به گزارش کلهرنیوز، به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، شهر اسلام‌آبادغرب با جمعیت ۱۰۰هزارنفری روزانه بالغ بر ۱۰۰تن زباله تولید کرده که دفع این زباله‌ها و پسماندهای شهری امروزه به مشکل و معضلی اساسی برای شهر تبدیل شده است.

در شهرستان اسلام‌آبادغرب سال‌ها است که دفن غیر اصولی و نفوذ شیرابه به آب‌های زیر زمینی به یکی از معضلات محیط زیست بدل شده، این موضوع بارها به نارضایتی عمومی منجر شده که هر بار با شکایت مردم آن مناطق و ورود مدعی‌العموم محل دفن زباله پلمب شده و به مکان دیگری منتقل شده است که این عامل علاوه بر ایجاد آلودگی‌های گوناگون، مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی متعددی را به‌دنبال خواهد داشت.

در سال ۷۹بیش از چهار هکتار زمین در محل ورودی شهر گهواره برای احداث کارخانه بازیافت تهیه و کار تسطیح زمین نیز انجام شد، اکنون با وجود اینکه ۲۳سال از زمان آغاز این پروژه می‌گذرد، همچنان پروژه مذکور به بهره‌برداری نرسیده است.

در دوره‌های مختلف شورای اسلامی شهر و نمایندگان ادوار مجلس و شهرداران متعدد در اسلام‌آبادغرب شعار احداث کارخانه بازیافت در رأس شعارهای تبلیغاتی و انتخاباتی قرار داشت تا اینکه بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان  کارخانه بازیافت زباله و کود آلی اسلام‌آبادغرب با مشارکت سهامداران در دهم اردیبهشت سال ۱۳۹۶ کلنگ‌زنی شد.

سهامداران پروژه کارخانه بازیافت شامل شهرداری‌های اسلام‌آبادغرب، دالاهو، گهواره ،حميل و سرمست بودند که در این میان ۶۰درصد سهام متعلق به شهرداری اسلام‌آبادغرب و مابقی شهرداری‌ها نسبت به جمعیت خود از ۴۰درصد باقیمانده سهم داشتند.

تولید ۱۰۰تن زباله در اسلام‌آبادغرب نیازمند ساماندهی است

احد جلیلیان؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: یکی از معضلات جوامع امروزی در کشور ما و به‌ویژه در استان کرمانشاه مبحث سوءمدیریت پسماند است که حداقل برای سرانه هر نفر ۵۰۰ تا ۶۵۰گرم تولید پسماند وجود دارد.

وی با بیان اینکه در دنیا بحث پسماند به فرصتی تبدیل شده، افزود: در استان کرمانشاه توسط کارآفرین و متخصص بازیافت تحت عنوان پروژه RDF هر آنچه زباله داشته باشند به‌عنوان سوخت در اختیار صنایع استان قرار می‌گیرد تا هم چرخ تولید کارخانه‌ها بچرخد و هم اینکه معضلات زیست محیطی برطرف شود.

 جلیلیان خاطرنشان کرد: در اوایل دهه ۸۰ منابع طبیعی این جایگاه فعلی را به‌عنوان محل احداث کارخانه بازیافت به شهرداری اسلام‌آبادغرب واگذار کرد اما متأسفانه طی چندسال گذشته این طرح عملیاتی نشده است.

وی افزود: محیط زیست یک دستگاه نظارتی است و اعتباری در این رابطه ندارد بلکه تنها در رابطه با مدیریت پسماند بر حسن اجرای این قانون نظارت دارد اما اگر پیمانکار برای تکمیل این طرح پای کار بیاید از صندوق ملی محیط زیست حمایت‌های لازم را انجام می‌دهیم.

جلیلیان تصریح کرد: در شهرستان اسلام‌آبادغرب بنابر فصول سال ۹۰ تا ۱۰۰ تن تولید زباله وجود دارد که نیازمند ساماندهی است و قانون‌گذار این وظیفه را برعهده شهرداری گذاشته و هرگونه حمایت، نظارت و آموزشی لازم داشته باشد سازمان محیط‌زیست پیش‌قدم است.

آماده انتقال خط کارخانه بازیافت به اسلام‌آبادغرب هستیم

هایده شیرزادی؛ کارآفرین و مؤسس نخستین کارخانه بازیافت کشور نیز در کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: برای احداث و تکمیل کارخانه بازیافت اسلام‌آبادغرب چندین بار از دولت بودجه گرفتم اما هر بار شهرداران مختلف با ادامه و تکمیل طرح مخالفت کردند.

وی افزود: سایت بازیافت اسلام‌آبادغرب حدود ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سال ۹۷قرارداد خرید ماشین‌آلات بسته شد و حتی ۱۰درصد مبلغ آن نیز پرداخت شد و تعدادی از ماشین‌آلات وارد شد که شهردار وقت(همایون نوری) جای خود را به شهردار بعدی (حمیدی تبار) داد و در این میان تحریم‌های کشور آغاز شد و متأسفانه بعد از آن اعتبار لازم به این طرح اختصاص پیدا نکرد و ماشین‌آلات وارداتی از دست رفت.

شیرزادی گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان کرمانشاه قرار بود بودجه‌ای به این طرح اختصاص یابد که متأسفانه عملیاتی نشد.

وی افزود: ما پیشنهاد دادیم اگر شهرداری‌های منطقه پای کار بیایند و اعتبار لازم را اختصاص دهند و زیرساخت‌های لازم را مهیا کنند، قراردادی با شرکت بازیافت کرمانشاه بسته شود که بر اساس آن یک خط کارخانه بازیافت را به اسلام‌آبادغرب انتقال دهیم و به‌صورت اجاره‌ای مدیریت آن را به‌عهده بگیریم و ظرف سه ماه طرح را به بهره‌برداری برسانیم

این کارآفرین دوستدار زمین عنوان کرد: بنده هیچ انگیزه و چشم‌داشتی نسبت به این طرح ندارم اما به‌عنوان یک فرد بومی هر وقت از این منطقه عبور می‌کنم و زباله‌های کنار جاده و طبیعت را می‌بینم  واقعاً دلم برای محیط زیست می‌سوزد.

 شهرداری‌ها برای تأمین اعتبار خرید ماشین‌آلات پای کار نیامدند

محمدی‌زاد؛ مدیرعامل شرکت بازیافت و مدیریت پسماند شهرداری‌های اسلام‌آبادغرب و دالاهو نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، گفت: چهار هکتار زمین برای این طرح اختصاص داده شده که سه هزار و ۸۰۰متر سوله‌سازی در آن انجام شده همچنین محوطه‌سازی، شن‌ریزی، بیس و تسطیح محوطه انجام شده و تمام مجوزهای لازم از ادارات ذی‌صلاح گرفته شده و هزینه امتیاز برق نیز واریز شده است.

وی افزود: تهیه ماشین‌آلات مورد نیاز طرح بازیافت در سال ۹۶ توسط مشاور طرح و وارد کننده ماشین‌آلات در دستور کار قرار گرفت و ماشین‌آلات به گمرک کرمانشاه وارد شد اما تأمین اعتبار لازم توسط پنج شهرداری (اسلام‌آبادغرب، دالاهو، گهواره، حميل و سرمست) صورت نگرفت و هزینه ماشین‌آلات جمع‌آوری نشد.

 محمدی‌زاد گفت: هزینه خرید و ورود ماشین‌آلات بازیافت به کشور در سال ۹۶ حدود ۱۰ میلیارد تومان بود که هم‌اکنون بیش از ۷۰میلیارد تومان برآورد می‌شود  و از طرفی به‌دلیل تحریم‌ها امکان ورود این دستگاه‌ها به کشور وجود ندارد.

وی افزود: در صورت تأمین منابع مالی این طرح در مدت کمتر از یک سال به بهره‌برداری خواهد چرا که یک طرح بسیار خوب زیست‌محیطی است که واقعا جوابگوی نیازهای ما است و باید این کار زودتر صورت می‌گرفت.

محمدی‌زاد گفت: با بهره‌داری از این طرح زمینه اشتغالزایی مستقیم ۴۰نفر و غیر مستقیم ۱۰۰نفر فراهم خواهد شد و از آنجا که تولیدات این کارخانه بازیافت یک کود آلی است می‌تواند مصارف کشاورزی داشته باشد و در آینده تأمین کننده یک درآمد پایدار برای شهرداری‌ها خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، با پیگیری برای رفع مشکلات پروژه پسماند شهرستان اسلام‌آبادغرب این برنامه زیست‌محیطی با کمک مسئولان نظارتی و مدیران دولتی و با تخصیص بودجه لازم، علاوه بر بازیافت طلایی که زیر خروارها خاک دفن می‌شود یکی از مشکلات زیست محیطی منطقه حل شده، همچنین زمینه اشتغال مسقیم و غیرمستقیم چند ۱۰۰نفر از جوانان در شهرستانی با آمار بالای بیکاری فراهم می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :