تقلید و محاکات) است. نمایش در شرق: چین، ژاپن، هند و ایران نیز از قدمت فراوانی برخوردار است. اپرای پکن، کابوکی، نو نیمچه بازی مغ کشی نقالی از نمونه های نمایش مشرق زمین می باشد.
تئاتر هنر خلاق است که تحولات و مکاتب هنری زیادی را چه در دوران باستان چه در خفقان قرون وسطی و چه در دوران رنسانس و معاصر تجربه کرده و سر بلند و استوار به راه خود ادامه داده است خلاصه تئاتر هنری برای تمامی اعصار می باشد.

کلهرنیوز: از اهالی تئاتر اسلام آباد غرب و جایگاه آنها در استان و کشور بفرمایید؟

اگر تئاتری های اسلام آباد را به سه دسته تاثیر گذار تقسیم کنیم در میان دسته اول و یا پیشگامان این عرصه با نامهایی مواجه می شویم که تاثیر زیادی بر نسلهای تئاتری بعد از خود داشتند از شاخص ترین این چهرها می توان به آقایان نصرت الله سپهر، مجید حسینی و شعبان سپهر اشاره کرد.
نمایشهای «راز درخت مقدس»، «سالوس»، «مرگ دیگری»، «وقتی گرگ زوزه می کشد»، «گنج» و «منتیل پا» از مهمترین آثار این دوره بود که بیشتر این کارها با کارگردانی آقای نصرت الله سپهر و بازی آقایان شهرام کرمی، حمید رضا نعیمی، تورج زنگیشه ای، عسکر فرامرزی و در بعضی آثار قباد دارابی و بنده به اجرای عموم درآمد. اساتید فوق از جایگاه هنری والایی در کشور برخوردارند.
ولی وقتی از دسته دوم حرف می زنیم بدون درنگ به چهره های شاخص و نامداری چون حمید رضا نعیمی، شهرام کرمی بر می خوریم که جز مفاخر این عرصه در ایران می باشند و جایگاه هنری این عزیزان بر کسی پوشیده نیست.
از دیگر نام های شاخص دسته دوم و فعال حوزه ی تئاتر می توان به آقایان تورج و کورش زنگیشه ای، قباد دارابی، کامران دلریش، علی حیاتی، مرتضی نجفی، بهروز آیینه بندی، عسکر فرامرزی، ایرج مطاعی، منوچهر خسروی و مرحوم زنده یاد علیداد برجی اشاره کرد.
اگر به نام خانمی در این دو دسته اشاره نشد نه اینکه کسی بوده باشد خیر زیرا تا آن زمان تئاتر مختلطی وجود نداشت، بلکه تلاش های بی وقفه نسل دوم راه را برای حضور بازیگران خانم فراهم کرد از نظر حضرات این امر ایراد شرعی داشت.
اما دسته سوم که نسلی پر شور جسور بی باک و معترض هستند و خون تازه ای به پیکر هنر تئاتر تزریق کردند. می توان به نام هایی چون رسول نادری، فتح الله نیازی، آرش منصوری، سعید نوروزی، گودرز رضایی، سیامک رعنایی، علی حسن نوری، حسین و حسن قنبری راد، عبدالرضا غلامی، کامران فرزامی نژاد و خانم ها ثریا رضایی، نسرین احمدی، سحر شهبازی و.. اشاره کرد

کلهرنیوز: در پایان اگر مطلبی هست که از قلم افتاد در خدمت شما هستیم؟

مطلب آخر ضرورت نگاه دغدغه مند مسئولان کلان کشوری و استانی به مقوله آموزش تئاتر پایه و دانش آموزی است. آموزش معلم محور (پداگوژی)که می تواند در مورد کودکان و نوجوانان کاربردهای بسیار موثری داشته باشد.
تئاتر به دلیل زنده بودن و ارتباط رو در رو و مستقیمی که با مخاطب بر قرار می کند تاثیر گذارتر از دیگر گونه های هنری است. در نظام آموزش و پرورش ما آموزش تئاتر جایگاهی ندارد. در نظام آموزشی جدید برای کاهش خشکی مفاهیم و مباحث علمی از هنر تئاتر و تخیل در میان دانش آموزان و کودکان استفاده می شود به وسیله نمایش می توان مفاهیم درسی را در ذهن کودک ماندگار کرد.
تئاتر سالم ترین وسیله برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان است، وسیله موثر برای پرورش قدرت بیان بدن و حافظه است که می تواند دانش آموزان خجالتی را از لاک افسردگی در بیاورد. تئاتر می تواند درمانگر باشد که باعث تقویت مهارت های دیدن شنیدن نقد و تحلیل مسائل می شود تئاتر فرصت و موقعیتی است مناسب برای تقویت حس اعتماد به نفس کودک و نوجوان. امید است مدیران ارشد آموزشی ظرفیت های موجود در سطح شهرستان را در جهت احیا و رشد تئاتر در مدارس جذب و به کار گیرند. اجرای نمایش شکار بزرگ شنبه به نویسندگی آقای شهرام کرمی و کار گردانی حقیر گامی در جهت تحقق آموزش تئاتر پایه در سطح شهرستان بود که باز خورد خوبی از طرف مدیران، معلمان و دانش آموران شهرستان داشت امیدوارم این رویه به همت مدیران اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش ادامه داشته باشد.

ممنونم که این فرصت و در اختیارم گذاشتید.

ممنون از شما.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :