به گزارش کلهرنیوز به نقل از مهر، آخرین روزهای مجلس دهم در سال ۹۸ بحث شفافیت آرا نمایندگان مجلس مطرح شد و پایه و اساس شعارهای انتخاباتی کاندیدای مجلس یازدهم شد.

پس از پایان انتخابات و شکل گیری مجلس یازدهم در نخستین جلسه علنی مجلس، شفافیت در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و استارت کار شفافیت در مجلس یازدهم خورد.

فقط یک نماینده استان کرمانشاه داوطلب طرح شفافیت آرا شد!

طرح ارائه شده فراتر از شفافیت آرا نمایندگان بود و شفافیت عملکرد نمایندگان نیز به دنبال داشت که حضور نمایندگان در مجلس، شرکت در جلسات، گزارش عملکرد ماهانه کمیسیون‌ها و… از دیگر نکات طرح پیشنهادی بود که به ارتقای شفافیت و ارزیابی کمی نمایندگان در افکار عمومی کمک می‌کرد.

کشاکش جزئیات طرح شفافیت تا بهمن‌ماه ۹۹ ادامه داشت، تا سرانجام با کلیات طرح نهایی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، با ۱۵۳ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه مخالفت شد.

مطالبه عمومی از نمایندگان برای وعده شفافیت بازهم ادامه داشت تا در سال ۱۴۰۰ برای دومین بار طرح شفافیت البته با اصلاحاتی به صحن مجلس بازگشت.

فقط یک نماینده استان کرمانشاه داوطلب طرح شفافیت آرا شد!

جمعی از نمایندگان مجلس که نام ۲ نماینده از حوزه‌های انتخابیه استان کرمانشاه (محمد رشیدی و حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا) در آن بود طی نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار تسریع در روند تصویب طرح «شفافیت آرای نمایندگان» شدند، در نامه مذکور اجرای داوطلبانه شفافیت آرای نمایندگان امضا کننده مورد تاکید قرار گرفته بود.

سال گذشته پیشنهاد راه اندازی سامانه شفافیت داوطلبانه آرای نمایندگان مطرح شد اما در سال ۱۴۰۱ نتیجه‌ای نداشت تا اینکه در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۲ خبر جدیدی از «شفافیت» نمایندگان منتشر و تیتر یک رسانه‌ها شد. «وعده انتخاباتی» که امروز به یک «مطالبه مردمی» تغییر پیدا کرده است.

در این مرحله از طرح شفافیت آرای نمایندگان داوطلب در سامانه https://trvotes.parliran.ir در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت.

فقط یک نماینده استان کرمانشاه داوطلب طرح شفافیت آرا شد!

در این مرحله ۷۹ نماینده به صورت داوطلبانه نسبت به شفافیت آرا خود در سامانه مذکور اقدام کردند که از ۸ نماینده استان کرمانشاه فقط نام یک نماینده (محمد رشیدی) دیده می‌شود که جای تأمل دارد شعار فراموش شده شفافیت در منظر مجمع نمایندگان چه جایگاهی دارد.

گذشته از اینکه شفافیت آن هم در آرای نمایندگان مخالف‌هایی دارد و نیز موانع، معایب و چالش‌های جدی برای این طرح برشمرده می‌شود، طرح شفافیت حامیان و محاسنی دارد که به نظر منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

شفافیت شعار انتخاباتی جریانات سیاسی در انتخابات ۹۸

امیر مهتران دبیر مجمع مطالبه گران استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شفافیت از جمله شعارهای انتخاباتی طیف‌های مختلف سیاسی در انتخابات ۱۳۹۸ برای رسیدن به کرسی‌های سبز رنگ مجلس شورای اسلامی بود.

وی ادامه داد: از نخستین روزهای مجلس یازدهم شفافیت بارها در مجلس مطرح و هر بار به بهانه‌ای رأی نیاورد.

دبیر مجمع مطالبه گران استان کرمانشاه تصریح کرد: هرچند در سال آخر مجلس یازدهم شفافیت داوطلبانه در دستور کار مجلس قرار گرفت اما این کافی نیست و فرسنگ‌ها با «وعده انتخاباتی شفافیت» فاصله دارد.

شفافیت فقط یک نماینده در مجمع نمایندگان کرمانشاه قابل قبول نیست

وی با انتقاد از عملکرد مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مساله شفافیت، گفت: در امضای نامه درخواست شفافیت فقط ۲ نفر از ۸ نماینده استان کرمانشاه در لیست بودند که امروز با شفافیت داوطلبی فقط اسم یک نماینده را در این لیست می‌بینیم.

فقط یک نماینده استان کرمانشاه داوطلب طرح شفافیت آرا شد!

مهتران خاطرنشان کرد: انتخابات نزدیک است و مردم کرمانشاه قطعاً با در نظر گرفتن مؤلفه‌های مهم از جمله عملکرد نمایندگان در بزنگاه‌های حساس مجلس به ویژه در همین شفافیت داوطلبی پای صندوق رأی خواهند رفت.

وی شفافیت را تنها راه علاج لابی گری دانست و مطرح کرد: نمایندگانی که داوطلبانه به استقبال طرح شفافیت رفته‌اند به دنبال پاک کردن ذهنیت بد در خصوص لابی گری نمایندگان در برخی رأی گیری ها هستند و به نظر می‌رسد بالا رفتن آمار داوطلبان برای پیوستن به طرح شفافیت زمینه ساز افزایش مشارکت در انتخابات آینده را به دنبال خواهد داشت.

دبیر مجمع مطالبه گران استان کرمانشاه یادآور شد: همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند امسال مساله مهم انتخابات را پیش رو داریم که باید همه ما با بالا بردن اعتماد عمومی در راستای افزایش مشارکت مردمی در انتخابات اقدام کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :