به گزارش کلهرنیوز،  فروغ السادات بنی هاشم امروز سه شنبه در آئین رونمایی از محصولات گواهی شده زنان روستایی استان کرمانشاه اظهار داشت: علی رغم اینکه در حال حاضر در روستاهای کشور اقدامات شایسته‌ای صورت گرفته و دغدغه روستاییان اینترنت با خط تلفن است اما در کنار اتفاقات خوب شاهد صحنه‌های ناخوشایندی هستیم که مهاجرت از روستاها را افزایش داده است و تعداد زیادی روستاها را ترک می‌کنند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: این روزها بیکاری فزاینده‌ای که جوانان با آن دچار هستند چهره‌های ناخوشایندی است که همه مردم را درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های توسعه عمدتاً سرمایه محور بود و به رشد اقتصادی توجه داشت، گفت: در وزارت جهاد کشاورزی این برنامه‌ها یک حلقه مفقوده داشت به همین دلیل شاهد رویداد مهاجرت روستاییان به شهر بودیم.

بنی هاشم ادامه داد: در این برنامه‌ها بحث انسان و توسعه جوامع محلی کنار گذاشته شده و توجهی به توسعه جوامع روستایی نشده بود و هدف آنها بیشتر تولید و توسعه بخش صنعت و خدمات بود لذا به توانمندسازی آحاد مردم اهمیت ندادند.

وی تصریح کرد: در این راستا برنامه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی در حوزه زنان عشایری و روستایی ایجاد کرد توجه به این حلقه گمشده در مسیر توسعه بود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: به دنبال آن امروز شاهد هستیم تشکل‌های محلی صندوقهای اعتبارات خرد و کسب و کارهای کوچک که از این صندوق‌ها ایجاد شده است و موجب شده روستاییان به خصوص جوانان مشغول به کار شوند.

این مسئول گفت: ما در برنامه ششم هدف گذاری ۸ درصد رشد اقتصادی را داشتیم اما امروز می‌بینیم خیلی از آن دور هستیم و تجربه کشورها نشان می‌دهد در شرایطی که مشکل تورم، رکود، تحریم‌ها و فشارهای خارجی را داریم باید به فعالیت‌های روی بیاوریم که هزینه برای کسب و کارها کم و بهره‌وری و اشتغال زایی بالا داشته باشد.

بنی هاشم توجه به کسب و کارهای خرد و کوچک را از اولویت‌ها عنوان کرد و گفت: ما نمی‌توانیم فقط متکی به پروژه‌ای سرمایه محور باشیم بلکه باید پروژه‌های در قالب کسب و کار خرد و کوچک را برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه بیشتر تولیدکنندگان روستایی و عشایری در قالب کسب و کارهای خرد و کوچک فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: قوانین و مقررات بانکی و شرایط دریافت مجوزها به ویژه مجوزهای بهداشتی با این نوع فعالیت‌ها انطباق ندارد بنابراین رونق تولید در مناطق روستایی و عشایری نیاز به بازنگری جدی در قوانین و مقررات کشور دارد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در ادامه کسب گواهی ۵ محصول سالم در استان کرمانشاه را یک اتفاق خوب عنوان کرد و گفت: ما آمادگی داریم برای امسال هر تعداد محصولی که استان ظرفیت داشته باشد گواهی محصول سالم صادر کنیم.

این مسئول یکی از مشکلات تولیدکنندگان روستایی و عشایری دسترسی به بازار فروش و مصرف اعلام کرد و افزود: برگزاری این نمایشگاه‌ها فرصتی برای ارتباط بیشتر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است تا در بهبود اقتصاد روستا و کسب درآمد مؤثر واقع شود./شبکه اطلاع رسانی مرصاد

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :