به گزارش کلهرنیوز، مساجد و تکایای زیبایی که از سالیان دور مأمنی برای روح‌های بی قرار بوده‌اند از ویژگی‌های بارز استان کرمانشاه است که می‌توان به واسطه آن کرمانشاه را شهر مساجد و تکایای مینیاتوری عنوان کرد.

مسجد عمادالدوله یکی از مهم‌ترین مساجد استان کرمانشاه است که در دل بازار سنتی و قدیمی شهر کرمانشاه به نام تاری که بازار واقع شده، این مسجد تاریخی که در اواخر قرن ۱۳ هجری قمری در دوره قاجار احداث شد فاقد گنبد و گلدسته است اما این مسجد همچنان به‌عنوان محل برگزاری نماز استفاده می‌شود و امکان بازدید از آن وجود دارد.

مسجد عمادالدوله در مدخل مسجد و بازار زرگرها در سال ۱۲۸۵ توسط امام قلی میرزا ملقب به عمادالدوله نوه فتحعلی شاه قاجار ساخته شده اما این مسجد در میان مردم کرمانشاه قاپی شاه نجف شهرت خاصی دارد.

ماجرای درب قاپی شاه نجف چیست؟

ماجرا از این قرار است که در همان سال‌های نخستین ساخت مسجد عمادالدوله در سال ۱۲۸۵ که بانی خیر ساخت این مسجد یکی از درهای حرم حضرت علی (ع) را به کرمانشاه آورد و در این مسجد نصب می‌کند و به‌جای آن در نقره‌ای دیگری را وقف آستانه علوی کرد از همین رو این در که متعلق به دوره صفویه است بیش از ۱۲۰ سال است که به عنوان یک یادگاری در دل بازار زرگرها قرار دارد و از همان سال‌ها تاکنون به “قاپی شاه نجف” معروف است.

زندگی مردم کرمانشاه به واسطه قرار داشتن در مسیر نجف و کربلا همیشه ارادت خاصی به ساحت و آستان منور این ۲ امام معصوم داشته و جز تدین و دینداری از این مردم یاد نخواهد شد به همین اساس همیشه میهمانوازی مردم این خطه از کشور از زائران مسیر کربلا و نجف زبان زده بوده است.

کرمانشاه از قدیم الایام به دروازه نجف معروف بوده و مردم این شهر و دیار خود را محب اهل بیت و شیعه امیرالمومنین می‌دانند از همین رو خداوند در ۱۲۰ سال پیش مقدر کرد به واسطه عمادالدوله مردم دروازه نجف میزبان درب حرم حضرت علی (ع) باشند و به عنوان یادگاری از این امام مظلوم شیعیان به آن توسل کنند.

اگر سری به بازار قدیمی زرگرها یا همان تاری که بازار زده باشید سراغ مسجد عمادالدوله و قاپی شاه را از هر طلا فروش و کاسبی که بگیرید به راحتی و بهتر از هرکسی می‌توانند شما را راهنمایی کنند و اگر تنها چند دقیقه رو به روی این در و مسجد توقف داشته باشید خواهید دید که مردم از زیارت درب حرم مولای متقیان نیز دریغ نکرده و از آن حاجت می‌گیرند.

«قاپی شاه نجف» یادگاری۱۲۰ ساله حرم امیرالمومنین در بازار کرمانشاه

باز اگر نگاهی به ظاهر درب قاپی شاه بندازید خواهید دید که قفل و دستگیرهای این درب با پارچه‌های سبزی که مردم برای رفع گرفتاری و طلب حاجاتشان به آن بستند پوشیده شده و این جز اعتقاد عمیق و حب مردم به این درگاه پیامی را منتقل نمی‌کند.

کسبه این راسته از بازار رونق کسب و کارشان را مدیون این درگه می‌دانند و نسبت به وجود این مسجد و درب قاپی شاه را سعادتی می‌دانند که خداوند نصیبشان کرده با این حال خبرنگار خبرگزاری مهر کرمانشاه به مناسبت شهادت امیر المومنین علی (ع) سری به بازار زرگرها زده و با کاسبان مجاور این مسجد به گفت‌وگو پرداخته است.

در ۲ طرف درب ورودی قاپی شاه سکوهایی قرار دارد که حال و هوای معنوی این مکان هر رهگذری را به خود جلب می‌کند تا لحظاتی را آنجا بنشیند و درد و دلی با صاحب این درب در نجف اشرف داشته باشد.

مردم برای حاجاتشان به زیارت «قاپی شاه نجف» می‌آیند

یکی از صاحبان مغازه که دقیقاً در رو به روی این مسجد مغازه داشت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این مسجد و درب هر روز میزبانی رهگذران بسیاری است و تاکنون روزی در این بازار مشاهده نشده که این درب زیارت کننده نداشته باشند.

وی افزود: علاوه بر مردم کرمانشاه حتی گردشگرانی که از شهرهای دیگری به کرمانشاه سفر می‌کنند به واسطه تعاریفی که از این درب و مسجد به گوششان رسیده حتماً به اینجا سر می‌زنند و به واسطه همین جاذبه هم که شده از بازار زرگرها به عنوان یک بازار قدیمی و سنتی دیدن می‌کنند و به همین دلیل کسبه این بازار رونق کسب و کارشان را مدیون وجود این مسجد و درب حرم امام علی (ع) می‌دانند.

این کاسب بازار زرگرها به اشاره به اینکه مردم کرمانشاه همگی ارادتمند امام علی (ع) هستند، تصریح کرد: از نظر من این مسجد و درب قاپی شاه مانند زیارتگاه کوچکی است که هر روز عده‌ای برای زیارت آن به اینجا می‌آیند و حاجتشان را از امیرالمومنین می‌خواهند.

وی ادامه داد: حرکتی که در بین زیارت کنندگان این درب معمولاً رواج دارد و دیده می‌شود این است که هرکس هر حاجتی که دارد قفل درب را می‌گیرد و چندین بار آن را به در می‌کوبند و این نمادی است که یعنی ما برای طلب و درخواست حاجت خود به در خانه امیرالمومنین آمده و بر در این خانه می‌کوبیم تا صاحب خانه تقاضای ما را اجابت کند.

این کاسب همجوار مسجد عمادالدوله و قاپی شاه نجف در پایان خاطر نشان کرد: در اعیاد و ایام خاص سال به ویژه روز شهادت امیرالمومنین در این مسجد مراسمات برپاست اما این درگاه و مسجد با وجود ارادتمندان بسیاری که دارد نیازمند معرفی بیشتری دارد چرا که بسیاری از مردم هنوز اینجا را نمی‌شناسند و برخی از زیارت کنندگان برای نخستین بار است که حکایت این درب و مسجد را شنیدند و به دیدن آن می‌آیند.

قاپی شاه نجف به عنوان یک اثر تاریخی و دینی در سال بهمن ماه سال ۱۴۰۰ به ثبت ملی رسیده است.

/منبع:به نقل از مهر

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :