به گزارش کلهرنیوز به نقل از  روابط عمومی و بین‌الملل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، تاثیرگذاری و اقناع یک هنر است و شخص موثر و متقاعد کنند یک هنرمند به شمار می‌رود. اما مشکلی که متأسفانه شاهدش هستیم آن است که عده‌ای دلسوزانه و از روی دغدغه دینی با یک سری واکنش‌های کلیشه‌ای اقدام به نهی از منکر می‌کنند در حالی که اصلا این‌کاره نیستند یعنی به مهارت متقاعدسازی مجهز نیستند و نمی‌توانند تأثیرگذار باشند.

در نتیجه می‌بینیم اکثر نیروهای مؤمن و خوب جامعه عملا به انفعال کشیده شده و احساس درماندگی می‌کنند. امروزه امر به معروف و نهی از منکر، علاوه بر آنکه با یک سری چالش‌های نظری روبروست، در مرحله کاربست و اجرا ناکارآمد است.

برای اینکه بتوانیم به سهم خود انحرافات و مفاسد جامعه را تغییر دهیم، باید قدم در دنیای «متقاعدسازی» بگذاریم. متقاعدسازی دیگران به انجام کار خوب و ترک کار بد، هنری است که باید آن را بدست آوریم. اگر امر به معروف و نهی از منکر با اصول و فنون متقاعدسازی همراه شود، تأثیر بسیار مهمی می‌تواند در تغییر جامعه ایفا کند.

در واقع سعی نویسنده این است تا امر به معروف و نهی از منکر را در دو حیطه صفات هدایتگر و شیوه‌های هدایتگری بررسی کند و از همین رو در ۶ فصل به مباحثی همچون، مفاهیم، مبانی و پیشینه نظری، منش هدایتگر، محتوای پیام هدایتگری، شکل پیام، شیوه ارائه پیام و امر به معروف و نهی ا زمنکر موثر در اماکن زیارتی می‌پردازد.

هدف از نگارش این کتاب برجسته‌سازی بعد ارتباطی امر به معروف و نهی از منکر با هدف تأثیرگذاری در جامعه است،همچنین مبحث متقاعدسازی، مبحثی نسبتا نو و کم‌پیشینه در امر به معروف و نهی از منکر است. این کتاب می‌تواند گفتمان متقاعدسازی”Persuasion” و تأثیرگذاری “influence” که گفتمان‌های ارتباطی‌اند را در ادبیات علمی امر به معروف و نهی از منکر وارد کند. این کار به نوعی یک بازخوانی و توسعه در بحث تأثیر در امر به معروف محسوب می‌شود و امید می‌رود که درآمدی بر سایر پژوهش‌ها در این زمینه باشد.

این اثر حاوی برخی مباحث و تحلیل‌های تخصصی مانند مبانی نظری متقاعدسازی که تنها متخصصان و پژوهشگران امر به معروف می‌توانند از آن بهره ببرند است، و همچنین می‌تواند راهنمای خوبی برای محققان و دانشجویان این حوزه قرار گیرد.

فصل پایانی کتاب  به امر به معروف در اماکن زیارتی اختصاص دارد که مخاطب آن به طور خاص خادمان و زائران بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع) هستند.

این کتاب در واقع به این سه سؤال اصلی که «چه کسانی بگویند؟» «چه بگویند؟» و «چگونه بگویند؟» پاسخ داده است، همچنین شیوه‌های «اعطای حق انتخاب»، «کاهش محافظه‌کاری»، «تکریم مخاطب»، «تحقیر منکر»، «گروه سازی»، «استفاده از واسطه نافذ»، «تکرار»، «تدریج»، «تثبیت» و شیوه‌های هدایتگری عملی در سه محور «الگودهی»، «اقدامات جذبی» و «اقدامات ردعی» مورد تحقیق قرار گرفته‌ است.

دکتر عبدالله عمادی، نویسنده این کتاب، دستاورد خاص پژوهش حاضر را ارائه محتواها و روش‌هایی جهت امر به معروف و نهی از منکر در حرم‌ها و اماکن زیارتی دانسته که متولیان، خادمان و عموم زائران با نحوه مقابله با منکرات موجود در این فضا آشنا شوند.

کتاب «مشق ارشاد؛ تأثیرگذاری و متقاعدسازی در امر به معروف و نهی از منکر» به روش تحلیل محتوا نگاشته شده و توصیف دقیق و کاملی از ویژگی‌های تأثیرگذار و متقاعدکننده هدایتگران اخلاقی ارائه می‌دهد و با تحلیل اطلاعاتی که از اسناد بدست می‌آورد، روش‌هایی را توصیه می‌کند.

کار نگارش این اثر بر اساس نوع اطلاعاتی که گردآوری می‌کند، از نوع تحقیقات اسنادی و نظری است که اطلاعات خود را به روش کتابخانه‌ای گردآوری کرده است البته در بخش‌های معدودی مانند بخش آخر کتاب از روش مصاحبه نیز استفاده شده است.

اثر حاضر در شمارگان ۵۰۰ نسخه در قطع وزیری نگاشته شده و در اختیار علاقمندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :