به گزارش کلهرنیوز، به نقل از خوربران، حدود ۳۰ سال پس از اینکه چند برادر ارمنی بوکس را وارد کرمانشاه کردند، ظهور قهرمانانی در این رشته در این دیار کم کم آغاز شد. از منوچهر طیاری و ماسیس هامبار سومیان گرفته تا شهیدان یحیی شمشادیان، ابولحسین یاری و کیومرث یزدانفر.

آنطور که بزرگترهای این رشته می‌گویند، در دهه پنجاه، بوکس کرمانشاه در اوج خود قرار داشت و تعداد بوکسورهای ما به حدی زیاد بود که نیمی از آنها به استانهای دیگر می‌رفتند تا برای آنها مسابقه بدهند.

انقلاب که شد وقفه‌ای در بوکس ایجاد شد، تا اینکه در دهه ۷۰ دوباره بوکس این دیار جان گرفت و روزهای طلایی آن از راه می‌رسید. در نیمه های دهه هشتاد بود که قهرمان پشت قهرمان در بوکس کرمانشاه ظهور می‌کرد و همین هم باعث شد تا در این دوران نیمی از ملی پوشان بوکس ایران از همین استان باشند.

روزهای خوب بوکس کرمانشاه از اوایل دهه ۹۰ به سرآمد و طی یک دهه گذشته بوکس این استان تنها به ظهور تک ستاره هایی مانند پوریا امیری در تیم ملی بسنده کرده که آن هم گاهی به تیم ملی دعوت می‌شود و گاهی هم نه.

اینکه طی حدود یک دهه گذشته چه بلایی بر سر بوکس این دیار آمده که اینگونه از یک جین قهرمان ملی پوش به تک ستاره های نه چندان پرفروغ رسیده ایم، موضوعی است که در میزگرد ایسنا با حضور حسین فشی رئیس هیات استان و بیژن باتمانی از قهرمانان پیشکسوت این رشته بررسی کردیم.

چرا بوکس کرمانشاه افول کرد؟

رئیس هیات بوکس کرمانشاه در پاسخ به این سوال به ایسنا گفت: من هم اعتقاد دارم که بوکس کرمانشاه در سالهای گذشته دچار افت شده، برای همین یک بررسی کالبدشکافانه را روی این مسئله انجام داده ام و قصد دارم که آن را هم طی یک مقاله منتشر کنم. طی بررسی هایی که انجام داده ام، می‌توان دو عامل اصلی را برای وضعیت فعلی بوکس کرمانشاه ترسیم کرد که یکی از آنها موضوع سیاسی شدن ورزش و از جمله رشته بوکس و دیگر تجاری شدن آن است.

حسین فشی افزود: در بحث سیاسی شدن ورزش برای نمونه حسین ثوری رئیس پیشین فدراسیون بوکس با فشارهای یکی از بزرگان استانش به این جایگاه رسید و براساس شایستگی نبود. باتوجه به اینکه او با بوکس کرمانشاه احساس رقابت می‌کرد، به همین دلیل تمام تلاش خود را کرد که قطب بودن بوکس کرمانشاه را از این استان بگیرد و این کار را هم کرد.

وی ادامه داد: طی حدود هفت سالی که “ثوری” سکان هدایت فدراسیون بوکس را در دست داشت، بیشترین آسیب را به بوکس کرمانشاه وارد کرد. هر بار هم که به کرمانشاه می‌آمد و از او می‌خواستیم که با بوکسورهای ما مشکل نداشته باشند، اما باز بی فایده بود. مسئولین ما هم توان اینکه بتوانند از حق ما دفاع کنند را نداشتند.

رئیس هیات بوکس استان در مورد تجاری شدن ورزش هم توضیح داد: در گذشته بوکس بسیاری از استان های همجوار ما تحت نظر بوکس کرمانشاه بود، اما اکنون می‌بینیم که با حمایت کارخانجات و سرمایه داران از کرمانشاه هم پیشی گرفته اند، اما در کرمانشاه، کارخانجات و واحدهای تولیدی از این رشته حمایت نمی‌کنند. وقتی هم که کارخانجات و واحدهای تولیدی حمایتی از ما نداشته باشند، نمی‌توانیم در رقابت های لیگی شرکت کنیم، کما اینکه امسال هم نتوانستیم در رقابت های لیگ برتر بوکس شرکت داشته باشیم.

