به گزارش کلهرنیوز، در شرایطی که ویروس کرونا در جامعه ایران شیوع پیدا کرده است دغدغه های بسیار زیادی در این رابطه به وجود آمده، دغدغه هایی مثل اینکه چه کنیم تا به کرونا مبتلا نشویم و یا اینکه نوع تغذیه باید چگونه باشد.

در این رابطه دکتر مینو محرز رییس انجمن تحقیقات ایدز و متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری و همچنین عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران به جام جم آنلاین گفت: از نظر بهداشتی، توصیه مکرر ما شستن دست هاست. پیش از اینکه دست ها را به بینی، چشم و دهان بکشیم باید دست ها را به دقت بشوییم. این مسئله از همه مهم تر است.

دکتر محرز عنوان کرد: توصیه دیگر من به مردم این است که تا جایی که می توانند از خانه خارج نشوند مگر اینکه کار ضروری داشته باشند. اکنون باید خوب بدانیم چرا نباید به تجمعات و اماکن عمومی و سایر مکان هایی که جمعیت زیادی در آنجا حضور دارد، برویم.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری افزود: رعایت همین مسائل از بروز ویروس کرونا جلوگیری می کند. دست ها را مرتب بشوییم، ماسک بزنیم و از حضور در اماکن عمومی پرهیز کنیم. لزومی ندارد که مرتب از خانه خارج شویم. تا زمانی که اجبار به وجود نیاید از خانه بیرون نرویم. در این شرایط مهم ترین توصیه هایی که می توانم بکنم همین هاست.

رییس انجمن تحقیقات ایدز ایران در رابطه با اینکه موضوع تغذیه در رابطه با کنترل ویروس کرونا چقدر موثر است نیز گفت: از نظر غذایی باید بگویم چیزی که مثل همیشه به عنوان غذا مصرف می کنیم کافی است و نیازی نیست که وعده جدیدی را در نظر بگیریم.

وی بیان داشت: آلمان یکی از کشورهایی است که در رابطه با ویروس کرونا روی گیاه درمانی و یا همان فیتوتراپی تاکید دارد. آلمان در این زمینه تجارب پزشکی متعددی را ثبت کرده و داروهای گیاهی را برای درمان ویروس کرونا به کار می برد.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری تصریح کرد: از لحاظ بهداشتی و تغذیه ای آنچه که بر پایه علم است و از سوی وزارت بهداشت ارائه می شود اهمیت دارد نه آن چیزی که در عطاری‎ها ارائه می شود. در کشور آلمان با اینکه ویروس کرونا چندان شیوع پیدا نکرده اما اصلا بر خلاف آنچه که اینجا مرسوم شده مردم را به خوردن فلان غذای گرم یا فلان غذای سرد تشویق نمی کنند.

دکتر محرز یادآور شد: من از طب سنتی چیزی نمی دانم اما به تمام مردم تاکید می کنم که به هیچ عنوان در مقابل ویروس کرونا اضطراب نداشته باشند. هیچ چیز به اندازه اضطراب قدرت سیستم ایمنی را پایین نمی آورد.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران ادامه داد: خوشبختانه اکنون رسانه‎ها اطلاع رسانی خوبی را در رابطه با ویروس کرونا انجام می دهند و این اتفاق خیلی خوبی است. امیدوارم این رویه تا زمان ریشه کن شدن ویروس در ایران ادامه داشته باشد.

دکتر محرز در ادامه گفت: ما که نمی خواهیم مردم را سرگرم یک ویروس کشنده کنیم، می خواهیم در این زمینه آگاهی بخش آنها باشیم. آنچه که من در رسانه ها و اصلا کلیه رسانه های شنیداری ، دیداری و مکتوب می بینم این است که با توصیه به بهداشت فردی سعی بر کنترل کردن ویروس کرونا دارند.

وی با تاکید بر اینکه افراد تا جایی که می توانند از خانه خارج و وارد اجتماعات نشوند بیان داشت: باید باز هم به این توصیه کنم که مردم نگرانی را از خود دور کنند و با شستن دست و رعایت بهداشت فردی احتمال ابتلا به کرونا در خود را به حداقل برسانند و احتمال انتقال آن به دیگران را نیز از بین ببرند.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری تاکید کرد: اگر احساس مریضی می کنید، تب دارید و یا سرفه می کنید حتما به نزدیک ترین درمانگاه و یا مرکز پزشکی مراجعه کنید. مردم نباید به بیمارستان معین که تعیین شده مراجعه کنند. بیمارستان معین برای این است که اگر آزمایش فردی برای ویروس کرونا مثبت اعلام شد فرد به آن بیمارستان انتقال پیدا کند. فردی که اصلا معلوم نیست کرونا دارد یا خیر جایش در بیمارستان معین نیست. او باید ابتدا آزمایش های مربوط به کرونا در جای دیگری پشت سر بگذارد. فرد اگر علائم مشابه به کرونا را در خود احساس کرد باید به نخستین مرکز پزشکی که در اطراف او وجود دارد مراجعه کند. با ماسک به آنجا مراجعه کنید تا کارها طبق اصول انجام شود. فقط در این میان افراد باید خونسردی خود را حفظ و سعی کنند خودشان و دیگران را در برابر این ویروس مصون نگه دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا واقعیت دارد هر فرد مبتلا به کرونا این ویروس را به حداقل ۱۶ نفر در شعاع خود منتقل می کند یا خیر گفت: فرق این ویروس با سایر کروناویروس ها این است که قدرت بیماری زایی بیشتری دارد ولی این هم بدان معنا نیست که همه دچار نوع شدید این ویروس شوند.

دکتر محرز افزود: الان اکثر مردم از این وحشت دارند که اگر ویروس کرونا وارد بدنشان شود قطعا می میرند. اصلا به این شکل نیست. ویروس کرونا به شکل خفیف هم وجود دارد و گاهی اوقات اصلا بدون علامت ظاهر می شود و می رود.

این پزشک متخصص بیان داشت: انواع شدید آن به خصوص در بیماری‎های قلبی و عروقی و سایر بیماری‎های زمینه ای شدیدتر خودش را نشان می دهد. این افراد باید به سرعت بستری شوند و یک سری درمان های مشخصی هم ارائه شده که انجام شده است. این درمان ها در جهان یکسان است و اکنون جز پروتکل درمانی ما هم محسوب می شود.

وی با یادآوری مجدد این موضوع که قدرت بیماری زایی ویروس کرونا بسیار زیادی است گفت: ویروس کرونا به سرعت انتقال پیدا می کند اما نمی توانم بگویم که آیا واقعیت دارد ۱۶ نفر در شعاع هر یک فرد مبتلا را درگیر می کند یا خیر. برای همین است که مدام تاکید می کنم مردم تا جایی که می توانند از خانه خارج نشوند و از حضور در اجتماعات بپرهیزند. مردم همین جور بدون هدف برای خودشان پرسه نزنند تا احتمال ابتلا به ویروس کرونا بالاتر نرود.

دکتر محرز خاطرنشان کرد: اگر علائم این ویروس را در بدن خودمان دیدیم اصلا وحشت نکنیم. در کمال خونسردی ماسک بزنیم و دکتر برویم.

وی تاکید کرد: مردم فقط به اخبار رسمی وزارت بهداشت توجه کنند و به شایعات موجود در فضای مجازی اهمیتی ندهند. یک سری در فضای مجازی اطلاعاتی را به مردم ارائه می دهند که مردم را گمراه می کند و باعث وحشت و اضطراب آنها می شود.

دکتر مینو محرز در پایان گفت: از مردم خواهش می کنم که اخبار مربوط به ویروس کرونا را از طریق رسانه های رسمی و وزارت بهداشت دنبال کنند و توصیه های آنها را رعایت کنند. پویش متوقف کردن ویروس کرونا را آغاز کرده ایم و امیدواریم این ویروس به بهترین شکل ممکن کنترل و ریشه کن شود./جام جم آنلاین

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :