بررسی روند تحولات اقتصادی در بخش‌های مختلف کشورمان این نکته را یادآوری می‌کند که بسیاری از واکنش‌ها و تحولات اقتصادی در ایران نه به دلیل متغیرهای اقتصادی و واکنش خود به خودی اقتصاد؛ بلکه ناشی از سوء مدیریتی نهادینه شده در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور است و همین روند عاملی بوده برای آسیب‌پذیرتر شدن آن در شرایط متفاوت داخلی و خارجی است.
شاید اگر بخواهیم نگاهی کوتاه مدت به تحولات اقتصادی داخل مرزهای ایران داشته باشیم، حجم بالای نقدینگی متهم ردیف اول این جریان شناخته و معرفی شده باشد که البته صحیح هم بوده؛ اما نباید فراموش کنیم سیاست‌های اشتباه و مدیریت غیرعلمی باعث شده تا این حجم بالای نقدینگی در اقتصاد کشورمان جریان یافته و در بسیاری از موارد مشکلات عمده‌ای به اقتصاد ایران اسلامی تحمیل کند.
در این زمینه اگر موشکافانه به معضل مدیریتی توجه داشته باشیم، در خواهیم یافت ضعف سیستماتیک مدیران اقتصادی در بخش‌های و دوره‌های مختلف عاملی است بر تصمیم‌گیری‌های مقطعی که همانند مسکنی برای یک بیمار بدحال است. مسکنی که نه تنها بهبودی در این شرایط ایجاد نمی‌کند، بلکه هزینه‌های گسترده‌تری را هم برای بیمار و اطرافیانش به ارمغان خواهد آورد.
سیاست‌های ارزی، بسته‌های حمایت از تولید، تصمیم‌گیری‌های صادراتی همه و همه براین نکته تاکید دارند که مدیریت موجود ظاهرا به هر دلیل شناخت دقیقی از شرایط نداشته و توان مدیریتی آن طی دوران عادی یا حتی بحرانی را نداشته‌اند که شاهد مثال آن بروز بحران‌ها یا چالش‌های اقتصادی در مقاطع مختلف است.
به این ترتیب حتی اگر فرض براین باشد که سناریوهایی برای درمان اقتصاد ایران گاهی مطرح شده باشد؛ نگرش مقطعی، تصمیم‌گیری‌های روزانه فارغ از توجه آثار بلند مدت آن تاجایی ادامه یافته که می‌بینیم وخامت حال بیمار – اقتصاد ایران – به ادامه چنین سیاست‌گذاری‌هایی دامن زده و همواره مسئولان و تصمیم‌گیرندگان اقتصادی کشور را وادار به تصمیمات عجولانه یا غیرکارشناسی خواهد کرد. اما به راستی راهکار و درمان اساسی در این زمینه چیست تا حداقل مانع از زیان بیشتر باشیم؟
دراین شرایط بجای اینکه تیم‌اقتصادی بازهم به دنبال یافتن راه‌حلی مقطعی باشد و به قول معروف اندرخم یک کوچه دوباره سیاست‌گذاری کند، بد نیست نظر کارشناسان و متخصصان اقتصادی مدنظر قرار گرفته و یکبار برای همیشه با تعویض و تغییر تیم مدیریت اقتصادی در راستای اهداف بلند مدت و منافع ملی کشورمان گام برداریم.

دکتر محمد نصر اصفهانی / اقتصاددان

این خبر را به اشتراک بگذارید :