“ثوری” تیشه به ریشه بوکس کرمانشاه زد

فشی خاطرنشان کرد: البته باید تاکید کنم که بوکس کرمانشاه از نظر فنی رقیب ندارد، مگر اینکه محیط مسابقه ناعادلانه باشد، کما اینکه در زمان ثوری از این دست اتفاقات برای بوکسورهای ما زیاد می‌افتاد و مسابقه را طوری برگزار می‌کردند که هیچکدام از بوکسورهای ما به تیم ملی راه پیدا نکنند و اگر هم بوکسوری می‌توانست به تیم ملی راه پیدا کند، کاری می‌کردند که از تیم ملی برود.

بیژن باتمانی هم به عنوان پیشکسوت بوکس استان با بیان اینکه بوکس کرمانشاه از نظر فنی بسیار توانمند است، گفت: چندسال پیش که رقابت های لیگ برتر بوکس با حضور ۱۰ تیم برگزار شد و ما هم در آن شرکت داشتیم، درحالی که ضعیف ترین تیم این رقابت ها نزدیک به یک میلیارد تومان خرج کرده بود، تیم ما فقط با ۵۰ میلیون تومان و با دست خالی در جایگاه چهارم قرار گرفت.

وی در ادامه یکی از دلایل اصلی افت بوکس کرمانشاه در سالهای گذشته را دشمنی شخص رئیس سابق فدراسیون با بوکس کرمانشاه دانست و گفت: در آن هفت سالی که ثوری رئیس فدراسیون بوکس بود، ضربه زیادی به بوکس کرمانشاه زده شد. او به دلیل حسادتی که به بوکس کرمانشاه داشت، مدام به بوکس ما آسیب می‌زد.

بزرگِ بیرون از گود نداریم

رئیس هیات بوکس کرمانشاه در ادامه، با بیان اینکه بوکس کرمانشاه با همه ناملایمات مسیر رو به رشدی دارد، گفت: در حال حاضر همه بزرگان بوکس کرمانشاه پای کار آمده اند و می‌توان گفت که بزرگِ خارج از گود نداریم.

باتمانی هم با بیان اینکه کرمانشاه بزرگان زیادی در رشته بوکس دارد، افزود: کل فدراسیون هم به اندازه کرمانشاه از نظر مربی، پتانسیل ندارد. اسفندیار محمدی، علی مظاهری، هومن کرمی و… از بزرگان و مربیان بوکس کرمانشاه هستند که همگی برای نجات بوکس استان پای کار آمده اند.

روی رده های پایه کار می‌کنیم

رئیس هیات بوکس کرمانشاه در ادامه این نشست گفت: با وجود تمام ناملایمت هایی که طی سالهای گذشته بوکس کرمانشاه داشته، اما تلاش و تمرکز خود را روی رده های سنی پایه گذاشته ایم و همین مسئله هم باعث شده تا امسال در رقابت های المپیاد استعدادهای برتر شش مدال را کسب کنیم.

فشی ادامه داد: اگر بوکسورهای ما بویژه در دو رده سنی نوجوانان و نونهالان در یک شرایط عادلانه مسابقه بدهند، نشان خواهند داد که از نظر فنی چقدر توانمند هستند.

باتمانی هم با بیان اینکه کرمانشاه پتانسیل های خوبی در رده های سنی پایه در بوکس دارد، عنوان کرد: ما بوکسورهای خوبی حتی در رده سنی بزرگسالان داریم، اما متاسفانه طی سالهای گذشته به دلیل برخی مشکلات و سیاسی بازی‌ها امکان اینکه بتوانند در مسابقات حضور داشته باشند، فراهم نشده و در واقع میدان ندیده هستند.

وی افزود: در ادوار گذشته در تیم های ملی چندین ملی پوش داشتیم که وقتی به شهر خود بر می‌گشتند، در باشگاه ها حضور پیدا می‌کردند و بوکسورهای جوان ما با آنها تمرین می‌کردند و همین مسئله باعث می‌شد که نسل جوان بوکسورهای ما هم رشد کنند، اما حالا اینطور نیست.

باتمانی در ادامه با تاکید براینکه بوکس کرمانشاه در رده های سنی پایه شرایط خوبی دارد، گفت: در استعدادیابی هیچ هیاتی به اندازه بوکس کرمانشاه روی پایه کار نمی‌کند. حتی سابقا هم که پدر و مادرها به دلیل خشن بودن رشته بوکس اجازه نمی‌دادند که فرزندانشان به این رشته روی بیاورند، اکنون خودشان با فرزندانشان به سالن های بوکس ما می‌آیند و هر روز عصر سالن های ما مملو از حضور کودکان می‌شود.

راهکار نجات بوکس کرمانشاه

رئیس هیات بوکس کرمانشاه در پاسخ به سوالی در خصوص راهکار نجات بوکس کرمانشاه هم یکی از راه های آن را کمک بیشتر به این رشته عنوان کرد و گفت: باید حمایت هایی البته براساس عدالت از بوکس شود. نباید اینگونه باشد که از یک استان با لابی گری حمایت زیادی صورت گیرد، اما استان دیگر هیچ سهمی نداشته باشد.

فشی در ادامه به برگزاری منظم مسابقات و لیگ بوکس در استان هم اشاره کرد و افزود: برای اینکه به بوکس کرمانشاه تحرک و پویایی ببخشیم، این مسابقات را مدام برگزار می‌کنیم. از طرفی ما بهترین مربیان بوکس کشور که مسلط به علم روز هستند را در اختیار داریم که برای کمک به رشد بوکس استان پای کار آمده اند.

وی خواستار حمایت بیشتر اداره کل ورزش و جوانان از بوکس به عنوان یکی از رشته های ریشه دار در کرمانشاه شد و عنوان کرد: هرچند طی سالهای گذشته حمایت هایی را از جانب این اداره کل داشته ایم، اما حمایت به اندازه برخی دیگر از هیات ها نبوده است و در پاره ای از مواقع هم از سوی برخی از مدیران کل ورزش و جوانان وعده هایی به بوکس استان داده شده که محقق نشد.

باتمانی هم راه کمک به بوکس کرمانشاه را پای کار آمدن اسپانسرها دانست و گفت: ما از نظر مربی، ورزشکار و توان فنی چیزی کم نداریم، فقط به حمایت مالی نیاز داریم. متاسفانه هیچ شرکتی هم در کرمانشاه برای کمک به این رشته پای کار نمی‌آید، اگر هم شرکتی بیاید آنقدر برای حمایت از تیم های دیگر به آن رو انداخته می‌شود که کلا از ورزش فراری می‌شود.

قهرمانان را الگو نکرده ایم

رئیس هیات بوکس کرمانشاه یکی از راه های کمک به حال بوکس استان را الگوسازی از قهرمانان عنوان کرد و در ادامه گفت: اگر می‌خواهیم به بوکس استان کمک کنیم، باید به قهرمانان این رشته توجه شود که متاسفانه طی سالهای گذشته شاهد چنین چیزی نبوده ایم. اگر از قهرمانانمان الگو سازی کنیم، قطعا ورزشکاران رده های سنی پایه هم با دیدن آنها برای ادامه مسیر انگیزه پیدا می‌کنند.

باتمانی هم در ادامه یکی از راه های رشد بیشتر بوکس کرمانشاه را توجه به قهرمانان و حمایت از آنها عنوان کرد و افزود: گاهی ما در رده های سنی پایه با زحمات زیادی یک قهرمان را پرورش می‌دهیم، اما همینکه به سن جوانی می‌رسد، این رشته را رها می‌کند.

وی گفت: وقتی بوکسورهای نوجوان و جوان ما می‌بینند که چندان به قهرمانان توجهی نشده، نگران از آینده خود برای پیدا کردن شغل از این رشته کناره می‌گیرند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :