به طور مثال شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه در کجا واقع شده و چرا در آن منطقه ؟

سهامداران اصلی آن چه کسانی هستند ؟

درآمد آن در کجا استفاده می شود ؟ در کرمانشاه یا جایی دیگر ؟

آب مورد نیاز خود را چگونه و به چه مقدار تأمین می کنند ؟

یا شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر معروف به برق بیستون ، شرکت های تولید کننده سیمان و … سوالهای بالا در مورد چنین کارخانه های نیز صدق می کند .

شرکت های آب و فاضلاب و آب منطقه ای به اجبار باید به خواسته های آنها تن داده و نیاز آنها را برطرف کنند و با منفور کردن اداره آب ، خود را روبروی کشاورز و افراد جامعه قرار داده و شبانه روز پاسخگوی جوابها و نیازهای مردم می باشند . این شرکتها تولیدی ، رودخانه ها را خشک کرده و با حمله شتاب زده به سراغ آب های زیرزمینی رفته و بی محابا چنین سرمایه های گرانبهایی را صرف تولیدی کرده که خروجی آن هم هیچ وقت شفاف سازی نشده و برای سکنه اطراف خود و مردم استان خاصیتی نداشته است . اگر آب استفاده شده توسط چنین کارخانه های غول پیکیری را داخل بطری کرده و فروخته درآمد حاصله از آن به مراتب بیشتر از تولید محصولات این چنینی می باشد . در واقع استان کرمانشاه با چنین تولیداتی در حال صادر کردن آب مجازی همچنون تولید هندوانه و خیار به سایر استانها و کشورها بوده و هر روز سرمایه های اصلی کشور را بیشتر از گذشته به یغما داده و هیچ اداره و شرکتی در مورد مسائل مطرح شده پاسخگوی مردم جامعه نبوده است .

کشاورزان و سکنه نزدیک به کارخانه های مذکور به مرور زمان دچار کم آبی شده و مجبور به ترک زمین های کشاورزی شده و بدون هیچ درآمد مشخصی به زندگی در حاشیه نشینی در شهرها و شهرستانهای بزرگتر رفته تا شاید بتوانند کاری کرده و درآمدی حاصل نمایند . همچنین نقش کارخانه های مذکور به خاطر عدم استفاده مناسب از توربینها و اقدامات زیست محیطی ، محیط زیست و حیات وحش و مراتع را کم کم نابود کرده و با این رویه حتی زمین های اطراف آن برای دامداری و زندگی جانوری نیز دیگر مناسب نمی باشد .

اداره محیط زیست نیز مانند شرکت های آب و فاضلاب سکوت کرده و اجازه برخورد با چنین معضلاتی را نداشته .

ای کاش قبل از اینکه چنین کارخانه های غول پیکری مجوز شروع کار در استان را می گرفتند در این رابطه کار کارشناسی صورت میگرفت تا معضلات و آسیب هایی که می تواند در پی داشته باشد را به درستی بررسی می کردند .

دیدید که در چند وقت گذشته مردم غیور مازندارن با شناخت و آگاهی از شیوه کار چنین کارخانه هایی چگونه جلوی احداث پتروشیمی امیرآباد مازندران موسوم به پتروشیمی میانکاله را گرفته و حتی خود رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه نیز در این امر ورود کرده اند .

از تمامی مدیران ، کارشناسان ، کارآفرینان خواهش می شود در چنین مسائل مهمی بیشتر دقت کرده و اگر نیاز به تغییراتی است حتماً مدنظر قرار دهند چرا که با این رویه کرمانشاه در چند سال آینده دچار بی آبی شدید خواهد شد و سهام داران و مدیران تصمیم گیرنده در این موضوع به منطقه خوش آب و هوای دیگری در کشور کوچ خواهند کرد و به جز مشتی نخاله های ساختمانی در محل احداث کارخانه چیزی به یادگار از خود در این استان به جای نخواهند گذاشت . از تمامی شرکتهای آب و فاضلاب و آب منطقه ای و محیط زیست خواهشمندیم که ضررهای چنین شرکت هایی را به مدیران بالادستی اطاع داده تا آنها پیگیری چنین مسائل مهمی را داشته باشند و فردا روزی ادعا نکنند که اطلاع نداشتیم و کوتاهی از کارشناسان مربوطه بوده است . تا کاملاً وارد قحطی نشدیم مردم این سرزمین چشم انتظار تصمیمات درست و به جای شما مسئولان مربوطه میمانند .

احسان اسدی – مدرس رشته خبرنگاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :