به گزارش کلهرنیوز، این روزها که شیوع بیماری کرونا برخی مرزهای تجاری را به تعطیلی کشانده است و تجارت در مرزها با محدودیت‌های شکل گرفته تحت تاثیر این بیماری متوقف شده، جریان عادی تبادل کالا در مرز پرویزخان همچنان برقرار است و این گلوگاه مرزی در این شرایط با رعایت پروتکل‌های همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

اسفندماه سال گذشته بود که اقلیم کردستان عراق در اقدامی پیشگیرانه فعالیت این مرز را به صورت یک طرفه به مدت ۴۸ ساعت متوقف کرد، اما با تدوین و ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی مرزی در این گذرگاه مرزی به سرعت فعالیت‌های تجاری از سر گرفته شد.

مرز پرویزخان یکی از قطب‌های اقتصادی کشور و همچنین یکی از شریان‌های حیاتی تجارت مرزی است که روزانه به طور متوسط ۸۰۰ دستگاه کامیون از این مرز به عراق کالا حمل می‌کنند؛ همچنین روزانه به طور میانگین ۶۰۰ دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود.

انجام تشریفات گمرکی برای ۱۵ هزار کامیون در «پرویزخان» طی فروردین‌ماه امسال

خلیل حیدری، مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط سختی که این ویروس برای کشور و هموطنان ایجاد کرده است پرسنل حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه به ویژه کارکنان گمرک مرزی پرویزخان با تمام توان با حضور ۲۴ ساعته خود در جهت انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات و جلوگیری از توقف کامیونهای حامل کالا از هیچ تلاشی فروگذار نبوده اند به نحوی که در فروردین ماه سال جاری تشریفات گمرکی بیش از ۱۵۹۷۵ کامیون حامل کالا از طریق گمرکات استان کرمانشاه در کوتاه ترین زمان انجام پذیرفته است.

ا

وی از فعالیت مستمر مرز پرویزخان خبر داد و بیان کرد: مرز پرویزخان حتی در ایام تعطیلات نوروز نیز باز بوده و این مرز بیشترین تردد را در میان مرزهای زمینی کشور دارد.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه تصریح کرد: عملیات گمرکی در هیچ مرزی به میزان عملیات گمرکی مرز پرویزخان نیست و پس از پرویزخان، مرز باشماق عنوان دومین مرز دارای بیشترین تردد و معاملات اقتصادی را به خود اختصاص داده است.

حیدری عنوان کرد: ارزش معاملات در مرز پرویزخان از نظر کالایی و وزنی بیشترین ارزش را طی روزهای سال جدید به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: به گواه قانون مسئولان گمرک مرزبانان اقتصادی هستند که بر مبنای عقل و منطق هیچگاه نباید مرزها را تعطیل کنند بر همین مبنا در تعطیلات نوروز و سایر ایام نیز مرز پرویزخان باز بوده است.

صادرات ۶۸ میلیون دلار کالا از گمرکات کرمانشاه از ابتدای سال

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه بیان داشت: در فروردین ماه امسال ۱۱۲ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۲۳۳ دلار کالا به وزن ۲۸۴ هزار و ۴۱۰ تن از گمرکات استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شده است.

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و به تبع آن ایجاد محدودیت‌های تردد مرزی، کشور عراق فعالیت‌های تجاری خود را با کشور ایران محدود کرده است به این جهت از بین گمرکات مرزی خسروی و پرویزخان و بازارچه مرزی سومار، شوشمی و شیخ صله تنها گمرک مرزی پرویزخان در حال تبادل کالا با کشور عراق است.

 حیدری تصریح کرد: ۶۸ میلیون و ۱۹ هزار و ۶۷۱ دلار با وزن ۱۹۱ هزار و ۶۷۵ تن از کالاهای فوق در گمرکات کرمانشاه و پرویزخان اظهار و صادر شده است.

ا

این مقام مسئول ادامه داد: در این مدت ۴۴ میلیون و ۹۹۱ هزار و ۵۲۷ دلار کالا با وزن ۹۳ هزار و ۱۱۷ تن از طریق مرز پرویزخان به خارج از کشور صادر شده است.

تداوم فعالیت‌های مرزی با انجام پروتکل‌های بهداشتی در مرز پرویزخان

مرادعلی تاتار، فرماندار قصرشیرین نیز در گفتگو با مرصادنیوز اظهار داشت: بیماری کرونا تاثیر بدی بر مرزهای ایران گذاشته، اما خوشبختانه مرز پرویزخان با تدابیری که ایجاد شد فعالیت خود را ادامه داده است.

وی تصریح کرد: با توجه به ضرورت تداوم صادرات در این شرایط با ضدعفونی‌هایی که انجام شد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط افرادی که در مرزها مشغول فعالیت بودند خوشبختانه مرز پرویزخان تعطیل نشده است.

فرماندار قصرشیرین افزود: مرز پرویز خان همچنان فعال است و شاید سال گذشته چنین فعالیتی نداشته و فعالیتش نسبت به سنوات گذشته بیشتر شده است.

افزایش ۱۴ درصدی صادرات از مرز پرویزخان

تاتار عنوان کرد: تقریبا ۱۴ درصد از نظر ارزی نسبت به سال گذشته و از نظر وزنی هم ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش صادرات داشته ایم.

وی گفت: خوشبختانه در ایام عید هم مرز پرویزخان تعطیل نبود و اگر تعطیلات نوروز در سالهای گذشته چند روزی مرز بسته بوده، اما امسال این چند روز هم تعطیل نشده است.

این مقام مسئول بیان داشت: با توجه به اینکه مرز چزابه و مهران تعطیل است، سرریز صادرات به سمت پرویزخان صورت گرفته است؛ ما هم توانستیم این موضوع را مدیریت کنیم و تا کنون مشکل خاصی پیش نیامده است.

تاتار اظهار داشت:  تا کنون حتی یک نفر از رانندگان و افرادی که در مرز فعالیت می کنند و حتی تجار، پیله وران و کارگران به ویروس کرونا مبتلا نشدند.

فرماندار قصرشیرین ادامه داد: ترانزیت سوختی و هم صادرات غیرسوختی در مرز پرویزخان انجام می‌شود؛ هم اکنون روزانه ۵۰۰ کامیون محموله صادراتی از مرز خسروی و ۸۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ کامیون کالا از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر می شود.

بر اساس این گزارش، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مرز پرویزخان موجب شده که فعالیت این مرز بدون توقف ادامه داشته باشد و فعال‌ترین مرز غربی کشور اعلام شود تا جایی که این مرز با افزایش ۱۴ درصدی صادرات در ماه اول سال روبرو بوده است.

/منبع:پایگاه اطلاع رسانی مرصاد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :