به گزارش کلهرنیوز به نقل از تسنیم، بیست ‌و ششمین آیین روز ملی صادرات کرمانشاه امروز با حضور استاندار، رئیس اتاق کرمانشاه، تعدادی از نمایندگان مجلس، جمعی از مدیران و فعالان اقتصادی کرمانشاه برگزار شد و از صادرکنندگان برتر استان تجلیل به عمل آمد و تعدادی از صادرکنندگان نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

حیدر کدیور رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در این مراسم اظهار داشت: اگرچه صادرات تنها به یک محدود نیست اما روز ملی صادراتی بهانه‌ای است که در کنار تجلیل از فعالین این عرصه، بار دیگر دغدغه‌ها و چالش‌های پیش روی صادرات را بازگو کنیم تا مورد توجه دولتمردان قرار گیرد.

‌‎وی به صادرات نزدیک به دو میلیارد دلاری از مرزهای کرمانشاه و سهم ۳۹ درصدی از صادرات ایران به عراق از طریق این استان اشاره کرد و گفت: این میزان صادرات تنها حاصل مجاهدت تجار و صادرکنندگانی است که موانع داخلی و خارجی مانع از اراده آنها نشده و توانسته‌اند پرچم کالا و خدمات ایرانی را در نقاط مختلف دنیا برافراشته کنند.

رئیس اتاق کرمانشاه افزود: قطعا اگر برخی موانع وجود نداشت ظرفیت آن را داشتیم که میزان صادرات استان کرمانشاه را به چند برابر ارقام اکنونی افزایش دهیم اما موانعی مانند زنجیر دست و پای صادرکنندگان را بسته است که شاید اصلی‌ترین آن را بتوان رفع تعهدات ارزی عنوان کرد که همه شما بزرگواران طی چند سال اخیر با آن مواجه شدید.

‌‎کدیور با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور را در می‌کنیم و عقیده داریم ارز حاصل از صادرات حتما باید به کشور برگردد گفت: اما روش‌های بازگشت ارز قطعا نیازمند بازنگری است زیرا چند روش محدود کنونی نمی‌تواند برای صادرکنندگان راهگشا باشد.

‌‎وی افزود: از سوی دیگر تجارت ما با برخی کشورها خصوصا عراق و افغانستان که از شرکای تجاری اصلی ما هستند عمدتا بر پایه ریال است که این امر بازگشت ارز صادرات را دشوار می‌کند.

‌‎رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه از موانع دیگری که پیش روی صادرات وجود دارد نیز یاد و خاطرنشان کرد: از جمله این موانع نبود حمل یکسره کالا برای صادرات به عراق که باعث شده فرآیند تخلیه و بارگیری کالاها اتلاف سرمایه و زمان را برای صادرکنندگان به همراه داشته باشد.

به گفته کدیور، ‎قوانین دست و پاگیر و ممنوعیت‌های ناگهانی صادرات برخی کالاها نیز چالش اصلی دیگر فعالین حوزه صادرات خصوصا در بخش کشاورزی است.

‌‎وی معتقد است همه این چالش‌ها در شرایطی وجود دارد که در فضای بین‌الملل نیز تحریم‌های ظالمانه دشمن دست و پای صادرکننده ایرانی را گرفته و باعث شده در زمینه نقل و انتقالات مالی، ورود به برخی بازارها و غیره با مشکل مواجه شویم.

‌‎کدیور با بیان اینکه همه این مشکلات زیر سایه اراده پولادین فعالین بخش خصوصی و البته همراهی و حمایت دولتمردان تسهیل خواهد شد، گفت: امیدواریم در سال‌های آتی شاهد رشد چشمگیر صادرات خصوصا از استان‌های مرزی از جمله کرمانشاه باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :