به گزارش  کلهرنیوز ، دکتر فریبرز پیرو رئیس دانشکده (فنی مهندسی) رازی اسلام آبادغرب سخنان خود را در این مصاحبه اینگونه آغاز کرد: به لطف ایزد منان و با پیگیری ها و تلاش های  دکتر بخشی پور نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی، هدایت ها و حمایت های دکتر احمدی ریاست محترم دانشگاه رازی و همراهی و همکاری دکتر فرشاد فر ریاست محترم دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه،دانشکده فنی مهندسی رازی اسلام آباد غرب پس از ۱۰ سال شأنیت دانشگاهی پیدا کرد.

دکتر پیرو در گفتگو با خبرنگار اسلام آبادخبر با اشاره به تاریخچه تأسیس این دانشکده، اظهار کرد: مصوبه تأسیس دانشکده رازی اسلام آبادغرب در سال ۸۶ در سفر رئیس جمهوروقت(احمدی نژاد) به استان کرمانشاه به تصویب رسید و از سال ۸۶ تا سال ۹۰ در گیر و دار روند اداری در تهران ، سازمان گسترش، پذیرش رشته، ردیف اعتباری و … قرار داشت تا اینکه در سال ۹۰ برای اولین بار در سه رشته مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر نرم افزار و رشته صنایع اقدام به پذیرش دانشجو نمود.

وی با تشریح وضعیت دانشکده افزود: ازآنجایی که ماهیت  تحصیل دانشجویان فنی فراهم نمودن نیازمندی های متفاوت و زیرساخت هایی نظیر؛ سایت، آزمایشگاه ، کارگاه و … است واز طرفی برای دانشکده از ابتدا جانمایی مکان صورت نگرفته و فضای فیزیکی لازم را در اختیار نداشته، چندین سال در ساختمان های فرسوده و  قدیمی سایر دانشگاه ها و مدارس آموزش و پرورش بصورت استیجاری فعالیت نموده است که همین امر روند توسعه دانشکده را متوقف کرده بود.

رئیس دانشکده رازی اسلام آبادغرب ادامه داد: در مصوبه سفررئیس جمهور وقت، دانشگاه رازی متعهد شده که در صورت در اختیار قرار گرفتن زمین مناسب ، دانشکده استاندارد احداث شود اما با گذشت دولت های مختلف و مسئولین مختلف تاکنون زمین در اختیار دانشگاه رازی قرار نگرفته است. با وجود اینکه واگذاری زمین  جزو تکالیف مسئولین شهرستان بوده گرچه رایزنی های متعددی در ادوار مختلف صورت گرفته اما در هر صورت واگذاری زمین مناسب مورد توافق مسئولین شهرستان و دانشگاه رازی اتفاق نیفتاده است.

دکتر پیرو عنوان کرد: از سال ۹۰ تا ۹۶ ( در ۴ دوره) حدود ۲۲۰ نفر دانشجو  به صورت تک جنسیتی پذیرش شده که بعلت نامناسب بودن مکان و نداشتن امکانات و تجهیزات لازم مورد اعتراض دانشجویان قرار گرفت که دانشگاه رازی برای جلب رضایت دانشجویان کلاس درس را به دانشگاه رازی کرمانشاه منتقل نمود و امور اداری دانشکده در شهرستان اسلام آبادغرب برقرار بود اما نهایتا” رئیس وقت دانشگاه رازی از سال ۹۶  امکان پذیرش دانشجو را در دانشکده اسلام آباد متوقف نمود . با پیگیری های بعمل آمده توانستیم به لطف خدا و حمایت و اصرار و جدیت دکتر بخشی پور نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی برای  کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ پذیرش دانشجوی این دانشکده را  با وجود محدودیت مکانی و زیرساخت های لازم در دو رشته مهندسی عمران و مهندسی کامپیوتر نرم افزار  به صورت دو جنسیتی، فعال و احیا کنیم که خوشبختانه مورد استقبال دانشجویان  از نقاط مختلف ایران قرار گرفت .

رئیس دانشکده رازی اسلام آبادغرب گفت: پس از حضوری شدن کلاس های درس دانشکده ، شأن دانشجویان، اساتید و همکاران  به ما این اجازه را نداد که دانشکده در یک فضای آموزشی فرسوده(مدارس آموزش و پرورش) ادامه فعالیت بدهد که با حمایت ها و پیگیری های نماینده محترم مردم  در مجلس ، ریاست محترم دانشگاه رازی ، و با همکاری خوب و نگاه بلند دانشگاهی ریاست محترم دانشگاه پیام نور استان ، امام جمعه محترم و  فرماندار شهرستان ساختمان جدید آموزشی دانشگاه پیام نور اسلام آبادغرب که چندین سال بلااستفاده مانده بود بصورت استیجاری در اختیار دانشکده رازی اسلام آباد قرار گرفت با این اتفاق نیاز دانشکده فنی مهندسی رازی اسلام آبادغرب حداقل برای مدت چندین سال آینده رفع شده است.

وی افزود: در بین سه دانشکده اقماری استان و نسبت به دو دانشکده سنقر و جوانرود، دانشکده اسلام آبادغرب تنها دانشکده ای است که هر سال ردیف بودجه ای اختصاصی خود را دارد و در این رابطه مشکلی نداریم و حتی اگر مدیران شهرستان بیش از گذشته همراهی داشته باشند و در جهت توسعه این دانشکده همکاری نمایند این دانشکده میتواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند و آینده روشن تری را برایش متصور بود.

دکتر پیرو خاطرنشان کرد: دانشکده رازی اسلام آبادغرب هم اکنون با فضای دانشگاهی جدید و امکانات بروز با توجه به ویژگی های جمعیتی شهرستان های غرب استان ، آمادگی پذیرش دانشجو را از طریق دفترچه کنکور سراسری برای سال تحصیلی آینده برای علاقه مندانی  که قصد تحصیل در این رشته  ها را داشته باشند دارد. ضمن اینکه تحصیل در این دانشکده برای دانشجویان شهرستان های همجوار به مراتب با هزینه کمتر و  سطح علمی برابر با دانشگاه های استان فراهم است. به طوری که  برخی امکانات دانشکده رازی اسلام آبادغرب من جمله سایت رشته مهندسی نرم افزار کامپیوتر و دستگاه های مدرن موجود در کارگاه عمران در استان کم نظیر یا بی نظیر می باشد.

این استاد دانشگاه بیان داشت: در طول ۱۴ ماه حضور بنده در شهرستان ، سه رخداد مهم  برای دانشکده اتفاق افتاد مورد اول اینکه؛ پس از ۴ سال  توقف، مجددا پذیرش دانشجو از طریق کنکور سراسری آغاز شدو مورد دوم اینکه؛ با پذیرش دانشجو بصورت دو جنسیتی دغدغه خانواده های منطقه را برای ادامه تحصیل دختران در این دانشکده نزدیک به محل زندگی برطرف نمودیم  و رخداد سوم که تکمیل کننده دو مورد قبلی بود  فراهم نمودن فضای آموزشی جدید  با شانیت دانشگاهی برای دانشجویان عزیز بود . امیدوارم این دانشکده در شهر صنعتی اسلام آبادغرب باحمایت بیشترمسئولین شهرستان نقش موثری را در شهرستان و منطقه ایفا نماید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگارما گفت: اگر دانشکده فضای فیزیکی مناسب  و کافی در اختیار داشته باشد در آینده می توان جهت توسعه رشته های تحصیلی، پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد، با چشم انداز دورتر ، پذیرش دانشجویانی از استان های همجوار کشور عراق  اقدام لازم بعمل آورد. که قطعا در رشد و بالندگی فضای توسعه ای شهرستان بسیار مفید خواهد بود.

دکتر پیرو درخصوص نقش دانشگاه در تحقق شعار سال مقام معظم رهبری گفت: بطور کلی مسئولیت اجتماعی دانشگاه در قبال جامعه ،وظیفه ی خطیری است که دانشگاه رازی به عنوان دانشگاه مادر استان ، نقش محوری را  در این زمینه بر عهده دارد که اگر نگاه  مدیریت استان با نگاه دانشگاهی(علم و دانایی) در یک راستا قرار گیرد با توجه به تخصص ها و رشته های مختلف،  دانشگاه می تواند نقش هدایتگری در زمینه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … را داشته باشد و کمک کار مدیرست استان در امورات مختلف باشد. مخاطب اصلی  فرمایش مقام معظم رهبری درخصوص شعار سال،  تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی ، دانشگاه است که طبیعتا در فضای حکمرانی آموزش عالی استان میتوان به این ندای رهبری لبیک گفت و در این راستا دانشگاه رازی و دانشکده فنی مهندسی اسلام آباد برنامه هایی را برای تحقق شعار سال برنامه ریزی نموده اند.

وی با اشاره به ضعف مهارت آموزی در اقشار تحصیل کرده گفت: روند کار دانشکده های فنی و مهندسی به ویژه نگاه جدی دانشگاه رازی این است که دانشجویان علاوه بر آموزش تئوری،  آموزش عملی و مهارت کافی را در کارگاه های مختلف  بگذرانند چنین دانشجویانی با دانش  و مهارت قطعا” بعد از فارغ التحصیلی به راحتی جذب بازار کار می شوند.

رئیس دانشکده رازی اسلام آبادغرب در خاتمه عنوان کرد: از مسئولین ومردم این شهرستان تقاضامندم که این دانشکده را بعنوان یک اولویت جدی بشناسند چون سال ها پیش این دانشکده باید تبدیل به دانشگاه می شد، همکاری در این راستا موجب تقویت و توسعه مرکزیت علمی در غرب استان می شود  چرا که می توان با نیاز سنجی منطقه ای رشته های دانشگاهی نظیر شیلات با توجه به پتانسیل منطقه و رشته جنگل داری با توجه با بافت جنگلی منطقه زاگرس  و … را اضافه نمود که همه این موارد با حمایت مسئولین و مردم برای توسعه و بالندگی شهرستان آثار و برکات فراوانی را برجای می گذارد.

 

 

 

 

 

 

خبرنگار: احسان احمدی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :