به گزارش کلهرنیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، مدتی است شاهد بارشهای تابستانه در برخی مناطق کشورمان هستیم، بارش‌های مونسون یا سامانه بارشی مونسون در میانه تابستان اتفاقی غیرعادی نیست.

 این اتفاق‌ها بلا و مصیبت نیست/ مونسون تابستانی با بارش‌های سنگین همراه است

سیما فرجی در گفتگو با مرصادنیوز اظهار داشت: مونسون یک تغییر فصلی در جهت بادهای غالب از یک ناحیه است که می‌تواند فصلی پر آب یا خشک را برای مناطق استوایی رقم بزند.

این کارشناس ارشد جغرافیا افزود: مونسون همیشه از نواحی سرد به نواحی گرم می‌وزد و مونسون تابستانی و زمستانی اقلیم بیشتر کشور هند و کشورهای آسیای جنوب شرق را تعیین می‌کند.

وی درباره علت بارش‌های سنگین در تابستان گفت: این پدیده بار‌ها در کشور ما رخ داده است منتها پدیده هرساله نیست و چون مردم و حتی مدیریت کشور هم به این اتفاق عادت ندارند آمادگی لازم را هم ندارند.

فرجی با اشاره به اینکه این اتفاق‌ها بلا و مصیبت نیست، خاطرنشان کرد: مونسون تابستانی با بارش‌های سنگین همراه است و معمولاً بین فروردین تا شهریورماه هر سال رخ می‌دهد. با پایان زمستان هوای گرم از اقیانوس هند به کشورهای دیگر می‌وزد و اقلیمی مرطوب و سیل‌آسا را برای این نواحی رقم می‌زند.

وی گفت: هند و کشورهای جنوب‌شرق آسیا به مونسون تابستانی وابسته‌اند: برای نمونه، کشاورزی آن‌ها به بارش‌های سالانه بستگی دارد. بیشتر این کشور سیستم‌های آبیاری وسیعی ندارند و از آب‌های زیرزمینی بسیار کم استفاده می‌کنند.

این دانش آموخته جغرافیا گفت: مونسون تابستانی چاه‌ها را برای بقیه سال پر می‌کند و آن‌ها را از سفره‌های زیرزمینی بی‌نیاز می‌سازد. برنج و چای از جمله محصولات کشورهایی هستند که به مونسون تابستانی وابسته‌اند. حتی دامداری‌ها نیز به این بارش‌ها وابسته‌اند تا دام‌ها را سالم و تمیز نگهداری کنند.

وی در خصوص این‌که چرا این بارش‌ها به سیل تبدیل می‌شود، گفت: دلیل این‌که این بارش‌ها به سیل منجر می‌شود این است که سال‌ها در کشور ما خشکسالی بوده، پوشش گیاهی مناسبی نداریم و خاک خشک است و آب این باران‌ها به سرعت جاری می‌شود و باعث وقوع حوادثی می‌شود که در چند روز گذشته در جنوب کشور شاهد بودیم.

وی افزود: پوشش گیاهی مناسب، باران را نگه می‌دارد و باعث می‌شود مقدار زیادی از این باران در خاک نفوذ کند به همین دلیل است که در جنگل‌ها خیلی کم سیل رخ می‌دهد، چون پوشش گیاهی جلوی جاری شدن آب را می‌گیرد، اما الان مخصوصا در نواحی جنوبی، چون پوشش گیاهی کم است بارش باران موجب جاری شدن سیل می‌شود.

رگبارهای موقت و پراکنده باران در نواحی شرقی استان 

در ادامه شهناز حق پرست در گفتگو با مرصادنیوز در خصوص پیش بینی وضعیت جوی روزهای آینده استان اظهار داشت: بر اساس بررسی داده های هواشناسی، از بعدازظهر امروز تا روز دوشنبه، به دلیل تقویت وزش باد و همراهی جریانات غربی، شاهد نفوذ گردوغبار به جو استان بویژه در نواحی غربی خواهیم بود.

کارشناس اداره هواشناسی استان کرمانشاه گفت: غبار در ساعاتی از روزهای یکشنبه و دوشنبه از غلظت بیشتری برخوردار خواهد بود.

وی افزود: در روزهای شنبه و یکشنبه شرایط جوی در نواحی شرقی استان علاوه بر افزایش ابر ممکن است با رگبارهای موقت و پراکنده باران نیز همراه شود.

به گفته حق پرست دمای هوا تا اواسط هفته آینده تغییرات قابل توجهی نخواهد داشت.

به گزارش مرصاد،  بارندگی در این فصل در واقع ویژگی کشور ماست به همین دلیل مسئولان و مردم باید با توجه به ویژگی‌های طبیعی آماده باشند. آنچه در این حوادث ما را غافلگیر می‌کند این است که وقوع حوادثی از این دست ممکن است ۵۰ سال یک بار رخ دهد، اما این نباید باعث شود مسئولان از آن غافل باشند و مردم هم نباید هشدار‌ها را نادیده بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید :