به گزارش کلهرنیوز، هر فردی که تحصیل کرده باشد حداقل‌ با شاغلین در یک شغل ویژه آشناست که مدت زمان زیادی را همراه او بوده  است.

شاید بتوان گفت بعد از خانواده بیشترین ارتباط فرد با آن هاست. معلمان کسانی هستند که جزو تاثیرگذارترین افراد در زندگی هر فرد هستند.

اهمیت جایگاه معلمان به اندازه ای است که همواره بزرگان از آن ها به صورت ویژه یاد می کنند.

معلّمین؛ افسران سپاه پیشرفت کشور

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در خصوص معلمان تاکید کرده اند: در نظام آموزش و پرورش، هیچ عنصری به قدر معلّم تأثیر ندارد؛ معلّم تعیین‌کننده است. در واقع در این لشکر عظیم فرهنگی که شما هستید، مجموعه‌ی آموزش و پرورش، این چندین میلیون، افسرانی که عدّه‌ها را و مجموعه‌ها را اداره می کنند همین معلّمینند که هر معلّمی یک کار خاصّی بر عهده‌اش است و کاری را دارد انجام می دهد و در واقع یک جمعی را دارد پیش می برد. در حقیقت معلّمین، افسران سپاه پیشرفت کشورند؛ چون آموزش و پرورش وسیله‌ی پیشرفت کشور است. معلّمین عزیز ما در حقیقت -به معنای واقعی کلمه، نه به عنوان تعارف- افسران سپاه پیشرفت این کشور هستند.

 ۱۹۷ هزار معلم در کشور کم داریم/ در تلاش برای تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی هستیم

حجت الاسلام احمد حسین فلاحی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، درباره طرح های در دستور کار کمیسیون آموزش برای حل مشکلات معلمان اظهار داشت: بحث رتبه بندی معلمان یکی از موضوعاتی است که در دستور کار کمیسیون آموزش قرار دارد.

وی افزود: در این باره لایحه دولت به تازگی به مجلس آمده و کار زیادی نیاز دارد و باید چکش کاری شود تا صلاحیت و شایستگی معلمان را شامل و حقوق معطل مانده چندساله آنها ایفا شود‌.

حجت الاسلام فلاحی گفت: موضوع اعمال مدرک نیز در دستور کار کمیسیون آموزش قرار دارد که در بودجه ۱۴۰۰ این موضوع به صورت مطلق آورده شده که باید حل شود و همه مدارس اول، دوم و سوم را شامل شود.

وی عنوان کرد: همچنین درباره صندوق ذخیره فرهنگیان گفته شد وزارت آموزش و پرورش اساسنامه آن را اصلاح کند که شامل زمان اشتغال فرهنگیان هم شود زیرا اکنون این صندوق تنها شامل بازنشستگی آنها است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سهم خود را به صندوق ذخیره فرهنگیان پرداخت نکرده در واقع طبق لایحه بودجه درصدی پیشنهاد شده که باید بپردازد اما باقی سهم دولت مانده و باید سهم ۵۰ درصدی خود را بپردازد که به نفع معلمان است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع کمبود معلم بر روی معلمان موجود هم فشار می آورد بر همین مبنا ۱۹۷ هزار معلم در کشور کم داریم که باید ساماندهی شوند.

حجت الاسلام فلاحی خاطرنشان کرد: در همین راستا باید افراد حق التدریسی و معلمان نهضت تعیین تکلیف شوند.

وی افزود: در تلاش برای تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی هستیم البته قانون مربوط به شش هزار معلم جامانده نهضت تصویب شد.

حجت الاسلام فلاحی تصریح کرد: معلمان حق التدریسی و نهضتی سال ۹۱ به بعد باقی مانده اند که طرحی در دستور کار مجلس قرار دارد و باید ببینیم چه زمانی می توانیم آنها را تعیین تکلیف کنیم.

وی عنوان کرد: باید معلمان نهضت بعد از سال ۹۱ و غیرانتفاعی ها ساماندهی شوند تا هم تکلیف آنها مشخص شده و هم کمبود معلم آموزش و پرورش جبران شود.

دیگران هرچه دارند از برکات و الطاف معلم خود دارند

مجید یزدان پناه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: طرح رتبه بندی معلمان از سوی دولت به مجلس تحویل داده شده و در جلسه با نمایندگان مجلس قرار شد این طرح با فوریت در اولویت قرار گیرد و پس از رفع ایرادات برای تصویب به شورای نگهبان ارسال شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه زمان اجرای طرح  مذکور یکم فروردین ماه است، افزود: اگر یکی دو ماه هم تصویب این طرح به طول انجامد مابه التفاوت آن از یکم فروردین لحاظ می شود و با نخستین حقوق پس از تصویب این طرح پرداخت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حق و حقوقی که جامعه فرهنگیان بر آموزش و پرورش دارند باید این اتفاق پیش از این می‌افتاد که سرانجام در زمان مدیریت فعلی آموزش و پرورش به نتیجه رسید و به گفته وزیر آموزش و پرورش بخش اعظمی از نمایندگان مجلس با این طرح موافق هستند و پیش‌بینی می شود با اکثریت آرا به تصویب برسد.

یزدان پناه گفت: بر اساس مصوبه مجلس افرادی که در نهضت سوادآموزی تا سال ۹۱ فعالیت داشتند به شرط اینکه در سال‌های گذشته نیز همچنان فعالیت داشته باشند تبدیل وضعیت می شوند همچنین معلمان حق التدریسی یا همان معلمان پیش دبستانی که تا پایان سال ۹۰ با آموزش و پرورش همکاری داشتند به شرط اینکه تائیدیه گزینش در آن سال ها را داشته باشند و پرداخت مالی نیز از سوی مدارس انجام شده باشد به استخدام آموزش و پرورش در می‌آیند.

وی افزود: این افراد تاکنون طی دو مرحله به دانشگاه فرهنگیان معرفی شده اند و مورد تایید وزارت آموزش و پرورش هم قرار گرفته اند که گروه نخست ۴۴۰ نفر و گروه دوم ۶۰۰ نفر بودند و اکنون بیش از ۱۳۵ نفر باقی مانده که ممکن است تا پایان اسفند ماه شمار این افراد که برای تبدیل عضویت مراجعه می کنند با توجه به فرصتی که از سوی مجلس داده افزایش یابد با این حال بخش بزرگی از کار انجام شده و پیش‌بینی می‌شود  در اول مهرماه بیش از یک هزار و ۱۰۰ نفر نیروی پیمانی و رسمی در آموزش و پرورش به کارگیری شوند.

یزدان پناه تصریح کرد: از آنجا که خداوند نخستین معلم است و در آموزه‌های دینی پیامبر(ص) هم آزادی اسرا در قبال یادگیری بوده و حضرت علی(ع) هم فرموده  هر کس کلمه ای به من بیاموزد مرا بنده خود کرده است؛  نشانگر جایگاه بالای  تعلیم و تربیت است.

وی عنوان کرد: همچنین به فرموده امام راحل عزیزترین و ارزشمندترین موجودی که خداوند خلق کرده انسان است و از میان انسان‌ها هم فردی که انسان سازی می‌کند همچنین مقام معظم رهبری فرمودند معلمان افسران سپاه پیشرفت کشور هستند با کنار هم قرار دادن این سخنان در می یابیم جایگاه معلم در آموزش پرورش فراتر از جایگاهی است که دیگران آن را یدک می‌کشند.

یزدان پناه خاطرنشان کرد: دیگران هرچه دارند از برکات و الطاف معلم خود دارند و اگر در موقعیت مناسبی قرار گرفته اند به دلیل تعلیم درست معلم به آنها بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه جامعه مدیون وجود معلم است که تعلیم و تربیت و انسان سازی می‌کند، گفت: معلم شرایط را فراهم می آورد که جامعه با فراغ بال این مسیر را بپیماید.

یزدان پناه بیان کرد: یکی از خصوصیات خوب معلم امانتداری است در واقع وقتی پدر و مادری فرزندان خود را در اختیار معلم قرار می‌دهند نشان از اعتماد به معلم است همچنین از آنجا که این فرزند آینده جامعه را می‌سازد پس جامعه هم به معلم اعتماد دارد.

وی افزود: در این ایام کرونا معلمان از جان مایه می‌گذارند تلاش مضاعفی داشته اند که بسیار ارزشمند بوده حتی در مواردی معلم با دو دست شکسته، با وجود ابتلا به کرونا  در کنار جامعه عشایری مشغول تدریس بوده و دانش آموزان خود را فراموش نکرده است.

به گزارش مرصاد، با توجه به جایگاه ویژه معلمان در آینده سازی، نیاز است هر چه سریعتر به مطالبات و  مشکلات معلمان توجه ویژه ای صورت بگیرد.

منبع:مرصاد

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :