به گزارش کلهرنیوز ، ثریا شهبازی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: این جشنواره قرار است با همکاری سازمان کوهنوردی فرانسه، فدراسیون کوهنوردی ایران، اداره کل ورزش و جوانان و هیات کوهنوردی کرمانشاه، در دیواره کوه بیستون برگزار شود.
وی با بیان اینکه ازابتدا قرار بود این جشنواره هر ۲ سال یکبار برگزار شود، گفت: امسال و با یک دوره توقف، چهارمین دوره آن برگزار خواهد شد.
شهبازی زمان پیشنهادی برای برگزاری این دوره از جشنواره را ۲۹ مهر تا پنجم آبان سال جاری ذکر کرد و گفت: مسئولان فدراسیون نیز با این تاریخ موافقت کرده اند.
رئیس هیات کوهنوردی کرمانشاه ادامه داد: دیواره سنگ نوردی بیستون پنجمین دیواره بلند جهان و بلندترین دیواره کشور است که ۱۲۰۰ متر ارتفاع دارد و تاکنون بیش از ۱۰۰ مسیر آن بازگشایی شده است.
وی همچنین با اشاره به سفر اخیر رئیس فدراسیون کوهنوردی کشور به کرمانشاه و دیداری که با برخی مسئولان استان داشته است، گفت: در این دیدار قرار شد تا ستاد جشنواره بزودی در استان راه اندازی شود.
شهبازی در پایان از آمادگی کامل استان برای برگزاری چهارمین جشنواره جهانی سنگ نوردی بیستون خبر داد و گفت: پیش بینی می شود در این جشنواره بیش از ۱۵۰ سنگ نورد داخلی و خارجی از کشورهای مختلف شرکت کنند.
دوره های اول تا سوم جشنواره جهانی سنگ نوردی بیستون به ترتیب در سال های ۸۹، ۹۱ و ۹۳ برگزار شد.
در آخرین دوره این رقابت ها، ۱۷۹ سنگ نورد داخلی و خارجی از کشورهای مانند ایتالیا، فرانسه، اسلونی، سوئیس، آمریکا، اتریش، سوئد، فنلاند، استرالیا، آلمان، لهستان، تونس و دانمارک حضور داشتند.
در محوطه تاریخی بیستون که در ۳۰ کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده تاکنون بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده که مهمترین آن کتیبه و سنگ نگاره های داریوس هخامنشی است که به ثبت جهانی رسیده است.
با توجه به استقبال گردشگران خارجی و داخلی از محوطه تاریخی بیستون طی سال های اخیر کاروانسرای شاه عباسی به منظور اسکان مهمانان به هتل تغییر کاربری داده است.

 

 

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :