به گزارش کلهرنیوز به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی  مرصاد، یکی از بزرگترین طرح‌های ملی استان کرمانشاه که به‌طور مستقیم شهرستان گیلانغرب را به مرز سومار متصل و زمینه توسعه گیلانغرب و استان کرمانشاه را فراهم می‌کند احداث جاده ارتباطی است که از چندین سال گذشته در محور گیلانغرب، زله‌زرد به سومار کلید خورده است.

دقیقا بهمن‌ماه  ۹۸ بود که  تیتر امید بخشی در خصوص آغاز  احداث جاده «زله‌زرد» گیلانغرب – سومار در رسانه‌ها منتشر شد،
اهمیت این خبر از آن جهت بود که  مردم منطقه محروم گیلانغرب از سال ۹۴ تاکنون با هزاران آرزو چشم  امید  به یک بستر اشتغالزا بنام بازارچه مرزی سومار دوخته بودند.

با وجود اینکه اینکه بارها با حضور  مسئولان کشوری و استانی  قبای بازارچه رسمی برتر  این کریدور مرزی رفت اما هنوز برای داشتن نام یک بازارچه رسمی که هم در امروز واردات و هم در حوزه صادرات سهمی در برون‌رفت منطقه از محرومیت داشته باشد  به دلیل چالش زیر ساخت‌ها، شایستگی لازم را کسب نکرده است.

یکی از مشکلات برجسته‌ای که بازارچه سومار با آن مواجه است نداشتن یک راه ترانزیتی امن، پایدار، با کیفیت و محوری به عنوان زیر ساخت اصلی است بنا بر تدبیر دولت در سال‌های منتهی به ۱۳۸۸ اقداماتی پایدار برای تحقق بستر راه‌های منتهی به بازارچه سومار و سهل‌الوصول شدن راه دسترسی، ساخت راه  استاندارد گیلانغرب، زله‌زرد به سومار در دستور قرار گرفت و در همان سال ۸۸ فاز اول کلید خورد.

شوربختانه روند پیشرفت فیزیکی این پروژه حیاتی ترانزیتی در فازهای دوم  که با طول ۲۹ کیلومتر به پیمان رفت و فازهای بعدی، در سال‌هایبعد  در اجحافی بزرگ در سایه بحران اعتباری  به شکلی بسیار کُند در حال انجام است.

تزریق اعتبارات قطره‌چکانی  و روند کند  پیشرفت این شریان سرنوشت‌ساز اقتصادی برای گیلانغرب اکنون چالش بزرگی در راستای به حاشیه کشاندن فعالیت بازارچه مرزی سومار است، در حالی که در قیاس با روند پیشرفت راه زله‌زرد، شاهد هستیم استان همجوار با چه تقلا و فعالیت روزافزونی در حال تعریض و توسعه راه‌های منتهی به سومار است.

پیشرفت ۴۵ درصدی قطعه دوم جاده زله‌زرد

پروین در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، درخصوص آخرین وضعیت احداث جاده زله‌زرد به عنوان زیر ساخت حیاتی برای نقش‌آفرینی بازارچه سومار، گفت: جاده زله‌زرد به‌طول ۵۸ کیلومتر است که فاز اول شامل قطعه الف به‌طول ۸ کیلومتر از محل میدان مقاومت تا تنگ گلم  و قطعه یک به‌طول ۶ کیلومتر از تنگ گلم تا قبل از پل بزرگ کنگاکش است که برای اجرا و تکمیل این دو قطعه در مرحله پیمان‌سپاری هستند.

مقام عالی دولت در شهرستان گیلانغرب تصریح کرد: قطعه دوم پروژه از پل کنگاکش تا ۵ کیلومتری سومار بطول ۲۹ کیلومتر در حال انجام است و تقریبا پل‌های کوچک مسیر غیر از پل بزرگ (رودخانه کنگاکش) احداث شده‌اند و عملیات خاک‌برداری و خاک‌ریزی مسیر قطعه فوق در حال انجام است و درمجموع این پروژه حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پروین در پاسخ به این سوال که پیشرفت کلی پروژه به عنوان زیر ساخت مطرح  بازارچه سومار چقدر است، پیشرفت فیزیکی کلی پروژه را حدود ۳۵ درصد اعلام کرد و گفت: قطعه سوم نیز به‌طول ۱۵ کیلومتر از ۵ کیلومتری شهر سومار تا ابتدای پایانه مرزی سومار است که  بخشی از مسیر خروجی از شهر سومار تا ابتدای پایانه مرزی  نیاز به تعریض و روکش دارد ضمن اینکه امسال نیز حدود ۶ کیلومتر از محور ورودی به شهر سومار تعریض و اجرای روکش شده است.

از آنجا که مرز سومار با کمترین فاصله با بغداد در کشور عراق قرار دارد، احداث پروژه  جاده زله‌زرد سومار سهم بزرگی در کوتاه شدن مسیر گیلانغرب – سومار خواهد داشت یعنی ۴۵ دقیقه کاهش زمان تردد که این مولفه‌ای چشمگیر برای انتخاب این مسیر  در راه نیل به تجارت در آن سوی مرز سومار و سهیم شدن در ایام منتهی به اربعین و تردد زوار به عتبات عالیات است که تا این لحظه نبود زیرساخت‌ها این بازارچه را در پوشیدن قبای یک بازارچه رسمی ناکام گذاشته و قطعا مردم محروم این منطقه نیز بی‌بهره از تبعات یک مرز رسمی به تمام معنا هستند.

سرعت بخشیدن به ساخت و تکمیل جاده گیلانغرب مسیر را کوتاه‌تر می‌کند

مهدوی یکی از رانندگان بخش ترانزیت کالا  که در بازارچه سومار فعالیت دارد، در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، گفت: برای هر راننده ترانزیتی کیفیت و امنیت راه در حوزه صادرات و واردات اهمیت زیادی دارد  اما ما درخصوص بازارچه سومار با یک راه با کیفیت مواجه نیستیم.

وی افزود: راه باریک  و پر از چاله  قدیمی گیلانغرب ویژنان به سومار  واقعا طاقت فرسا است، از سوی دیگر راه ایوان‌زرنه هم به دلیل راه باریک منتهی به پرتگاه‌ها و پیچ‌های تنگ کوشک منتهی به سومار هم واقعا مشکل دیگر  تردد صادرات در مرز منتهی به سومار  است.

این راننده ترانزیتی گفت: واقعا سرعت بخشیدن به ساخت و تکمیل جاده گیلانغرب، زله‌زرد به سومار هم مسیر را کوتاه‌تر می‌کند و هم با یک جاده تازه ساز و ایمن کا را برای ما رانندگان سهل‌تر و روند تردد در مسیر صادرات را آسان‌تر  می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد، مرز سومار و بازارچه مرزی آن به عنوان یک ظرفیت بالقوه نه صرفا به عنوان یک مسیر صادرات محدود به کشور عراق است بلکه   می‌تواند هم در حوزه  واردات و راه‌اندازی تجارت چمدانی پیله‌وری و هم تردد زوار،   به مراتب  نقش‌آفرینی کند و برای تحقق این مهم  باید مسئولان کشوری و استانی به دور از اهمال و فرصت‌سوزی، نقش‌آفرینی خود در تحقق این ظرفیت حیاتی را دوچندان کنند.

مرز سومار درفاصله ۵ کیلومتری شهر سومار قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب ۶۰ کیلومتر است، فاصله سومار در نوار مرزی جمهوری اسلامی ایران با شهر مندلی عراق ۱۵ کیلومتر است و در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک‌ترین شهر به بازارچه مرزی سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است همچنین بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده است و اکنون عمده کالا از این معبر به استان‌های شرقی عراق صادر می‌شود.

جنگلی‌نیا؛ فعال رسانه‌ای

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :