به گزارش کلهرنیوز، نان در سفره ایرانیان به‌ویژه کرمانشاهیان همواره جایگاه ویژه‌ای داشته و قوت غالب مردم محسوب می‌شود، از این جهت توجه به کیفیت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

افزایش هزینه‌های جانبی نانوایان از جمله هزینه آب، برق، گاز و دستمزد سبب شد در سال گذشته بعد از گذشت چند سال افزایش چند درصدی در قیمت نان اعمال شود اما بعد از شاهد کاهش کیفیت و اندازه نان در برخی از نانوایی‌ها بودیم.

افزایش قیمت نان با هدف حمایت از نانوایان و افزایش کیفیت اعمال شد اما موفقیتی در بهبود کیفیت حاصل نشده و این روند تهدیدی برای جیب و جان مردم محسوب می‌شود.

افزایش کیفیت آرد تولیدی استان کرمانشاه 

ماشا‌الله ارویسی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه از صدور مجوز اختلاط گندم مناطق گرمسیری در کارخانه‌های آردسازی استان خبر داد و گفت: اکنون کیفیت آرد تولیدی استان کرمانشاه در حد قابل قبول است و با به‌روز‌رسانی ادوات و تجهیزات کارخانه‌ها، استان کرمانشاه جزو استان‌های پیشرو در این صنعت در کشور محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: ۲۱۶۷ واحد خبازی دارای مجوز اعم از یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای با ثبت‌نام در سامانه و دریافت سهمیه مشغول فعالیت هستند و آرد مورد نیار این واحدهای خبازی توسط ۱۴ کارخانه آرد‌سازی فعال در استان تأمین می‌شود.

ارویسی گفت: مجوز حمل ۵۲ هزار تن از گندم‌های مناطق گرمسیری در کارخانه‌های آردسازی استان صادر شده است و هر یک از کارخانه‌های آرد می‌توانند با ارائه درخواست کتبی جهت بهبود هر چه بهتر کیفیت آرد تولیدی، از این مزیت استفاده کنند.

وی با اشاره به طرح سهمیه‌بندی بنزین افزود: هیچ گونه افزایش قیمتی در صنعت آرد و نان کشور وجود ندارد و کارگروه پایش گندم، آرد و نان استان نیز در همین راستا در صورت مشاهده هر گونه تخلف احتمالی از جمله گرانفروشی، کم فروشی و غیره با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد.

تمام مطالبات گندم‌کاران تا پایان فصل برداشت پرداخت شد

ارویسی با اشاره به اینکه در فصل برداشت گندم ۵۴۶ هزار و ۵۵۰ تن گندم با مبلغ ۹۴۴ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شد و برای نخستین بار پرداخت وجه در کمترین زمان ممکن محقق شد و در پایان فصل برداشت گندم تمام مطالبات پرداخت شده بود.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه به‌عنوان پنجمین تولیدکننده گندم در ایران یکی از قطب‌های کشاورزی محسوب می‌شود بیان کرد: تولید گندم نیاز استان را تأمین می‌کند و علاوه بر آن به ۱۴ استان دیگر گندم صادر می‌شود.

ارویسی با اشاره به اینکه گندم استان کرمانشاه از نوع سرداری است افزود: در مناطق گرمسیر از ۲۵ اردیبهشت‌ماه فصل برداشت آغاز می‌شود و در سنقر و کلیایی به عنوان سردترین منطقه در پایان شهریورماه پایان خرید اعلام شد.

وی افزود: به‌منظور تأمین نان باکیفیت در استان برنامه‌هایی در استان مصوب شده که یا از مناطق گرمسیری داخل استان گندم به کارخانجات ارسال شود یا از استان‌های خوزستان و ایلام گندم وارد شود.

وی افزود: با توجه به اینکه استان‌های دیگر از نظر کمی مشکل داشتند و باید حداقل ذخایر استراتژیک استان‌های دیگر نیز تأمین می‌شد امکان اینکه از استان‌های دیگر یا استان ایلام وارد شود فراهم نشد اما مجوز دریافت شد که ۵۶ هزار تن گندمی که در شهرستان‌های گرمسیری که مرغوبیت بیشتری دارند در داخل استان مصرف شود.

مدیرعامل شرکت غله استان کرمانشاه با بیان اینکه در استان کرمانشاه ۴۵ مرکز ذخیره‌سازی گندم وجود دارد عنوان کرد: این اختیار به کارخانجات استان داده شده که از هر سیلویی که تمایل دارند گندم را خریداری کنند.

وی با بیان اینکه براساس مصوبه کارگروه پایش آرد و نان یک کیلوگرم از گندم مرغوب مناطق گرمسیری به خارج از استان صادر نمی‌شود گفت: تمام محصولات این مناطق با گندم‌های مناطق سردسیری مخلوط می‌شود بنابراین به تبع آرد تولیدی استان نیز مرغوب است.

ارویسی با اشاره به اینکه کارخانجات استان استاندارد اجباری دارند گفت: کارشناسان و بازرسان نمونه‌های آرد استحصالی را آزمایش می‌کنند اما معتقدیم به هر میزان سبوس‌گیری کمتر باشد نان بهتری از آن استخراج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که خبازی‌ها با آن روبه‌رو هستند عدم استقبال مردم از نان سبوس‌دار است گفت: درصد سبوس‌گیری براساس استاندارد تعریف شده و برنامه ما حرکت به سمت فراتر از استانداردها است.

ارویسی افزود: یکی از عوامل تشکیل‌دهنده نان گندم است اما مهارت نانواها و دستگاه‌های پخت نان نیز در کیفیت نان مؤثر هستند و ۵۰ درصد کیفیت نان ناشی از گندم، ۲۷ درصد مهارت نانواها و ۲۳ درصد تأسیسات خبازی‌ها است و باید تمام این موارد مورد توجه باشد.

وی افزود: با نانوایانی که نان بی‌کیفیت تولید می‌کنند برخورد می‌شود و در مرحله نخست کسر سهمیه و به تعزیرات معرفی می‌شود و در نهایت در صورت عدم اصلاح پروانه آن‌ها لغو می‌شود.

قیمت نان باید به حد واقعی برسد  

علیزاده رئیس اتحادیه نانواها با اشاره به اینکه استان کرمانشاه از نظر کیفیت نان از استان‌های برتر کشور است گفت: با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای تمام کارفرمایان و خبازان باید آموزش لازم را دریافت کنند و کارت مهارت داشته باشند.

وی با بیان اینکه پنج عامل در زمینه کیفیت نان وجود دارد عنوان کرد: کیفیت گندم، ابزار و دستگاه‌ها و مهارت کارکنان از جمله این عوامل است و با پیگیری انجام شده کیفیت نان استان اکنون مناسب است.

علیزاده با بیان اینکه بازرسانی از دستگاه‌های مختلف بر این موضوع نظارت دارند افزود: قیمت نان باید به قیمت واقعی برسد و در این شرایط نانوا متضرر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید انگیزه لازم برای کارگران نانوایی فراهم شود گفت: برای داشتن نان مرغوب باید به تمام جوانب توجه داشت و نیروی انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

علیزاده با بیان اینکه دولت می‌تواند هزینه‌های انرژی را کاهش دهد افزود: هزینه‌های تأمین اجتماعی اکنون برای نانواها کمرشکن است و چاره‌ای جز تعدیل نیرو وجود ندارد که این موضوع نیز بر کیفیت نان مؤثر است.

هر چند نمی‌توان منکر مشکلات عدیده نانواها شد اما افزایش میزان سبوس‌گیری، سرعت کپک زدن نان، عدم پخت مناسب و کافی، اندازه کوچک نان از جمله مواردی است که سبب نارضایتی شهروندان از وضعیت کیفیت و کمیت نان شده و به طور قطع نظارت ضعیف و عدم حمایت خبازی‌ها از مهمترین عوامل بروز این شرایط هستند.

/تسنیم

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :